Předvánoční nákupní horečka se promítá také do chaosu na parkovištích u velkých nákupních center. Mnoho řidičů v garážích nebo na venkovních plochách nerespektuje dopravní pravidla a způsobuje tak drobné nehody, které pak dlouhé minuty blokují průjezd ostatních nakupujících.
Přednost zprava a jednosměrný provoz. To jsou podle webu Portál nehod nejčastější případy porušování pravidel silničního provozu při pohybu na parkovacích plochách nákupních center. „Řidiči pravidlo nedodržují, nerespektují, mají pocit, že přednost mají ti, kdo jedou rovně nebo po komunikaci směřující ven či dovnitř,“ popsal situaci s nedodržováním tradiční přednosti zprava dopravní analytik Jan Chalas.
U nákupních center se bourá ve velkém
„K velkému počtu nehod došlo v posledních dvou letech podle analýzy Portálu nehod například u nákupního centra na pražském Chodově. Patří k největším v České republice, je zde několik parkovišť, v těsném sousedství je velmi vytížená D1, orientace v okolí centra není pro neznalé řidiče právě snadná… Výsledkem je v tomto nehodovém místě celkem 40 dopravních nehod za dva roky s celkovou výší škody podle odhadu Policie ČR 1,9 mil. Kč,“ popisuje Chalas.
Kromě nedání přednosti za nehodami na parkovištích často stojí také nerespektování dopravního značení, zejména jednosměrnosti komunikací. Pomačkané plechy má na vině i nedobrzdění, které může být zapříčiněno nepozorností. Na řidiče jsou na parkovištích kladeny velké nároky: musí sledovat provoz, ostatní řidiče, chodce, nákupní košíky. Roztříštěná pozornost může za to, že zareagují na nastalou situaci pozdě nebo vůbec.
Riziková je i manipulace s vozidlem – podzemní či nadzemní parkoviště jsou často plná různých podjezdů, nadjezdů či přikázaných směrů jízdy a řidiči mnohdy podlehnou pokušení jet napříč a zkrátit si cestu k výjezdu. Při manipulaci je také potřeba dbát zvýšené opatrnosti kvůli stísněnému prostoru na parkovištích. Řada parkovišť v nákupních centrech čelí dlouhodobému problému s velikostně poddimenzovanými pruhy pro parkování, které jsou příliš úzké, protože vychází z platné, ale zastaralé normy z 80. let – ta na aktuálně velmi populární segment SUV příliš nemyslela. Výsledkem jsou drobné oděrky na karoseriích nebo drahých litých ráfcích kol aut.