V Toyotě Camry do Pyrenejí a zpět: Když je diesel v manažerském sedanu zbytečný

Dlouhá cesta z Čech do Pyrenejí a zpět byla ideální zkouškou dovedností auta s hybridním pohonem. Když mu odpustíte pár kosmetických detailů, bude dlouho věrně sloužit a nejspíš vás přežije.

Toyota Camry rozhodně není autem, které byste si zamilovali na první, ale možná ani na druhý a třetí pohled. Když se člověk progoogluje do historie, kromě jedné, možná dvou výjimek vzorem sexy modelu ani nikdy nebyla.

Další minus: je to výhradně sedan a taková auta jsou viděno optikou typického českého středního manažera přece úplně k ničemu. O víkendu je potřeba jet s rodinou na kola, která by ale stejně jako lyže měla patřit spíš na střechu.

Ale hlavně hřích největší: není to dvoulitrový diesel, který snad kdysi jezdíval za pět litrů. Jiný druh motoru se u nás do fleetových vozů pro střední management prakticky nekupuje. To není zrovna málo argumentů, proč si o Camry neopřít ani kolo. A přece je skvělá...

Plná palba v nenápadném balení

Tvary přístrojové desky nejspíš navrhoval počítač bez lidského dohledu a vyumělené dekory dnes asi osloví opravdu jen málokoho. To je ale asi tak jediné, co lze v interiéru Camry vytknout. Kombinace s krémovou usní sedadel je totiž zcela v pořádku.

V sériové (!) výbavě z pohledu komfortu opravdu nic nechybí – v permanenci jsou kromě samozřejmostí prvky jako ventilovaná sedadla, elektricky ovládaná roleta pod zadním oknem a menší roletky na těch bočních nebo samostatné ovládání klimatu na zadních sedadlech prostřednictvím displeje v zadní středové opěrce.

Velmi snadno se po faceliftu ovládají rovněž multimédia a dobrý standard nabídne i palubní počítač situovaný mezi dvěma plně analogovými budíky. Audio JBL hraje výborně. Oko estéta nicméně trochu trpí. Z onoho ne zrovna atraktivního vzhledu ale současně tak nějak mimoděk čpí dojem vysoké solidnosti a nerozbitnosti všeho, co kolem sebe vidíte.

Nohy klidně za krk

Dalším podstatným plusem je, že v této japonské lodi si opravdu nelze stěžovat na nedostatek místa a to v žádném směru. Rozměrná křesla tělo sice moc nepodrží, nehrozí však, že by vás jakýkoliv díl interiéru utiskoval. Vzadu je i po odsunutí předního sedadla zcela vzad množství místa blížící se zadnímu prostoru pro kolena ve Škodě Superb.

Obrovský je rovněž kufr a vhod přijde rozměrný průvlak na dlouhé předměty. Škoda jen, že vzpěry víka nezajíždí někam do útrob a při sklopení rády deformují pod nimi uložený náklad. Z auta je také příjemně dobře vidět do všech stran a za volantem, který se po vypnutí motoru sám odsune, se člověk cítí hned jako doma. Ocenil jsem především přehlednost karoserie a přirozenou řidičskou pozici. Holt starý dobrý sedan.

Úspory ve slušném tempu

Teď už ale k provozním záležitostem. Když jsem auto přebíral, na displeji počítače svítila dlouhodobá průměrná spotřeba 5,1 litru. Napadlo mě, že s Camry se někdo nejspíš účastnil rallye ekologických vozů, kde se cení co nejúspornější jízda. Střízlivým odhadem jsem si říkal, že bych se v první fázi cesty hlavně v dálničním provozu rád udržel pod sedm, ale moc šancí jsem tomu u pětimetrového korábu nedával – jak známo využití elektromotoru je při rychlé jízdě minimální a drtivou většinu pohonu obstarává benzinový motor, v tomto případě čtyřválec s objemem plnotučných 2,5 litru. Sám o sobě dává 131 kW, elektromotor přiloží dalších 30 kW.

Nuluji ciferník a obtěžkáni fotografickou technikou s kolegou vyrážíme na západ. Jedu tak, jak mi noha na plynu narostla a jak považuji při jízdě na opravdu dlouhou vzdálenost za optimální. U nás obligátních 130 km/h, na německém Autobahnu mezi 140–⁠150 km/h. Po pěti stech kilometrech na displeji svítí hodnota 6,1 litru a také původně udávaný dojezd 645 km se zdá být hravě překonatelný – skutečně jsme jej zhruba o 140 km natáhli. To je při jen 50l nádrži a hmotnosti auta 1595 kg krásný výsledek. Když už jsme u té dálnice – hybridní Camry má maximální rychlost limitovanou na 180 km/h.

