Policie si převzala další nová auta. Do terénu vyrazí s naftovými pick-upy a šnorchly


Policie si v Čestlicích převzala prvních dvacet speciálně upravených pick-upů Toyota Hilux, které mají usnadnit přepravu lidí i materiálu tam, kde běžná auta nestačí. Vybaveny jsou naftovým motorem, pohonem všech čtyř kol, šnorchlem i klasickými policejními zařízeními. Víme, kde přesně budou sloužit.

Slavnostní předání proběhlo za účasti policejního prezidenta, generálporučíka Martina Vondráška, a zástupců společnosti Toyota, která vozy policii dodává. Jde o první část dodávky v rámci rámcové dohody na terénní pick-upy v počtu až padesáti kusů. Nové Hiluxy budou sloužit především speciálním a krajským pořádkovým jednotkám a také jednotce speciální ochrany.

K TÉMATU: Nová policejní auta vyjedou na české silnice. Měřit nebudou, mají ale jinou vychytávku

Do budoucna by však měly zamířit také na oddělení služební hipologie a kynologie, poříční oddělení a další specializované útvary pořádkové policie. Ve všech případech nicméně půjde o verzi DoubleCab určenou pro pět osob a upravenou nákladovou korbu. Ta je uzavřena neprůhlednou skořepinou typu hardtop, která se otevírá zezadu i z obou bočních stran, aby bylo možné pohodlně manipulovat s rozměrnějším vybavením.

Standardem je pochopitelně i policejní polep, kompletní výstražné zařízení, radiová technika a další prvky nutné pro ostré služební nasazení. Pod kapotou pak pracuje naftový motor o objemu 2,8 litru s výkonem 150 kW a točivým momentem 500 Nm, který nejen ke snížení spotřeby využívá mild-hybridní 48V systém.

Sílu na všechna kola přenáší šestistupňová automatická převodovka s přiřaditelným pohonem přední nápravy, přičemž auto je dimenzováno do toho nejnáročnějšího terénu. Pochlubit se může například světlou výškou 255 milimetrů, brodivostí 700 milimetrů, užitečnou hmotností 1 000 kilogramů a tažnou kapacitou až 3 500 kilogramů.

Toyota není u policie žádným nováčkem

„Vozy pro policii jsme upravili podle jejich požadavků. Součástí policejní přestavby je dále i nezávislé topení Webasto, kompletní sada celoročních pneumatik, odnímatelné tažné zařízení či šnorchl s hlavicí Air Ram. Terénní nasazení podporuje také vyprošťovací naviják s tažnou silou 36 kN včetně příslušenství,“ uvedl ředitel Toyota Tsusho Pavel Vávra.

Policejní prezident Martin Vondrášek doplnil, že nové vozy reagují na reálné potřeby výkonu služby: „Pořádkové jednotky nezřídka pracují ve složitých podmínkách a náročném terénu, kam potřebují přepravit množství specifického vybavení, jež je nesmí zastavit.“ Automobilka Toyota však není pro českou policii žádným nováčkem. Model Land Cruiser 150 už delší dobu slouží u cizinecké policie v Česku i v zahraničních misích, u pořádkové policie v horských oblastech i u specializovaných útvarů.

Nový pick-up Hilux na tuto spolupráci navazuje a rozšiřuje technické možnosti policistů v terénu. „Naše Hiluxy již roky slouží u různých složek integrovaného záchranného systému jako nedílná součást jejich náročné práce v těžkém terénu. To, že se v těžkých podmínkách osvědčily, dokládá i nový kontrakt s policií. Svěřit naše vozy do služby u Policie ČR považujeme za nejvyšší uznání, které je možné získat,“ říká generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Samotný Hilux je pro Toyotu klíčovým modelem už od roku 1968, kdy se objevil první exemplář. Dlouhodobě si buduje pověst odolného a spolehlivého pick-upu schopného obstát v extrémních podmínkách po celém světě. Modernizace z posledních let včetně přidání mild-hybridního 48V systému přinesla nižší emise, lepší jízdní komfort a kultivovanější projev, aniž by se zhoršily terénní schopnosti.