Peugeot 508 PSE: Nejvýkonnější vůz značky, na který po objednávce čekáte i rok

Přejete si být na silnici vidět? Pak vás asi na první dobrou nenapadne pořídit si čtyřdveřový Peugeot, že? Možná je to chyba. Tradiční francouzská automobilka totiž má ve své nabídce i jednu skrytou specialitku. Peugeot 508 PSE je stroj, který není standardním produktem, a nedá se tak běžným způsobem objednat. A je třeba říci, že dlouho jsme si na českých silnících neužívali takové pozornosti.

Chcete vlétnout na internetové stránky peugeotu, abyste si auto prohlédli? Kdepak. Tenhle plug-in hybrid, který má díky výkonu 360 koňských sil přídomek nejvýkonnější sériový Peugeot všech dob, není jednoduše k dostání.

V našem testu to model 508 PSE neměl od začátku snadné. Kolega mi ho předával se slovy „nejlepší současný Peugeot“. Šedý fastback s křiklavě zelenými detaily tak musel potvrdit pověst, která ho provází.

Co je vlastně PSE?

PSE je novinkou v repertoáru značky a nahrazuje tradiční sportovní označení GTi. Připravte se na Peugeot Sport Engineered, prvního zástupce nové generace sportovních vozů automobilky. Ta navíc bude klást speciální důraz na elektrifikaci.

Co se modelu PSE velmi dobře povedlo, je odlišit se od běžné 508. Peugeot to udělal decentně, neřve do světa, že právě kolem projíždí vůz, který má skoro 400 koní. Onu křiklavě zelenou najdete jen na pár drobných místech, třeba u výdechů pod SPZ, na brzdových třmenech, anebo jako tři nenápadné čárky vedle symbolu 508 na přední kapotě.

Velmi dobře vypadají malá křidélka na předním a zadním nárazníku a dvě koncovky výfuku u zadního difuzoru. K tomu přidejte dvacetipalcová kola a nenápadnou, ale dynamickou šedou barvu a dravec je hotov. Navenek se toho 508 PSE vážně nedá moc vytknout.

Uvnitř automaticky nabízí maximální možnou výbavu, od klasického vozu se liší spíš maličkostmi. Například specifickým prošíváním, ve kterém znovu vynikne ona křiklavě zelená. Sedadla jsou sportovní, hodně pevná a mají nastavitelnou délku sedáku. Tělo drží a také ho dovedou namasírovat.

Minulý rok jsme se v SUV 5008 mračili, že malý a netradičně tvarovaný volant do velkého rodinného vozu nejde, tady je to přesný opak. Pro tenhle vůz je jako dělaný. Na rychlé projíždění zatáček či závodění na okreskách je to zkrátka paráda!

Na délku měří 508 celkem 4 792 milimetrů, ale pozor, nejde o sedan. Tento typ se řadí do sekce fastback, což je podstatně sportovnější model. Auto se rozměrově vejde mezi Škody Octavia a Superb, prostorově se s nimi ale rovnat nemůže. Na zadních sedadlech to pro dospělého příliš pohodlné není a ještě je skutečně velká šance, že se bouchne do hlavy.

Velký je naopak středový sloupek mezi předním a zadním oknem, který moc nepomáhá výhledu do strany pří výjezdu z křižovatky. Jak už jsme zmiňovali, tohle je prostě sportovní střih.

Na závěr ještě dvě drobné výtky. Je příjemné, že má vůz bezdrátovou nabíječku na mobilní telefon, ale ta je umístěna pod středovým sloupkem, kde na telefon není vidět a ještě se tam špatně dává. A prali jsme se také se senzorem stěračů, který si dělal, co ho napadlo, bez ohledu na to, jak silný nebo mírný byl déšť.

Stovka za pět vteřin

Nahradit proslavenou sekci GTi nebude nic snadného, tak co nám vlaštovka kategorie PSE vlastně nabízí? Zážehový čtyřválec s turbem o objemu 1,6 litru a výkonu 147 kW. A protože vlastníme plug-in přidávají se ještě dva elektromotory, z nichž každý pohání svou nápravu. Sečteno podtrženo k dispozici máme celkem 265 kW a kroutící moment s cifrou 520 Nm. Akumulátor má kapacitu 13,2 kWh a stovku zvládne tohle všechno údajně za 5,2 vteřiny.