Po zhruba 1 500 km ve Francii sjíždíme z dálnice a na tamních okreskách se děsíme jezdit moc přes 90 km/h, protože na dodržování předpisů dohlíží velký počet automatizovaných radarů a jejich snímky jsou v zemi Galského kohouta opravdu velmi, velmi drahé. Efekt na spotřebu je blahodárný – po dalších 150 km tímto stylem padá průměrný odběr na 5,3 a ještě o čtyři deci níž klesá v odpolední špičce středně velkého středofrancouzského města Limoges v oblasti Auvergne.

Raději rovně

Současně zjišťujeme, že Camry je velmi příjemné auto na dlouhé cesty, která člověku uteče na úrovni vozu luxusní třídy. Toyota je velice kultivovaná a pokud jde o pohonnou jednotku v podstatě bezhlučná. Trochu lépe by mohl být izolován snad jen aerodynamický šum ve vyšších rychlostech. Podvozek je vyloženě vláčný a na sériových 18“ kolech i nesmírně pohodlný, a to i bez jakékoliv formy adaptivních tlumičů. Výsledkem je neobyčejně kultivovaná jízda.

Naopak zatáčky v rychlém sledu za sebou opravdu nejsou oblíbenou disciplínou tohoto korábu. Kdo by to s ním ale dělal? Velmi citlivě a jemně pracuje také celý hybridní systém – lepší full-hybrid než Toyota dnes asi nikdo nabídnout neumí. Auto sice netrhá dlažební kostky na počkání, ale díky vydatné pomoci elektromotoru při akceleraci je příjemně hbité a to i při potřebě rychle předjet. Camry opravdu umí jet a dělá to jakoby nic. Postačí běžný mód bezestupňové převodovky s virtuálními převodovými stupni, režim „Sport“ je zde spíše na okrasu.

Starý dobrý svět

Po skoro 5 000 km strávených za volantem nebo na sedadlech spolujezdců jsem nakonec Camry vracel s nečekaně těžkým srdcem. Je to přesně ten typ auta, které čím déle máte, tím více oceníte jeho vlastnosti a charakter. Zjistíte, že vás ničím (kromě asistenta jízdních pruhů, ale ten je dnes všude) neotravuje a dělá přesně to, co po takovém autě chcete, tedy pohodlně jede a jede a jede… a skoro nic za to nechce.

Většina funkcí jde ještě ovládat klasickými fyzickými tlačítky, fajn jsou i takové detaily jako ručně seřiditelné podsvícení přístrojů. To, že v menu počítače nemusíte lovit jako při zájmu o méně než pětikilového kapra ve vánoční kádi, je malý zázrak. Jen ten vzhled nemusí vonět každému.

Spotřeba (i s nohou doslova na podlaze ne více než 7,6 litru), velikost, pohodlí a kultivovanost i zajímavá cena by ale mohly být ideálním atributem pro taxikáře nebo firemní flotily. Ze zkušeností s těmito vozy je navíc známo, že jejich životnost je prakticky nekonečná. Ostatně při návštěvě Tokia jsem nejednu Camry v taxislužbě viděl. Z mého pohledu je tedy tato velká Toyota klasického tvaru nedoceněným autem, které místo wow efektu sází na atributy trvalejší hodnoty. No a kdo by přece jen chtěl něco víc wow, může sáhnout po technicky prakticky shodném Lexusu ES. Kompletní ceník Camry s technickými údaji a výbavami najdete na tomto odkazu.

Tagy:

Hlavní zprávy

Českem se prohnalo ničivé derecho. Meteorologové popsali neobvyklý jev
Počasí

Českem se prohnalo ničivé derecho. Meteorologové popsali neobvyklý jev

Silná bouřka, která se v pátek večer prohnala republikou, byla podle předběžného vyhodnocení Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) přinejmenším slabé derecho. Tímto výrazem označují meteorologové větrnou bouři způsobující škody a rychle postupující v pásu o délce alespoň 400 kilometrů. Nejsilnější poryv zaznamenala stanice Plzeň-Mikulka, kde foukalo rychlostí zhruba 125 kilometrů v hodině.

Těžké zápasy přicházejí. Co Čech, to trenér! se zpěvákem Davidem a trenérem Jandačem
Sledujte v TV

Těžké zápasy přicházejí. Co Čech, to trenér! se zpěvákem Davidem a trenérem Jandačem

  • Aktualizováno
  • Pomalu začíná jít do tuhého. Českou hokejovou reprezentaci čekají ve skupině mistrovství světa poslední dva zápasy, navíc s těžkými soupeři. V duelech se Spojenými státy a Finskem stačí získat jediný bod a národní tým bude mít jistotu čtvrtfinále. Je tu opět pořad Co Čech, to trenér!, do kterého tentokrát dorazí bývalý trenér tuzemského výběru Josef Jandač i zpěvák Michal David. Sledovat ho můžete od 13:25 na CNN Prima NEWS.

