Automobilka Jeep zrušila čistě benzinové i naftové motory pro svůj tradiční off-road Jeep Wrangler. Místo toho ho nyní nabízí jen v plug-in hybridním provedení. Model označený Wrangler 4xe jsme vyzkoušeli v horách v okolí Turína.
„K americkým autům patří velké benzinové motory s vysokým výkonem a neutuchající žízní po palivu.“ Tak zní klišé, které už ale dávno neplatní. Chce to dokázat Jeep, jenž lze odteď koupit už jen s jediným pohonem. Jde o plug-in hybrid. Milovníci pravých „amerik“ se teď bouří, možná ale zbytečně. Tichá jízda na elektřinu totiž dodává vozu nový rozměr. To jsme zjistili během prvních jízd v okolí italského Turína.
Nový Jeep Wrangler 4xe je hybrid do zásuvky. To znamená, že dokáže jet několik desítek kilometrů čistě na elektřinu a je jedno, jestli je to po ulici nebo v lese. Výsledkem je nezvyklý, možná až surrealistický zážitek. Představte si, že stoupáte kamenitou cestou v horách a máte staženou plátěnou střechu až dozadu. Do kabiny proniká vůně lesa a zpěv ptactva. Jako by člověk nejel, ale jen se procházel. Takhle blízko k přírodě jsme ještě v žádném autě nebyli.
Sluší se ale podotknout, že úplné ticho s Jeepem nezažijete. Do rychlosti zhruba 25 km/h totiž vydává umělé hučení, který má za cíl varovat nic netušící chodce, že se blíží elektrické auto. Je škoda, že ho nelze vypnout v přírodě, protože rychleji v těžkém terénu asi jen tak nepojedete. No jo, ale co kdyby člověk vystrašil třeba nějakého zbloudilého houbaře!
Silný, ale drahý
Fakt, že Wrangler už nekoupíte ani s benzinovým, ani s naftovým motorem, by mohl řadu lidí odradit. Dvoulitrový benzinový čtyřválec zkombinovaný se dvěma elektromotory ovšem dosahuje solidního maximálního výkonu 280 kW (380 koní) a točivého momentu 637 Nm. Má baterii o kapacitě 17,3 kWh a měl by nabídnout až 53 kilometrů čistě na elektřinu. Průměrná spotřeba: 3,5 litru benzinu na 100 km. Škoda, že s akční cenou od 1 619 300 korun je také výrazně dražší než odcházející benzinové a naftové varianty (diesel stál 1 220 000 Kč, benzin 1 370 000 Kč).
Dalším problémem je, že i přes využití hybridního systému Jeep Wrangler 4xe produkuje 79 gramů emisí CO2, takže nemá v Česku nárok na ekologickou registrační značku EL. Tím pádem si s ním pohodlně do Pařížské za nákupy nezajedete. To z něj vlastně dělá verzi, která by v případě zachování původních motorů byla na tuzemském těžko prodejná.
Naopak velmi dobrou zprávou je, že plug-in hybridní Wrangler ani v nejmenším nepřišel o své DNA. Pořád tu je osmistupňová automatická převodovka doplněná o redukci (2,72:1) do náročnějšího terénu. Můžete si objednat i ostřejší model Rubicon. Hybrid sice přidává navíc dva metráky hmotnosti, ale díky umístění baterií pod zadní sedadla se povedlo udržet dobré rozložení váhy 51:49 mezi nápravami. Světlá výška má hodnotu 242 mm, nájezdové úhly 35,8 stupně vpředu a 20,2 vzadu. Jeep přebrodí 76 cm hlubokou řeku.
Nová tlačítka
Hybridní systém se ovládá jednoduše. Řidič má k dispozici panel se třemi tlačítky pod volantem, na kterém podle stavu baterie může volit jednotlivé jízdní režimy – plně elektrický, kdy se vůz chová jako elektromobil, hybridní, kdy přepíná mezi oběma pohony (nutno podotknout, že hladce) a E-Save, jenž umožní ponechat kapacitu baterie na libovolnou dobu. Třeba právě do přírody. No a pak si lze také zapnout maximální rekuperaci, která bude doplňovat energii vždy, když sundáte nohu z plynu. Ujet 50 kilometrů čistě na elektřinu je ale spíš nereálné, nám se na začátku jízdy s plnou baterií ukázalo 35 kilometrů. Samozřejmě záleží, jak a kde s vozem pojdete.
Vynecháme-li plug-in hybridní pohon, jezdí Jeep Wrangler 4xe stejně jako jeho předchozí verze. Vysoký a do terénu nastavený podvozek přináší větší náklony a i neustálou korigovat směr auta na silnici ve vyšších rychlostech.. Na to jsou majitelé off-roadů ale zvyklí a patří to ke koloritu takových aut, stejně jako táhlé řízení nebo valivý hluk od terénních pneumatik. Pokud máte model Sahara, můžete si klidně stáhnout plátěnou střechu nebo se rovnou zbavit dveří a složit čelní sklo. A máte plážový off-road se vším všudy.
A je tu ještě jedna výhoda, kterou plug-in hybrid přináší – obrovská síla. Sešlápněte plynový pedál až k podlaze, Jeep zaklekne do zadních kol a vystřelí kupředu. Kombinace elektřiny a benzinu přináší akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,4 sekundy. Jako by to byl americký osmiválec, minus astronomická spotřeba. Možná i to je důvod, proč hned nad novým hybridem nezlomit hůl. Nevýhodou je snad jen nízká užitečná hmotnost, Jeep do zásuvky lze zatížit maximálně 375 kg.
Dává smysl?
Faktem je, že řada lidí si Wrangler dnes nekupuje kvůli tomu, co dokáže v přírodě nebo kolik toho ve skutečnosti na kouli utáhne. Zajímá je prostě jen proto, že se jim líbí. Jezdí s ním nakonec víc po asfaltu než blátem a kamením a tak plug-in hybrid svým způsobem smysl dává.
Pořád tu budou tací, které tahle novinka nepřesvědčí, že bylo pro Wrangler dobré zahodit benzin i diesel. Komu tato realita nepřijde přitažlivá, má ještě jednu možnost. Pick-up Jeep Gladiator si totiž nechal svůj naftový šestiválec a je levnější. I tak se ale domníváme, že brzy potkáme u nějaké veřejné nabíječky připojený Jeep Wrangler. Což bude stejně surrealistický zážitek jako tichá projížďka lesem.