Ostatní: elektro-transportni-voziky-cz-verze
Hořící automobil v podzemní garáži. Prostor se rychle plní kouřem a jedovatými zplodinami, požár ohrožuje přítomné osoby i sousední auta. To je situace, s níž se hasiči setkávají běžně. A umějí si s ní díky dobře zavedeným a prověřeným postupům poradit. Co když zde ale dojde k požáru vozidla na elektrický nebo hybridní pohon?
Zapouzdřené baterie uvnitř vozu podle zkušeností ze světa i Česka představují komplikaci při hašení. A to zejména proto, že k vývoji tepla a zplodin hoření dochází uvnitř skrytého a nedostupného akumulátoru. Jak tedy efektivně zvládnout takovou situaci? S řešením nyní přišli příslušníci HZS Olomouckého kraje, kteří vyvinuli ve spolupráci se soukromou strojírenskou společností speciální sadu technických prostředků pro manipulaci s vozidly.
V podstatě se jedná o soubor unikátních pojízdných vozíků. Na ně se částečně uhašený vůz naloží a vyveze se z ohroženého prostoru na volné prostranství, kde se poté může bezpečně pokračovat v jeho ochlazování a hasebním zásahu. V rámci České republiky i Evropy jde o jedinečný technický prostředek, díky němuž se urychlí a zefektivní zásah hasičů a zásadně se eliminují škody i následky požárů vozidel na alternativní pohon.
Zásadní součástí sady pro manipulaci s vozidly je speciálně konstrukčně upravený transportní vozík. Zdroj: HZS Olomouckého kraje
Vynález z Hané
Sada pro manipulaci s vozidly slouží především k evakuaci nepojízdných automobilů a lehkých užitkových vozů o okamžité hmotnosti kolem 4000 kilogramů tam, kde je výškově či jinak omezený přístup těžké techniky a odtahové služby. Jedná se hlavně o podzemní garáže, vícepodlažní parkovací objekty, parkovací domy či střešní parkoviště s plošinovými autovýtahy.
Nespornou výhodou je, že můžeme díky těmto technickým prostředkům pohybovat i s automobily uzamčenými, poškozenými a nepojízdnými. Zároveň však v případě použití manipulačních vozíků nedochází k sekundárním škodám.
„Tak, jak se nové technologie vyvíjejí a zavádějí do provozu, musíme na tuto situaci reagovat. Čeští hasiči jsou známí svojí flexibilitou a schopností operativně reagovat na nastalou situaci. U zásahů musíme umět správně používat stávající vybavení, jsem ale rád, že u našeho sboru máme i kolegy, kteří se podílí na vývoji a testování nových prostředků, které pomohou dalším hasičům plnit jejich poslání a možná přispějí též k jejich bezpečnosti,“ popisuje Petr Ošlejšek, náměstek ředitele pro IZS a operační řízení HZS Olomouckého kraje.
Technické prostředky vyvinuli hasiči ve spolupráci se soukromou společností, s níž museli při konstrukci vozíků vyřešit hned několik problémů. Při podrobném průzkumu trhu totiž zjistili, že transportní vozíky sice již existují, používají se však pouze na konkrétní typ převozu, například v autodílnách nebo showroomech.
Tento typ nebyl z mnoha důvodů pro hasičské účely vhodný (váhové limity, překážky, zpomalovací prahy, nájezdové rampy, výškové rozdíly atd.). Proto byl vyvinut nový, jehož konstrukce je velmi pevná a odolá i méně šetrnému zacházení, kterému se u zásahu mnohdy není možné vyhnout. Velkou výhodou je transport vozu samotnými hasiči, ale i vlečným, popřípadě brzdným automobilem.
Dvouletý vývoj
Po výrobě prototypu přistoupili hasiči ke zkouškám manipulační sady a několika zdokonalovacím úpravám. Kromě čtyř ocelových vozíků je sada opatřena vázacími prvky pro uchycení kol i jednotlivých vozíků mezi sebou. Součástí jsou též prvky pro vlečení, brždění a stabilizaci vozidla a pneumatické zvedáky.
„Na vývoji pracujeme od roku 2019. První prototypy vozíků byly na světě už v lednu 2020. Během loňska jsme uskutečnili asi 13 praktických zkoušek, díky nimž jsme vozíky i celou sadu odladili. Oceňuji především spolupráci mezi hasiči a konstruktéry ze soukromé firmy. Po tak dlouhé cestě plné zkoušek konečně můžeme říci ano, umíme…,“ vysvětluje proces vývoje nových technických prostředků Pavel Thin, velitel čety olomoucké stanice, který vedl projekční tým.
Požárů elektromobilů přibývá
Olomoučtí hasiči prováděli zkoušky manipulační sady v různých typech objektů. Testy uskutečnili například v podzemních garážích olomoucké Galerie Šantovka, v multifunkčním domě Namiro či ve vícepodlažních parkovacích domech autosalonů v Olomouci. Místa testů nevolili náhodně. Vybírali ta, která svou dispozicí mohou potrápit nejen řidiče v běžném životě, ale při zásahu i hasiče. Otestovali vozíky rovněž na příčných prazích, na šikmých rampách, v autovýtazích nebo v podzemních garážích s komplikovaným nájezdem i výjezdem. Manipulovali jak s běžnými vozidly, tak s automobily na hybridní nebo alternativní pohon.
Na místo zásahu budou hasiči sadu přepravovat na přívěsném vozíku, aby ji bylo možné využít operativně. S ohledem na rostoucí počet podzemních garáží, parkovacích domů i rozmach elektromobilů předpokládají její nasazení především ve větších městech v kraji. Jen v Olomouci jde o desítky takových objektů. Jejich počet rok od roku stoupá, což souvisí s výstavbou nových bytových domů, jejichž součástí jsou zpravidla právě podzemní garáže.
Po výrobě prototypu byly provedeny testy v několika modelových situacích. Zdroj: HZS Olomouckého kraje