reklama

Potichu do přírody: Jeep Wrangler se už dělá jen do zásuvky. Jak se řídí?

Automobilka Jeep zrušila čistě benzinové i naftové motory pro svůj tradiční off-road Jeep Wrangler. Místo toho ho nyní nabízí jen v plug-in hybridním provedení. Model označený Wrangler 4xe jsme vyzkoušeli v horách v okolí Turína.

reklama

„K americkým autům patří velké benzinové motory s vysokým výkonem a neutuchající žízní po palivu.“ Tak zní klišé, které už ale dávno neplatní. Chce to dokázat Jeep, jenž lze odteď koupit už jen s jediným pohonem. Jde o plug-in hybrid. Milovníci pravých „amerik“ se teď bouří, možná ale zbytečně. Tichá jízda na elektřinu totiž dodává vozu nový rozměr. To jsme zjistili během prvních jízd v okolí italského Turína.

Nový Jeep Wrangler 4xe je hybrid do zásuvky. To znamená, že dokáže jet několik desítek kilometrů čistě na elektřinu a je jedno, jestli je to po ulici nebo v lese. Výsledkem je nezvyklý, možná až surrealistický zážitek. Představte si, že stoupáte kamenitou cestou v horách a máte staženou plátěnou střechu až dozadu. Do kabiny proniká vůně lesa a zpěv ptactva. Jako by člověk nejel, ale jen se procházel. Takhle blízko k přírodě jsme ještě v žádném autě nebyli.

Sluší se ale podotknout, že úplné ticho s Jeepem nezažijete. Do rychlosti zhruba 25 km/h totiž vydává umělé hučení, který má za cíl varovat nic netušící chodce, že se blíží elektrické auto. Je škoda, že ho nelze vypnout v přírodě, protože rychleji v těžkém terénu asi jen tak nepojedete. No jo, ale co kdyby člověk vystrašil třeba nějakého zbloudilého houbaře!

Silný, ale drahý

Fakt, že Wrangler už nekoupíte ani s benzinovým, ani s naftovým motorem, by mohl řadu lidí odradit. Dvoulitrový benzinový čtyřválec zkombinovaný se dvěma elektromotory ovšem dosahuje solidního maximálního výkonu 280 kW (380 koní) a točivého momentu 637 Nm. Má baterii o kapacitě 17,3 kWh a měl by nabídnout až 53 kilometrů čistě na elektřinu. Průměrná spotřeba: 3,5 litru benzinu na 100 km. Škoda, že s akční cenou od 1 619 300 korun je také výrazně dražší než odcházející benzinové a naftové varianty (diesel stál 1 220 000 Kč, benzin 1 370 000 Kč).

Dalším problémem je, že i přes využití hybridního systému Jeep Wrangler 4xe produkuje 79 gramů emisí CO2, takže nemá v Česku nárok na ekologickou registrační značku EL. Tím pádem si s ním pohodlně do Pařížské za nákupy nezajedete. To z něj vlastně dělá verzi, která by v případě zachování původních motorů byla na tuzemském těžko prodejná.

Naopak velmi dobrou zprávou je, že plug-in hybridní Wrangler ani v nejmenším nepřišel o své DNA. Pořád tu je osmistupňová automatická převodovka doplněná o redukci (2,72:1) do náročnějšího terénu. Můžete si objednat i ostřejší model Rubicon. Hybrid sice přidává navíc dva metráky hmotnosti, ale díky umístění baterií pod zadní sedadla se povedlo udržet dobré rozložení váhy 51:49 mezi nápravami. Světlá výška má hodnotu 242 mm, nájezdové úhly 35,8 stupně vpředu a 20,2 vzadu. Jeep přebrodí 76 cm hlubokou řeku.

Nová tlačítka

Hybridní systém se ovládá jednoduše. Řidič má k dispozici panel se třemi tlačítky pod volantem, na kterém podle stavu baterie může volit jednotlivé jízdní režimy – plně elektrický, kdy se vůz chová jako elektromobil, hybridní, kdy přepíná mezi oběma pohony (nutno podotknout, že hladce) a E-Save, jenž umožní ponechat kapacitu baterie na libovolnou dobu. Třeba právě do přírody. No a pak si lze také zapnout maximální rekuperaci, která bude doplňovat energii vždy, když sundáte nohu z plynu. Ujet 50 kilometrů čistě na elektřinu je ale spíš nereálné, nám se na začátku jízdy s plnou baterií ukázalo 35 kilometrů. Samozřejmě záleží, jak a kde s vozem pojdete.

Vynecháme-li plug-in hybridní pohon, jezdí Jeep Wrangler 4xe stejně jako jeho předchozí verze. Vysoký a do terénu nastavený podvozek přináší větší náklony a i neustálou korigovat směr auta na silnici ve vyšších rychlostech.. Na to jsou majitelé off-roadů ale zvyklí a patří to ke koloritu takových aut, stejně jako táhlé řízení nebo valivý hluk od terénních pneumatik. Pokud máte model Sahara, můžete si klidně stáhnout plátěnou střechu nebo se rovnou zbavit dveří a složit čelní sklo. A máte plážový off-road se vším všudy.

