Není Land Cruiser jako Land Cruiser. Toyota představila zbrusu nový i facelift 40 let starého

Land Cruiser je dnes ve světě aut do terénu možná silnějším pojmem než Jeep nebo Land Rover. Nový model pro Evropu nese silný odkaz na historii značky, která současně představila i další facelift skoro 40 let vyráběné utilitární verze. Mají až překvapivě hodně společného.

Nová generace nejběžnějšího Land Cruiseru řady 250 se bude prodávat po mírných úpravách po celém světě, někde ponese například jméno Prado. Dostane se samozřejmě i na české silnice, kde bude bezesporu vyčnívat nejen svými hranatými tvary – podle automobilky je to návrat ke kořenům a na vozidle je to znát.

ČTĚTE TAKÉ: TEST:  Toyota Hilux GR Sport. Špatný nápad? Ani náhodou. Pracuje a dobře u toho vypadá

Auto ale dostalo i velmi zajímavou techniku ​​​​​​​​​​​​pomáhající s jízdou v terénu i po asfaltu zároveň. K dispozici bude jediný dieselový motor o objemu 2,8 litru, což jistě ocení nejen staromilci. Stejný pohon dostane i jiný vůz téže značky, který se k nám oficiálně dovážet nebude, a sice klasický Land Cruiser 70, jenž se vyrábí od roku 1984, a nyní byl představen jeho další facelift.

Drsné retro

Stylisté nového „evropského“ Land Cruiseru si vzali za vzor klasický model generace FJ62 vyráběný v letech 1984 až 1986. Při pohledu na fotografie nové terénní toyoty můžete vidět dvě různé přídě. Jedna má kulaté lampy, zatímco druhá má obdélníkové. Ta s kulatými světly je premiérovým modelem First Edition. Vyrobit se má přibližně 3 000 kusů, které se budou prodávat pouze ve dvou barevných variantách: Sand a Smoky blue. Důležité je, že obě budou dvoubarevné. Další verze nové generace budou zase těžit z pravoúhlých svítilen. Zbytek vozu je v obou případech prakticky stejný.

Na délku měří 4 920 mm, široká je 1 980 a vysoká 1 870 mm. Rozvor 2 850 mm spolu s hranatostí karoserie by měl zajistit dostatek místa pro cestující až ve třech řadách.

Bytelná technika v novém

Zbrusu nový Land Cruiser 250 stojí na nové platformě GA-F, která má nabídnout až o 50 procent vyšší tuhost rámu oproti předchůdci, což by mělo znamenat o 30 procent vyšší tuhost celého vozu. To zlepší jízdní vlastnosti v terénu. Pohodlnější svezení má nabídnout také nový elektrický posilovač řízení, který dokáže potlačit rázy od předních kol ve chvíli, kdy auto překonává terénní nástrahy. Vůbec poprvé se na palubě objeví také systém pro jízdu v pruhu, nebude chybět sada bezpečnostních asistentů Toyota Safety Sense.

Mimo asfalt pomůže další novinka, kterou je o odpojitelný přední stabilizátor (SDM) známý třeba z Jeepu Wrangler. Ten Land Cruiseru umožní velkou křižitelnost náprav v těžkém terénu, v zapojeném stavu naopak zlepší jízdní vlastnosti na silnici a zamezí většímu naklánění karoserie. Na palubě bude dále k dispozici třeba kamerový systém Multi-Terrain Monitor, díky němuž bude vidět všude kolem auta. Tradiční systém Multi-Terrain Select zase nabídne různé jízdní režimy pro konkrétní situace.

Diesel pod kapotou

Až se Toyota Land Cruiser 250 objeví na českém trhu (objednávat ji bude možné od října), bude ji pohánět vznětový čtyřválec s velkým objemem 2,8 litru s výkonem výkonem 150 kW, tedy 204 koní a osmistupňovou automatickou převodovkou. V roce 2025 by se pak na trhu měla objevit verze se 48V mild-hybridním šestiválcovým naftovým motorem a výkonem přes 300 koní.

Omlazený stařec

Co se dobře prodává a funguje, není třeba měnit. Nebo jen decentně. Přesně v tomto duchu přistoupila Toyota k omlazení legendy svého výrobního programu, pracovnímu Land Cruiseru řady 70. Jeho nejnovější facelift dostává novou tvář s kulatými LED světlomety zapuštěnými do voštinové mřížky a vyčnívajícími směrovými světly, které odrážejí design originálu. Nový nárazník má čistší linie, ale zachovává si nelakovaný plastový vzhled ladící s nástavci blatníků. Z profilu vypadají nové přední blatníky spíše jako původní řada 70 z roku 1984. Vzadu Toyota zabarvila původní zadní světla panely v barvě karoserie a místo nich použila lampy namontované na nárazníku.

Uvnitř najdete nový sdružený přístroj s 4,2palcovým displejem s retro grafikou. Například na australském trhu mají všechny stupně výbavy ve standardu 6,7palcový dotykový displej infotainmentu, japonské verze naopak multimediální obrazovku vůbec nemají. Bezpečnostní výbava byla také vylepšena o sadu Toyota Safety Sense, včetně upozornění na vybočení z jízdního pruhu, asistenta silničních značek, automatických dálkových světel a dalších.

Poctivá mechanizace

Řada 70 je stále založena na původním podvozku s žebřinovým rámem, ale inženýři Toyoty zlepšili pohodlí na silnici, aniž by obětovali terénní vlastnosti. Velké změny se skrývají pod kapotou, kam se dostal již zmiňovaný v Evropě používaný 2,8litrový čtyřválcový turbodiesel z řady 250. Ve staronovém modelu je ale spojen jen se 6stupňovou automatickou převodovkou, která posílá výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím systému 4WD. V nabídce zůstává i starý dobrý 4,5litrový diesel V8 s výkonem 202 k a točivým momentem 430 Nm.

Inovovaný Land Cruiser řady 70 se od roku 2024 začne prodávat na asijských trzích a v Austrálii, do Evropy se vzhledem k předpokládaným problémům s homologací dostane jen formou individuálních dovozů coby „nákladní vozidlo.“

Tagy: