Povánoční slevy jsou tu: Obchodníci zlevňují o desítky procent, někteří však zákazníky klamou


V sobotu se kamenné obchody po svátcích poprvé otevřely a odstartovaly výprodeje. Někde 15, někde 40 procent a někteří avizují i šedesátiprocentní slevy. Levnější je kosmetika, oblečení, boty, ale i spotřební zboží a elektronika. A pokud chcete opravdu ušetřit, experti radí vybírat a prověřovat. Ne všechno, co se tváří jako zlevněné, je totiž opravdu výhodné.

Fronty do jednoho z pražských obchodních center se tvořily už při příjezdu. „Čekali jsme asi pět minut, než jsme zaparkovali. Objeli jsme asi dva bloky,“ popsal jeden z nakupujících. „Čekali jsme asi čtrnáct minut. Na těch turniketech to šlo,“ uvedl další.

ČTĚTE TAKÉ: Nová vláda chce omezit slevy v obchodech, zákazníky prý klamou. Řetězce jsou proti.

Někteří obchodníci nabízejí slevy vyšší než 50 procent. „Co se týče módy a obuvi, tam se pohybují kolem 40 až 60 procent. V případě elektroniky je to 15 až 25 procent,“ popsal pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.

„Něco jsem našel, nějaké parfémy a tepláky,“ popsal jeden ze spokojených zákazníků své povánoční úlovky. „Nějaké oblečení. Šly jsme cíleně poprvé, nikdy jsme to nedělaly,“ uvedla další nakupující.

Slevy dávají smysl, míní Prouza

„Potřebují vyprázdnit sklady, proto přicházejí výprodeje okamžitě po Vánocích. Je potřeba už začít navážet zboží na jaro, nenechat ve skladu ležet zboží, které by bylo rok neprodejné. Takže ty slevy dávají smysl,“ vysvětlil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

„Kdo bude příliš vyčkávat na ještě výraznější slevy, tak se nemusí dočkat,“ upozornil Kovanda. I při slevových akcích ale platí všem dobře známé ‚důvěřuj, ale prověřuj‘: zjistit tedy, jestli je zboží opravdu levnější, nebo jde jen o obchodní trik. Pomoci vám může například webový srovnávač.

„Sleva by měla být vypočítána z té nejnižší ceny za oněch 30 dnů, které to zboží mělo. Ale prodejci se mnohdy dopouštějí toho, že uvádějí nějakou běžnou cenu či doporučenou cenu, která absolutně není relevantní,“ upozornila na nekalé praktiky právnička společnosti dTest Tereza Genserková.

„Lidé by si měli prověřovat, jak se vyvíjela cena toho zboží během celého roku,“ doplnil Kovanda. „A tady to je obrovská výhoda moderních technologií. Můžete se dívat, jak se ta cena vyvíjí a nerozhodovat se impulzivně,“ dodal Prouza. Podle odborníků nákupní vlna nepoleví až do Silvestra. Obchodníci očekávají, že by oproti loňskému roku mohli mít vyšší obrat až o 10 procent.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Život před revolucí a nyní. Nadšení z raketového růstu kazí krutý paradox