Nové ruské obrněné vozidlo se na první pohled vyznačuje dost podivným retro tvarem. Díky němu ovšem odolává minám a je možné jej zkrátit při přepravě vrtulníkem Mi-8 na celkovou délku 3 970 mm. Kromě toho má posádce poskytnout skvělou mobilitu i ochranu. Že by novodobý „gazík“?
Jmenuje se Lasok 4-P a jeho neortodoxní hranaté tvary jsou dány specifickou funkcí. Rusové totiž potřebují moderní obrněné vozidlo, které lze snadno transportovat vrtulníkem. To je dost protichůdný požadavek, protože pancéřování znamená vysokou hmotnost, která je jasnou nevýhodou pro přepravu vzduchem, zvláště vrtulníky.
Natahovací a zkracovací jako harmonika
Lasok 4-P má však nabídnout přijatelný kompromis. A navíc je určen pro nejnovější verzi ruského vrtulníku Mil Mi-8 s označením Mi-8AMTSh, tedy pro 60 let starou klasiku po omlazovací kůře. Ten bude zvládat přepravu nákladu s hmotností až čtyř tun. Lasok 4-P by tak pro něj měl být hračkou, ačkoli lehký rozhodně nebude. Prototyp s délkou 4 580 mm, šířkou 1 880 mm a výškou 1 720 mm má zatím hmotnost 2 045 kg a nosnost kolem 650 kg.
V produkční verzi by se ale mohl tento poměr změnit na přijatelnějších 1 900 k 800 kilogramům. Vzadu disponuje nákladovým prostorem spojeným s kabinou otvorem. Raritou je, že po shrnutí se délka vozidla zkrátí o 61 centimetrů.
Vrtulníky Mi-8 se vyrábějí už 60 let a právě do jejich nejnovější verze by se měl vejít nový aeromobil. Zdroj: DriveTribe
Vrtulníky Mi-8 se vyrábějí už 60 let a právě do jejich nejnovější verze by se měl vejít nový aeromobil. Zdroj: DriveTribe
Do kabiny se vejdou dva členové posádky a na „korbu“ další tři. O dobrou průchodnost terénem se postarají obrovská kola a světlá výška 260 až 370 mm. Lasok má také zvládnout brody hluboké až 0,9 metru.
Vozidlo je chráněno pancířem o tloušťce 4,6 mm, ale na exponovaných místech dosahuje tloušťky šest až osm milimetrů. Trup ve tvaru písmene V je připraven odolávat minám. Také malá okna jsou neprůstřelná.
Na zteč!
Kromě skvělého ochránce je Lasok 4-P i útočným strojem. Výsuvná věž může být vybavena kulometem PK či RPK s kalibrem 7,62, případně těžkým kulometem Kord s kalibrem 12,7 mm. Výrobce uvádí, že Lasok lze také upravit na obrněné velitelské a štábní vozidlo, pro velitele jednotek na úrovni praporu, pro hlídkové skupiny, nebo dokonce pro digitální boj schopný rušit ovládání nepřátelských dronů. Se zapřaženým přívěsem by aeromobil dokázal přepravit celou bojovou jednotku. V budoucnu se také plánují superlehké obojživelné verze.
Uvnitř Lasoku moc komfortu nebude. Ruský voják je ale zvyklý... Zdroj: DriveTribe
Prototyp má stát na modulární platformě z obrněného útočného vozidla Locust nebo BShM, ale s lehčím podvozkem s pohonem všech kol. O motoru a převodovce nic nevíme, nejspíš ale budou pocházet z už existujících modelů a zejména z domácích zdrojů. Vývoj probíhal enormně rychle. Stojí za ním společnost Innovative Chassis Research Center, která začala s pracemi teprve v roce 2019. Samozřejmě, pokud má Lasok 4-P vstoupit do služby, bude muset ještě absolvovat náročné zkoušky.