Pozor, co říkáte umělé inteligenci. Facebook poslouchá a konverzaci využije k cílení reklamy
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Meta plánuje využít konverzace s AI chatbotem pro detailnější cílení reklamy.
Změna se dotkne uživatelů v USA. Kdy dorazí do Evropy?
Jaké typy informací Meta nebude používat pro personalizovanou inzerci?
Američtí uživatelé nemohou cílené reklamě zabránit.
Z Facebooku se stává podomní prodejce, kterého jen tak nevykopnete od svých dveří. Na základě konverzace s umělou inteligencí Meta AI bude Facebook uživatelům nabízet personalizované reklamy. Dosud společnost Meta cílí reklamu na uživatele podle toho, co zveřejňují a na jaké příspěvky klikají. Od prosince se to však změní a uživatelé nebudou mít žádnou možnost, jak se vyhnout analýze dat z rozhovorů s chatbotem.
Společnost Meta, která provozuje sociální sítě Facebook, Instagram nebo Threads a platformu na posílání zpráv WhatsApp, se chystá zdokonalit svůj nástroj na cílení inzerce.
ČTĚTE TAKÉ: PlayStation slaví 30 let: Za úspěchem stojí šílený Ken i podpásovka od konkurenčního Nintenda
Ve středu oznámila, že bude zpracovávat konverzace s chatbotem Meta AI a na jejich základě bude detailněji cílit reklamu na uživatele svých sociálních sítí. Oznámení o této novince začne lidem chodit v příštím týdnu a změna vstoupí v platnost 16. prosince.
Firma amerického podnikatele Marka Zuckerberga uvedla i příklad, jak bude s daty nakládat. Pokud se uživatel na chatbota obrátí a bude s ním probírat turistiku, tak si umělá inteligence bude pamatovat, že se uživatel zajímá o tento typ aktivity, a nabídne mu více obsahu souvisejícího s turistikou.
Čtěte také

Dá se předpokládat, že se uživateli mezi příspěvky budou objevovat reklamy na trekové či outdoorové boty nebo oblečení a vybavení na vycházky.
Změna zvýší tlak na provozovatele sítí
„Stejně jako u jiných personalizovaných služeb přizpůsobujeme reklamy a obsah, který vidíte, na základě vaší aktivity, aby se vaše zážitky vyvíjely podle toho, jak se mění vaše zájmy,“ stojí ve středečním příspěvku na blogu společnosti Meta.
„Mnoho lidí očekává, že jejich interakce povedou k tomu, že to, co vidí, bude relevantnější. Brzy budou interakce s AI dalším signálem, který použijeme ke zlepšení zážitků lidí,“ píše Meta.
Americká CNN v souvislosti s touto změnou upozorňuje na problém, který by provozovatel oblíbených sociálních sítí v budoucnu mohl mít. „Tato změna zvyšuje tlak na společnost Meta, aby zabránila tomu, že osobní nebo problematické rozhovory s AI povedou k doporučení potenciálně škodlivého obsahu,“ uvádí CNN.
Čtěte také

Řada uživatelů se totiž na umělou inteligenci obrací s řešením osobních potíží, ať už jde o navazování vztahů s lidmi nebo rozpoznávání příznaků nemocí. Lidé si z chatbotů dělají terapeuty, kterým se svěřují.
Meta uvedla, že na základě rozhovorů s umělou inteligencí nebude zobrazovat personalizované reklamy týkající se náboženství, sexuální orientace, politických názorů, zdraví, rasového nebo etnického původu.
Mark Zuckerberg investoval miliardy dolarů do vývoje umělé inteligence, aby jeho společnost dokázala konkurovat AI nástrojům od OpenAI či Googlu. Zpracovávání dat z konverzací pomůže Metě, aby uživatelům nabízela relevantnější obsah. Zároveň ale tyto cenné informace využije k monetizaci své nejnovější technologie.
Češi si zatím mohou oddechnout
Do analýzy nebudou zahrnuté zprávy z platformy WhatsApp. Výše popsaná změna se týká především USA a nebude se vztahovat na uživatele z Velké Británie, Evropy a Jižní Koreje. To znamená, že Češi si mohou zatím oddechnout.
Podle deníku Financial Times se to ale může v budoucnu změnit. Meta doufá, že tyto regiony postupně přidá v souladu s jejími obvyklými aktualizacemi předpisů. Velké technologické společnosti již dříve odložily zavedení některých funkcí kvůli místním zákonům a regulacím. V Evropě Meta naráží na obecné nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR).
Oproti tomu Američané nemají žádnou ochranu ani možnost, jak se z analyzování zpráv s chatbotem odhlásit. „Mohou se ale zdržet používání Meta AI, pokud si nepřejí, aby byly jejich konverzace využívány k personalizaci reklam a doporučení,“ uvedla manažerka společnosti Meta pro ochranu soukromí a datovou politiku Christy Harrisová.
Čtěte také

Meta má celosvětově zhruba čtyři miliardy aktivních uživatelů, kteří každý měsíc používají sociální sítě Facebook, Instagram, Threads nebo platformu WhatsApp. Chatbota Meta AI využívá zhruba čtvrtina z nich.
Jednou z možností, jak se zbavit cílených reklam, je změna v nastavení účtu. Pokud si uživatel vybere méně personalizované inzerce, bude mít některá omezení při používání sociálních sítí. Například se mu zobrazí reklamní příspěvky, které nelze okamžitě přeskočit a musí je několik sekund sledovat.
Další možností je pořídit si měsíční předplatné za 149 korun a tím se zcela vyhnout reklamám. Zároveň Meta nezpracovává uživatelské informace pro reklamní účely.
VIDEO: Robotická sekačka s AI? Roborock představil své zahradní pomocníky, slibuje úsporu času i práce