Domů Tomáš Prouza

Tomáš Prouza

Výpis příspěvků ke štítku „Tomáš Prouza“

Hrozí v Česku další prudké zdražování potravin? Může za to nařízení EU chránící deštné pralesy

Potraviny by od příštího roku po celé Evropské unii mohly zdražit. Může za to nařízení o odlesňování, které vstoupí v platnost na konci prosince a má chránit chránit deštné pralesy. Přesto výrazně zasáhne Evropu. Němečtí obchodníci už dopředu varují, že jim nařízení zhorší podmínky a promítne se negativně do cen. I zástupci českých obchodů upozorňují na podobné překážky. Europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS) nicméně doufá, že se nařízení odloží či se přísné podmínky na poslední chvíli osekají.

Dusno kvůli cenám vajec: Výborný rozčílil supermarkety. Nic mu do toho není, tvrdí Prouza

Mezi šéfem resortu zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) a supermarkety aktuálně panuje dusno kvůli cenám vajec. Ministr se totiž chystá odeslat řetězcům dopis s dotazem, jestli do konce roku přestanou prodávat vejce z klecových chovů a dodrží tak svůj závazek. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ale politikovi prý není nic do toho, kdo, co a jak prodává. Na to, že vejce od nového roku znovu podraží, se máme ale připravit.

Vejce jsou oproti loňsku o polovinu dražší. Krátíme zakázky, přiznávají chovatelé

Velikonoce klepou na dveře a supermarkety se začínají předhánět, kdo bude mít výhodnější slevové akce. Tradičním tahounem jsou vejce, ta jsou ale i ve slevách dražší než loni, a to o téměř polovinu. Důvodem je jejich nedostatek na celém evropském trhu. V akcích jsou zejména vejce velikosti S, u nich ovšem experti doporučují, aby si spotřebitelé spočítali, jestli se s nimi pečení opravdu vyplatí.

Prouza: Agresivita zákazníků v obchodech roste. Prodavači čelí vulgaritám i kvůli smrskflaci

V posledních měsících významně roste agresivita zákazníků v obchodech. Tvrdí to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza, podle kterého si mnozí stěžují na zmenšování zboží neboli tzv. smrskflaci. Terčem vulgarit jsou často prodavači, kteří však za rozhodnutí výrobců upravit obaly nemohou. Obchody ale mnohdy nechávají stejné cenovky na zboží, které prošlo zmenšením.

Obchodníci čekají výrazné zdražení potravin. Kdo za to může? Experti se o viníkovi přou

Čeká nás největší zdražení potravin za poslední dva roky? Ceny od zemědělců se v lednu zvedly oproti loňsku o devět procent, což se podle obchodníků brzy ukáže i na prodejních pultech. Už teď jsou vejce dražší o pětinu a výrazně zdražilo i mléko. Svaz obchodu proto tepe zemědělce, že uměle navyšují ceny. Agrární komora toto nařčení ale odmítá.

Jak inovace mění pravidla hry v maloobchodu? Zjistěte to na Retail Summitu 2025

Nakupování už dávno není jen o plných regálech a frontách u pokladen. Virtuální asistentky v mobilních aplikacích pomáhají s výběrem kosmetiky, zatímco samoobslužné prodejny s umělou inteligencí hlídají, aby zákazníci nezapomněli namarkovat zboží. Elektronické cenovky zase zajišťují, že zaplatíte vždy tu správnou cenu. Podle Jana Patery ze společnosti Blue Events, která organizuje Retail Summit – největší konferenci o maloobchodu v Česku, se letos obchodníci budou předhánět v inovacích. „Půjde ale o to, kdo se lépe trefí do srdce zákazníka,“ říká Patera. Letošní Retail Summit proběhne v Praze na konci března.

Kolik máte ve firmě žen a co uhlíková stopa? Podnikatelé kritizují ESG reporting, bere jim čas

Máte ve společnosti stejný počet žen a mužů? A jakou uhlíkovou stopu zanechá váš výrobek? To jsou příklady otázek, na které musí firmy odpovídat v rámci takzvaného nefinančního (tedy ESG) reportingu. Ten vychází z evropských nařízení, podnikatelé ovšem hovoří o obrovské byrokracii, která nikomu nic nepřinese, a navíc zdržuje. Evropská komise sice navrhuje zmírnění požadavků, to však prý nestačí.

Slevové aplikace se při nákupech vyplatí, tvrdí odborníci. Skrývají ale i nebezpečí

Slevové aplikace používá drtivá většina obchodníků. Pomocí kupónů a dalších výhod mohou zákazníci ušetřit několik desítek i stovek korun. Odborníci se shodují, že věrnostní aplikace pomáhají ušetřit značné peníze. Přesto však má jejich užívání svá rizika. Nakupující například ohrožuje shromažďování a možné úniky osobních dat.