    Infobox

    Válka na Ukrajině

    sledujeme živě
    13:14

    Nálet na ukrajinskou ves Desna z minulého týdne si vyžádal 87 životů, oznámil Zelenskyj

    13:00

    Ruské síly vypálily rakety na Žytomyrskou oblast

    12:46

    Ukrajina slaví Den ukrajinského námořnictva

    12:29

    Zelenskyj: Válka na Ukrajině rozhodne, zda světu vládne hrubá síla

    V Olomouci přepadl hernu a obsluhu střelil do hlavy. Skončil ve vazbě, žena bojuje o život

    Soud poslal do vazby dvaasedmdesátiletého recidivistu, který v pátek večer přepadl hernu v Olomouci a její pracovnici střelil pistolí do hlavy. Sedmapadesátiletá žena leží v nemocnici a její stav je kritický. Pachatele, který 48 let svého života strávil za mřížemi, zadrželi kriminalisté tři hodiny po přepadení herny na nedalekém vlakovém nádraží. Senior byl obviněn z vraždy ve stadiu pokusu. U soudu mu hrozí 15 až 20 let vězení či výjimečný trest. Novinářům to řekl vedoucí odboru obecné kriminality služby kriminální policie a vyšetřování krajského ředitelství Jan Lisický.

    BIO je v kurzu! Třídění bioodpadu šetří životní prostředí i peněženku

    Snížit množství komunálního odpadu v popelnicích? Jde to. Kromě barevných kontejnerů na plast, papír, sklo či nápojové kartony jsou v ulicích Českého Těšína, Prostějova, Znojma, Českých Budějovic a dalších českých měst k vidění i hnědé popelnice na bioodpad. Tam všude služby odpadového hospodářství zajišťují firmy FCC v ČR. Obyvatelé hnědé nádoby je poctivě využívají a odkládají do nich bioodpad ze zahrad i domácností.

    Biden: Čína si hraje s ohněm. Při obraně Tchaj-wanu jsme připraveni použít vojenskou sílu

    Aktualizováno

    Spojené státy by byly ochotny vojensky zasáhnout v případě útoku na ostrov Tchaj-wan, který si Čína nárokuje jako součást svého území. Na tiskové konferenci v Tokiu to uvedl americký prezident Joe Biden. Agentura AP hovoří o jednom z nejsilnějších vyjádření podpory Tchaj-wanu z posledních desetiletí. Peking podle očekávání Bidenova slova ostře kritizoval a zdůraznil, že americký prezident nemá „podceňovat jeho odhodlání“.

    KOMENTÁŘ: Ani koruna, ani euro. Před inflací nás ochrání jen rozumná hospodářská politika

    Ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje argument, že kdyby Česká republika už dávno vyměnila korunu za euro, nemusela by nyní trpět pod jhem třicetileté inflace. A zastánci této myšlenky odkazují na údaje Eurostatu, podle nichž je míra růstu cen v eurozóně asi poloviční než u nás. Problém je v tom, že propagátoři eura v lepším případě podléhají přílišnému zjednodušení, v horším dokonce záměrně manipulují fakty.

    Domácí zpravodajství

    Sledujte superdebatu s Jurečkou i Schillerovou. Jak bojovat proti drtivé inflaci?

    Česko čelí největšímu zdražování od devadesátých let. Inflace by však v budoucnu mohla vystoupat ještě výš. Co by měla vláda udělat, aby krizi co nejefektivněji čelila? O tomto tématu budou diskutovat v superdebatě na CNN Prima NEWS ministři Marian Jurečka (KDU-ČSL) a Martin Kupka (ODS) i šéfové opozičních poslaneckých klubů Alena Schillerová (ANO) a Radim Fiala (SPD). Speciál za přítomnosti diváků ve studiu můžete sledovat ve čtvrtek 26. května od 21 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

    Ukrajinské vědkyně v Česku řeší bioodpady i dopady covidu, říká profesor Konvalinka

    Do České republiky od začátku ruské agrese na Ukrajině přišlo již více než 300 tisíc utečenců a řada z nich již dostala příležitost si v Česku nalézt zajímavou práci. Například ukrajinské vědkyně se zapojily do řady výzkumných projektů především v oboru vodohospodářství či v energetice. O podpoře 14 milionů korun na zapojení ukrajinských vědců, kterou nabídla Technologická agentura ČR, se pro CNN Prima NEWS rozhovořil její předseda Petr Konvalinka.