
Úředníci Stanjuru před přijetím bitcoinů varovali. Dokument jsem nečetl, brání se ministr
Zemědělci jásají, spotřebitelé skřípou zuby. Výkupní cena mléka jde nahoru, takže zdražují i mléčné produkty. Za nárůst může podle Svazu mlékárníků větší poptávka spotřebitelů, ale také omezování chovů v Německu. Supermarkety tvrdí, že musí prodej mléčných výrobků dotovat, dlouhodobě to ale prý nepůjde.
Od června se mění pravidla pro čerpání pracovního volna. Kromě svatby nebo pohřbu budou moci zaměstnanci omlouvat svou nepřítomnost třeba i dopravní zácpou. Firmy budou nově proplácet zaměstnancům například i doprovod blízkého člověka k lékaři a zpět. Změny si chválí jak odbory, tak zaměstnavatelé, zjistilo CNN Prima NEWS.
Velikonoce klepou na dveře a supermarkety se začínají předhánět, kdo bude mít výhodnější slevové akce. Tradičním tahounem jsou vejce, ta jsou ale i ve slevách dražší než loni, a to o téměř polovinu. Důvodem je jejich nedostatek na celém evropském trhu. V akcích jsou zejména vejce velikosti S, u nich ovšem experti doporučují, aby si spotřebitelé spočítali, jestli se s nimi pečení opravdu vyplatí.
V posledních měsících významně roste agresivita zákazníků v obchodech. Tvrdí to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, podle kterého si mnozí stěžují na zmenšování zboží neboli tzv. smrskflaci. Terčem vulgarit jsou často prodavači, kteří však za rozhodnutí výrobců upravit obaly nemohou. Obchody ale mnohdy nechávají stejné cenovky na zboží, které prošlo zmenšením.
Největší obchodní řetězec ve Velké Británii chce zdarma nabízet jídlo s blížícím se koncem data spotřeby. Společnost má své obchody i v Česku, tady se ale zatím nic podobného nechystá. Většinu takových potravin obchod daruje Potravinovým bankám.
Čeká nás největší zdražení potravin za poslední dva roky? Ceny od zemědělců se v lednu zvedly oproti loňsku o devět procent, což se podle obchodníků brzy ukáže i na prodejních pultech. Už teď jsou vejce dražší o pětinu a výrazně zdražilo i mléko. Svaz obchodu proto tepe zemědělce, že uměle navyšují ceny. Agrární komora toto nařčení ale odmítá.
Nakupování už dávno není jen o plných regálech a frontách u pokladen. Virtuální asistentky v mobilních aplikacích pomáhají s výběrem kosmetiky, zatímco samoobslužné prodejny s umělou inteligencí hlídají, aby zákazníci nezapomněli namarkovat zboží. Elektronické cenovky zase zajišťují, že zaplatíte vždy tu správnou cenu. Podle Jana Patery ze společnosti Blue Events, která organizuje Retail Summit – největší konferenci o maloobchodu v Česku, se letos obchodníci budou předhánět v inovacích. „Půjde ale o to, kdo se lépe trefí do srdce zákazníka,“ říká Patera. Letošní Retail Summit proběhne v Praze na konci března.
Máte ve společnosti stejný počet žen a mužů? A jakou uhlíkovou stopu zanechá váš výrobek? To jsou příklady otázek, na které musí firmy odpovídat v rámci takzvaného nefinančního (tedy ESG) reportingu. Ten vychází z evropských nařízení, podnikatelé ovšem hovoří o obrovské byrokracii, která nikomu nic nepřinese, a navíc zdržuje. Evropská komise sice navrhuje zmírnění požadavků, to však prý nestačí.
Slevové aplikace používá drtivá většina obchodníků. Pomocí kupónů a dalších výhod mohou zákazníci ušetřit několik desítek i stovek korun. Odborníci se shodují, že věrnostní aplikace pomáhají ušetřit značné peníze. Přesto však má jejich užívání svá rizika. Nakupující například ohrožuje shromažďování a možné úniky osobních dat.
Česko a celou Evropskou unii čeká obalová revoluce. Skončí mikrotenové sáčky nebo plastové obaly na okurkách. Nařízení vyžadující recyklovatelné obaly bude mít podle obchodníků negativní dopady na ceny potravin.
Pokud omezíme slevy v obchodech, potraviny zlevní. Tvrdí to Potravinářská komora, podle které se slevové akce utrhly ze řetězu a některé zboží je obrovsky nadhodnocené. Potravináři navíc poukazují na data, že Češi plýtvají potravinami, což se dá přičíst i hromadnému nakupování jídla v akcích. Obchodníci ale s návrhem rezolutně nesouhlasí a varují, že v případě omezení slev by základní potraviny ještě více zdražily.
Chorvatsko už několik dní zažívá protesty proti vysokým cenám potravin. V Česku ale nic takového nehrozí, míní experti. Podle nich jde jen o hru nervů a zákazníci by nakonec stejně vše zaplatili.