Pojďme se nejprve podívat, jak si Peugeot rozumí s čistým elektrickým pohonem. Maximální udávaný dojezd vozu čistě na elektřinu je 42 kilometrů, my jsme 508 nabíjeli několikrát a vždycky se nám u baterky zobrazilo maximálně 30 kilometrů. Šlo ale spíš o číselného šotka, i u benzínové nádrže vůz většinou ukazoval podstatně nižší dojezd, než jaký měl.

Na elektriku Peugeot zvládá městskou jízdu slušně, a dokonce i svižně. Samozřejmě ve chvíli, kdy se budeme toulat po městě a obrážet křižovatky, s čistým „zeleným“ dojezdem nad 30 kilometrů nejde počítat.

Snadnější tak pro nás byla hybridní jízda, kde si vůz přepínal mezi oběma pohony podle stylu ježdění. Tady už navíc pomalu můžeme objevovat potenciál a sílu, kterou auto má.

Nejvíce zvědaví jsme ale logicky byli na rychlost a přepnutí do režimu Sport nám ji prezentuje dostatečně. Pokud je dobitá baterie, nástup síly je takřka okamžitý. Drsný a brutální. Termín takřka je potřeba, pokud opravdu zadupnete pedál až na zem, nejprve přijde na řadu zhruba vteřinová prodleva, než Peugeot zmobilizuje všechny síly.

Pak okamžitě vyletí. Řev motoru je tak silný, že má člověk chvíli pocit, že ta podceňovaná „jednašestka“ snad vystřelí kapotou… Zároveň ale auto vážně jede, dvacetipalcová kola ho perfektně drží na silnici, a to i při každém rychlém předjíždění nebo ostřeji projeté zatáčce, a rázem je tenhle epický lvíček ve svém živlu. Těžko v tu chvíli věřit, že řídíte vůz, který měří skoro 4,8 metru.

Každopádně počítejte s tím, že kdo chce dráždit plynový pedál, bude Peugeot krmit. Agresivní jízdou se snadno dostanete nad deset litrů, auto prostě žere i menší stromky kolem cesty. Přestat PSE provokovat ale bylo také těžké. K ostřejší jízdě totiž dost svádí. Díky adaptivnímu podvozku zároveň výborně tlumí nerovnosti, projetou díru samozřejmě poznáte, ale od kol nedostanete nepříjemnou ránu. Za to jsou plusové body.

Ani cenovka vlastně nevypadá tak strašidelně, začíná na 1,7 milionu korun a zaplatíte si za takřka rodinný sporťák, který vám bude soused závidět. Jedinečnost je totiž to, čím opravdu vyniká.

1 . NÁKLADY NA SERVIS

Tady se model 508 PSE od běžné 508 neliší, servisuje se stejně jako ostatní vozy. Servisní interval je jeden rok nebo 30 tisíc najetých kilometrů. Paušální sazba je zhruba pět tisíc korun, navíc se ale při každé prohlídce (včetně první) mění zapalovací svíčky. Cena tohoto úkonu včetně práce činí 3 175 Kč, průměrná hodinová sazba je pak 1 190 Kč vč. DPH. Pokud jde ale o práci, u kterého je třeba specializovaného mechanika pro elektrifikované vozy, bude zřejmě sazba vyšší. Tady už si hodinové sazby určuje každý dealer sám. Záruka na Peugeot 508 PSE je dvouletá, tři roky pak na lak a 12 let na neprorezavění karoserie.

2. PRODEJE

Klíčová kolonka, která z vás na silnici učiní jedinečný objekt. Peugeot 508 PSE je vůz, který můžete získat pouze na základě individuální objednávky. Žádná řadovka z krámu. Specifická je tedy i doba dodání, auto vám může zaparkovat v garáži za čtyři měsíce, ale také za rok. Vše záleží na tom, jak se zástupcům automobilky v dané zemi podaří vyjednat výrobní kvótu. V aktuálním roce zatím Peugeot v Česku prodal jeden vůz, v tom loňském byly tři. Silniční jedinečnost je tedy zaručena. A jak dopadne vůz v porovnání s BMW a Volkswagenem?

3. INFOTAINMENT

Tady vládne tradiční i-Cockpit, dotykový displej je desetipalcový a má HD rozlišení, ale také tradiční tlačítka, která připomínající klavírní klávesy. Zaujme vyvýšená digitální přístrojová deska. Zasazená do interiéru je parádně, ale je těžké najít polohu, kde by si aspoň trochu neclonila s volantem.