Peugeot 5008 2.0 BlueHDi 180 GT Pack: Lví drápy v rodinném balení

Detaily. Kdo na ně dbá, tomu to nemohlo uniknout. Jinak celkem nenápadný Peugeot 5008 prošel v roce 2020 lehkou modernizací, a je to poznat. Tedy hlavně navenek. Naftový dvoulitr s výkonem 180 koňských sil už vše jen perfektně doplňuje.

Krátce předtím, než jsme dostali největší SUV této francouzské automobilky do ruky, jsme řídili také jeho přímého konkurenta Ford S-MAX. Porovnání obou tedy bylo nasnadě a asi nepřekvapí. Minimálně z hlediska designu a interiéru šlo o souboj německé preciznosti s francouzskou elegancí.

Vystrkuje lví drápy

Takže, peugeote, co nového? Navenek jde hlavně o maličkosti, tou nejvýraznější jsou světlomety. Model 5008 už je standardně vybaven LED technologií (v testované verzi GT Pack dokonce verzí Full LED), ale řeč je spíše o výrazné světelné lince, která se táhne právě od jmenovaných světlometů až téměř k zemi. Díky ní si peugeoty ve zpětném zrcátku nespletete.

Inovovaný je ale celý přední nárazník s lakovanou spodní lištou a bezrámečkovou maskou chladiče. Nad logem automobilky také nově ční označení 5008. S přední částí si tedy u peugeotu vyhráli bezpochyby nejvíce, ale to nebylo vše. I na té zadní zaujmou hlavně nová světla. Ta mají v sobě 3D kresbu lvích drápů, které jsou zakryty kouřovým sklem.

Elitní výbava GT Pack pak nabízí také dynamická 19“ hliníková kola s výbrusem San Francisco či metalický lak s názvem Celebes. Je nenápadný a vozu dodává šmrnc.

Kdo znal předchozí generaci peugeotu, zaznamená, že ani uvnitř se toho příliš nezměnilo. A znovu můžeme porovnávat s praktickým Němcem, protože Francouz vsadil hlavně na design. I člověka, který neřídí, praští do očí malý volant, který by se spíš hodil k playstationu nebo k Peugeotu 208. K velkému SUV nám moc neseděl a ani během týdenního ježdění jsme si nezvykli.

Stejně jako na šedivé čalounění, které se táhne přes dveře a celou přístrojovou desku. Nápad je to bezesporu zajímavý, a když se na něj večer rozzáří modré ambientní osvětlení, vypadá elegantně, ale ačkoliv lze snadno pochopit myšlenku automobilky, která se snažila vyhnout nehezkým plastům, představa, že se na šedivou vylije kelímek například s kávou, což se snadno stát může… Na to snad raději ani nemyslet.

Ale konec remcání. Řidiče okamžitě obklopí koncept interiéru zvaný i-Cockpit. Do něj patří už zmiňovaný volant a následně přístrojová deska a dotykový displej. Deska má 12,3“ a kvalitní zobrazení. Díky vyvýšení navíc neodvádí pozornost řidiče od silnice. Na to už jsme ale zvyklí.

Nový je také centrální displej, jemuž se zvětšila úhlopříčka na rovných 10 palců. S ním si užije každý, kdo má rád moderní technologie. Připravte se na 3D on-line navigaci, hlasové ovládání či pohodlné propojení s chytrými telefony. Systém pracuje rychle a spolehlivě.

Dvě výhrady se přesto dají najít. Mezi hezky vypadající tlačítka na palubní desce, která Peugeot nazývá Toggle Switches, by se měl zařadit systém stop–start. Je nepříjemné ho vždy dohledávat v menu dotykového displeje. Stejně tak nastavování ventilace.

Co se týče vnitřního prostoru a pohodlí, nelze si v 5008 absolutně na nic stěžovat. Sedadla pro GT Pack nejenže hezky vypadají, ale mají také prodloužitelný sedák či pět masážních funkcí. Hned ta první se jmenuje „cat paw“, tedy „kočičí tlapa“. Kdepak, Peugeot svého lvíčka prostě nikde nezapře.

Odkládací prostory jsou snad všude, kam se člověk podívá, a to je přesně to, co si majitel od podobného vozu žádá. Tři stejné dynamicky vypadající sedadla má vůz i v zadní řadě. Snadno se ovládají a bez potíží se sunou dopředu i zpět. A před sebou mají i mnohdy potřebné sklopné stolečky.

Další dvě sklopná sedadla jsou pak v kufru a velmi příjemně překvapilo jejich vzpřímení i složení, na které není potřeba žádná enormní síla či výraznější zamyšlení. Prostoru na nich na rozdíl od zadních sedadel mnoho nečekejte, ale rozhodně je dobře, že jsou k dispozici. Dětem budou stačit bohatě.

Zavazadlový prostor v základu nabídne 702 litrů a po sklopení úplně všech sedadel auto nabízí 1 862 litrů. To značí, že se v něm můžete s klidem i pohodlně vyspat. Zkrátka co se týče prostoru a funkčnosti, zvládá 5008 všechno na výbornou.

Na konec světa a zpátky

Verze 2.0 BlueHDi je tím nejsilnějším naftovým motorem, jaký může francouzský model pod kapotou mít. Po nastartování hned zjistíte, že máte co do činění s dieselem. Projev motoru je trochu hlučnější, než by jeden od HDI čekal, ale to nemá nic společného s jízdou. V kabině o něm takřka nevíte.

Navíc vám to následně vrací vším, co má k dispozici. Plných 400 N.m. a k tomu výkon 177 koní vozu o hmotnosti 1 682 kilogramů bohatě stačí. Motor je kultivovaný ve městě i na dálnicích a hlavně se s ním dá pohodlně jezdit okolo 6,7 litru na sto kilometrů.

Peugeot sice vypadá sportovně a umí se tak i chovat, v zatáčkách ho ale není třeba pokoušet. Však na to není dělaný. Přepnutí na sportovní režim 5008 ještě trochu popíchne, zvuková stopa, kterou dodává, je ale celkem dunivá. A taky je pak cítit kdejaký projetý výmol.

S osmistupňovou převodovkou auto spolupracuje spolehlivě, ale jakmile přejdete na pádla, je reakce trochu pomalejší, než by bylo při sportování potřeba.

Cena testovaného vozu byla 1 060 000 Kč a majitel nemusí mít strach. Dostane všechno, co od takového vozu čeká. Je to spolehlivý rodinný společník, který se výborně hodí na dlouhou trať a díky výtečnému motoru se v něm nenudí ani sám řidič.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval vozu je jeden rok či 30 tisíc najetých kilometrů. Během úvodní prohlídky se provádí jen základní servis, a to v ceně 6 250 Kč včetně DPH. Ve druhém se kromě základního servisu mění i filtry. Průměrná hodinová sazba v servisu činí 1 068 Kč včetně DPH.

2. PRODEJE

V roce 2020 se modelu 5008 prodalo 955 kusů, ještě o trochu lépe na tom byl menší model 3008, po něm sáhlo 1 026 zákazníků. Co se týče výše zmíněného typu Ford S-MAX, těch se udalo výrazně méně – jen 214. Tady je porovnání s konkurencí.

3. ZAJÍMAVOST

Testovaný motor 2.0 BlueHDi 180 je u Peugeotu velmi žádaný, u žádného osobáku kromě typu 5008 už ho ale automobilka nenabízí. Ostatní vozy už jsou doplněny dieselem o objemu 1,5 litru.