A je tu ještě jedna výhoda, kterou plug-in hybrid přináší – obrovská síla. Sešlápněte plynový pedál až k podlaze, Jeep zaklekne do zadních kol a vystřelí kupředu. Kombinace elektřiny a benzinu přináší akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,4 sekundy. Jako by to byl americký osmiválec, minus astronomická spotřeba. Možná i to je důvod, proč hned nad novým hybridem nezlomit hůl. Nevýhodou je snad jen nízká užitečná hmotnost, Jeep do zásuvky lze zatížit maximálně 375 kg.

Dává smysl?

Faktem je, že řada lidí si Wrangler dnes nekupuje kvůli tomu, co dokáže v přírodě nebo kolik toho ve skutečnosti na kouli utáhne. Zajímá je prostě jen proto, že se jim líbí. Jezdí s ním nakonec víc po asfaltu než blátem a kamením a tak plug-in hybrid svým způsobem smysl dává.

Pořád tu budou tací, které tahle novinka nepřesvědčí, že bylo pro Wrangler dobré zahodit benzin i diesel. Komu tato realita nepřijde přitažlivá, má ještě jednu možnost. Pick-up Jeep Gladiator si totiž nechal svůj naftový šestiválec a je levnější. I tak se ale domníváme, že brzy potkáme u nějaké veřejné nabíječky připojený Jeep Wrangler. Což bude stejně surrealistický zážitek jako tichá projížďka lesem.

Tagy:
Nová pravidla pro nošení respirátorů. Lidé s potvrzením od lékaře už ho mít nemusí
Koronavirus

Nová pravidla pro nošení respirátorů. Lidé s potvrzením od lékaře už ho mít nemusí

Lidé, kteří nemohou ze zdravotních důvodů nosit respirátor, ho nebudou muset nosit. Musí mít ale potvrzení od lékaře. Schválila to v pátek vláda, uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Úprava je součástí nového mimořádného opatření o nošení ochrany úst a nosu, které vláda schválila. Předchozí opatření tento týden zrušil Nejvyšší správní soud.

Proč stát neuznává protilátky? Kamarádi Vojtěcha by přišli o kšefty, míní Kaňkovský

Poslanec KDU-ČSL a lékař Vít Kaňkovský se pozastavuje nad tím, proč stát odmítá uznávat vysokou hladinu protilátek proti covidu jako průkaz bezinfekčnosti. Naznačil, že to může být kvůli kšeftům kamarádů ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO), kteří vlastní laboratoře. Důkazy pro své tvrzení ale nemá. Vojtěch nařčení odmítl a označil ho za nesmysl. Slova Kaňkovského podle ministra souvisí s blížícími se volbami.

Cesta do Chorvatska byla utrpení. Klienti RegioJetu si stěžují na zápach a nepořádek

Zápach moči ve vagonech, nefungující klimatizace, netekoucí voda a mnohahodinové zpoždění vlaku. To jsou zkušenosti některých cestujících, kteří se na dovolenou vydali vlakem společnosti RegioJet do Chorvatska. Ta se hájí, že zpoždění nabírá kvůli výlukám na tratích v kombinaci s kontrolou dokladů a proticovidovými opatřeními. Přiznává, že vlaky pak nejsou dostatečně připravené na další cestu.

Odstavený lídr ČSSD: Za Maláčovou se stydím, měla by být jako chápající tetka Schillerová

„Kampaň ČSSD je negativní, jsme unavení a neumíme komunikovat. Lidi spíš zastrašujeme,“ hodnotí střízlivě a kriticky aktuální volební kampaň strany Břetislav Štefan, starosta v Brně-Líšni. Toho odstavilo vedení partaje z čela kandidátky a dosadilo tam Romana Onderku, prvního místopředsedu. Štefan zhodnotil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS i předvolební počínání ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové.

reklama

Domácí zpravodajství

Češi nechtějí číst slovensky a Slováci česky, festival MAČ to zkouší změnit

Z nosa mi kvapká hrdzavá krv. Ako ma šéf karhal. Ligotal sa čistotou. Rozumí Češi těmto větám z nejnovějšího románu slovenského spisovatele Laca Keraty? Starší generace snad ano, mladší spíš ne. „Češi dnes tvrdí, že neumí číst slovensky. Bohužel, ani mladší Slováci už nečtou česky,“ říká Petr Minařík, ředitel česko-slovenského Měsíce autorského čtení, který o víkendu vyvrcholí v Bratislavě, Brně a Ostravě.

Test na protilátky nic neřekne. Potřebujete odběr z kostní dřeně, tvrdí Flegr

Test na protilátky vám o imunitě proti covidu moc neřekne. Pokud chcete zjistit, zda jste proti nákaze imunní, musíte na odběry z kostní dřeně, uvedl na Twitteru evoluční biolog Jaroslav Flegr. Právě v kostní dřeni sídlí důležité paměťové B buňky, které zprostředkovávají dlouhodobou imunitu proti covidu. Podle předsedy České vakcinologické společnosti Romana Chlíbka je ale nesmyslné takové vyšetření kvůli covidu podstupovat.

Češi hlásí tisíce nežádoucích účinků po očkování. PŘEHLED nejčastějších potíží

Češi po očkování proti nemoci COVID-19 nahlásili už 7 095 podezření na nežádoucí účinky. Zdravotníci přitom rozdali už více než 10 milionů dávek. Za uplynulých sedm dní Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) eviduje zhruba 250 hlášení o vedlejších účincích. Druhý týden po sobě nepřibylo žádné podezření na úmrtí po očkování, celkový počet zůstává na 94.

reklama