Změna loga, takzvaný rebranding, vždy vzbudí ve sportovním prostředí velké emoce. Ve čtvrtek se stala středem pozornosti fotbalová Sparta Praha, jež změnila identitu poprvé od roku 1993. Podle generálního ředitele Letenských Františka Čupra se na novém logu s jednodušším pojetím pracovalo rok a půl, což mnohé zarazilo. A například bývalý kapitán Sparty Tomáš Řepka snahu marketingového oddělení vyloženě poplival.
„Nic tak ošklivého jsem dlouho neviděl a vysvětluje to, co se teda ve Spartě ve skutečnosti řeší. Místo výkonů na hřišti tam někdo kreslí loga do bloku. To je to poslední, o co by se měli starat,“ napsal na svém Instagramu Tomáš Řepka, který za klub z Letné hrával v letech 1995–1998 a 2006–2011. „Ale zase se jim daří nas*at fanoušky, tak pokud to měli v plánu, povedlo se,“ dodal a připojil svůj oblíbený hashtag #JaJsemSparta.
Nebyl sám, komu se rebranding ve sparťanském podání nelíbil. Ředitel komunikace Pražanů Ondřej Kasík k tomu napsal: „Principem komunikace loga je ponechat každému jeho názor. My vysvětlujeme, argumentujeme. Myslím, že fans to vnímají.“ A zastavil se i u Řepkova vyjádření. „Kritizovat může každý, i Tomáš Řepka. Ale hashtag #JaJsemSparta, který nějakou dobu používá, je úsměvný. Ne, Tome, nikdo sám o sobě není Sparta. Nebo Baník, SKS.“
Další v řadě! 😍 #spartahistorie #navzdySparta pic.twitter.com/g7i2z7XmjH
— AC Sparta Praha historie (@ACSparta_hst) February 11, 2021
Některé komentáře fanoušků pod příspěvkem Sparty na klubovém Facebooku jsou pochvalné, jiné negativní. Část diskutujících zaskočilo černé pozadí.
„Nechápu. Z krásného, zavedeného fotbalového loga na pohřební ústav...“
„Jednoduché a pěkné, něco jako u hokejové sestry. Nicméně mohlo to být do ruda.“
„Černá jako pohřební? To se v současné době hodí.“
„Logo je hezké, jde s dobou... Lidé si neradi zvykají na změny, ale vždy si zvyknou.“
„Na tomhle pracovali rok a půl? Si snad fakt dělají srandu – černá barva... Chápu, že chtěli udělat odkaz na první dresy, ale v dnešní době to zaprvé vypadá jako pohřební logo, za druhé to vystihuje situaci ve Spartě. No zvykneme si, co jiného zbývá...“
„Díky Sparto. Logo se povedlo. Ještě přidat výkony a trofeje, ať se tam může přidat ta čtvrtá hvězda.“
Nová tvář klubu neunikla ani známému českému satirikovi Tomáši Břínkovi alias TMBK. Podle něj Sparta vytvořila logo v jednoduchém počítačovém programu Malování.
Příznivci Sparty mají dostatek času na adaptaci a třeba i přehodnocení svého názoru. Klub totiž novou identitu začne používat až od příští sezony 2021–2022.
Zvykli si i fanoušci Juventusu Turín
Zvykat si museli i fanoušci jiných klubů. Existuje řada případů rebrandingu ze světa tuzemského sportu, o kterých se horlivě diskutovalo. Každá změna něčeho zavedeného si žádá čas na střízlivější pohled.
Každopádně před půl rokem veřejnost spíše hanila, než obdivovala snahu hokejového Dynama Pardubice. Organizace chtěla akcentovat svůj název Dynamo, a tak vytvořila logo z písmena „D“.
Před probíhající sezonou na sebe kompletně jiný kabát oblékl i hokejový klub Energie Karlovy Vary, který kromě znaku změnil také barvy. Z dominantní zelené přesedlal na černou, bílou a šedou. V tomto případě sklízel spíše pozitivní ohlas.
🖤 | Karlovarský hokej píše novou kapitolu ve své dlouhé historii. Dnešním dnem vstupuje do éry, kterou budou symbolizovat nové klubové barvy a také nové moderní logo.
— HC Energie K. Vary (@hokejkv) May 4, 2020
Více na webu: https://t.co/kQeqevrpTr pic.twitter.com/UDYWVZV83M
Naopak na velký odpor narazil v roce 2018 Český svaz ledního hokeje, jehož název byl k 110. výročí existence přetransformován na Český hokej. To by fanouškům nevadilo, ovšem už tak spokojeni nebyli s faktem, že reprezentanti na dresech budou místo národního znaku nosit nové logo se lvem. To navíc podle veřejnosti dost připomínalo symbol jedné společnosti specializující se na výrobu nákladních automobilů a autobusů.
Štvanice, puk, šest hráčů, ledové odstíny – podívejte se, co vše v sobě lev ukrývá 🦁🇨🇿 Ještě více informací o nové identitě Českého hokeje 👉 https://t.co/QWdvqUndR7 #narodnitym #jakolev pic.twitter.com/kJX7SWATQN
— Hokej.cz (@webhokejcz) June 24, 2018
Za hranicemi České republiky pak před několika lety až šokoval fotbalový klub Juventus Turín. Komunita „Staré dámy“ musela rozdýchávat něco podobného, jako kdyby z loga Sparty zmizelo „S“ nebo u Slavie Praha hvězda. Léta byl pro tradiční tým z Itálie typický oválný znak s černo-bílými svislými pruhy, korunkou a býkem, symbolem Turína. V roce 2017 ale grafici nabídli velmi minimalistické řešení. Z původní identity zbyl jen nápis „Juventus“, který doplnilo pouze černé písmeno „J“.
Juventus launch new logo to go ‘beyond football’. Will it take them there? https://t.co/aI09TJgLCX pic.twitter.com/qAW4rCnOOm
— Creative Review (@CreativeReview) January 21, 2017
Po třech letech už ale fanoušci v Turíně na staré logo pomalu zapomínají. A tak třeba brzy vezmou nový znak na milost i sparťanští nespokojenci.