Expert: Tragický pád letu Air India způsobil úmyslně pilot. Podle úřadů jde o předčasný závěr

Expert na leteckou bezpečnost Mohan Ranganathan poukázal na sekvenci vypnutí přepínače přívodu paliva a zvukový záznam z kokpitu havarovaného letu z Indie do Londýna. Obojí naznačuje, že by tragická nehoda letu Air India mohla být důsledkem úmyslného jednání, informoval web indické televize NDTV. Smrt více než dvou set lidí může mít na svědomí jeden z pilotů.

Den poté, co indický Úřad pro vyšetřování leteckých nehod zveřejnil možné příčiny tragické havárie z 12. června, při níž zemřelo více než 270 lidí, poukázal přední indický odborník na leteckou bezpečnost, Mohan Ranganathan, na sekvenci vypnutí přepínače přívodu paliva a zvukový záznam z kokpitu. Naznačil tím, že za pádem letadla mohlo být úmyslné jednání.

DÁLE ČTĚTE: Obrovská ohnivá koule, popsali svědci. Letadlo se zřítilo krátce po startu z britského letiště

„Přepínače přívodu paliva jsou navrženy tak, aby zůstaly skryty v drážce. Abyste s nimi pohnuli nahoru či dolů, musíte je nejdříve vytáhnout,“ popsal Ranganathan způsob manipulace s dotyčným přepínačem. „Možnost neúmyslného posunutí do polohy vypnuto tedy není možné,“ dodal.

„Proč jste to vypnul?“ je slyšet na zvukovém záznamu z pilotní kabiny. „Já jsem to neudělal,“ odpovídá druhý hlas. Podle Ranganathana je v tomto ohledu důležité rozdělení rolí na palubě letadla. První důstojník Clive Kunder měl podle něj při vzletu obě ruce zaměstnané řízením letadla. Ovšem kapitán letadla Sumeet Sabharwal měl mít ruce volné.

Na otázku NDTV, zda některý z pilotů úmyslně vypnul palivo, odpověděl Ranganathan „rozhodně“. „Slyšel jsem, že několik pilotů společnosti Air India oznámilo, že kapitán (Sabharwal, pozn. red.) měl zdravotní potíže,“ dodal na adresu kapitána.

Expert na leteckou bezpečnost kromě toho vyzval k hlubšímu prošetření psychického stavu posádky, a to nejen ve dnech před nehodou, ale i v předchozích měsících. Sabharwal měl údajně trpět psychickými problémy, kvůli kterým si v nedávné době vzal volno. Zároveň prý plánoval odchod do předčasného důchodu.

Pozůstalí: Je to zastírací manévr

Indický ministr civilního letectví Kinjarapu Ram Mohan Naidu ovšem tvrdí, že podobné závěry jsou předčasné. „Nemyslím si, že bychom kvůli tomu měli dělat ukvapené závěry. Jde o technické záležitosti, bylo by předčasné se ke zprávě vyjadřovat, musíme počkat na něco konkrétního,“ uvedl.

S Ranganathanovými závěry nesouhlasí ani indický letecký regulační úřad. „Pokud je blokovací funkce odpojena, lze přepínač přívodu paliva přesunout mezi dvěma polohami, aniž by se při tom vytáhl. Je tedy možné neúmyslné odpojení,“ tvrdí úřad.

Pozůstalí nadále obviňují leteckou společnost a vládu. „Je to zastírací manévr, který má zachránit společnost Air India a vládu,“ citoval web Daily Mail Ameena Siddiquiho, kterému během nehody zemřela sestra s celou rodinou. „Chtějí obvinit mrtvé piloty, kteří se nemohou bránit,“ nechal se slyšet další z pozůstalých.

Samotná společnost Air India se k události nevyjádřila, avšak její mateřská společnost Tata Group zvěsti o zdravotním stavu druhého pilota vyvrátila a upozornila na to, že oba piloti v posledních dvou letech absolvovali zevrubnou lékařskou prohlídku.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Smutná bilance leteckého neštěstí v Indii. Zemřelo nejméně 279 lidí. Mezi nimi deset lékařů

Tagy:
zdraví Londýn Indie doprava dopravní nehoda letecká doprava havárie letecká nehoda Daily Mail Air India The Daily Telegraph produkty a služby ekonomika, obchod a finance nemoci a zdravotní potíže katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události Tata Group