Technologie vs. lidský faktor. Co je bezpečnější?
Nechybělo moc a k nehodě nemuselo dojít. V daném úseku byl namontován systém, který umožňuje protijedoucí vlaky na dálku zastavit, což se nepovedlo. K nehodě navíc přispěla i sama trať. Hlavní železniční tah do Německa je totiž z větší části jednokolejný a rychlíky se tu musí vyhýbat. Jeho přestavba se přitom chystá už desítky let.
Ještě jednou se vrátíme na místo neštěstí. Vlaky se měly minou minout ve výhybně Radonice. Mezinárodní rychlík ale nezastavil a jel dál. „Strojvůdce, který jel z Mnichova, nereflektoval na žlutou a nezpomalil, současně potom projel i na návěstidlo stůj na červenou – a to už tedy logicky nemohlo dopadnou jinak,“ má jasno ministr dopravy Karel Havlíček. Jenže ono to jinak dopadnout mohlo.
„V části trati, ve které došlo k nehodě, byl namontován systém generálního stopu, teď zjišťujeme, jestli byl použit,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Jinak řečeno, byl tu systém, který dokáže na dálku oba protijedoucí vlaky zastavit. A to tlačítkem v Domažlicích, kde dispečerovi po projetí červené začne zvonit poplašný signál. Jenže vlaky se srazily prakticky ihned poté, co rychlík červenou projel,“ uzavírá.
Jednokolejka, na které se zastavil čas
„Bohužel uplynula tak krátká doba, že v podstatě i dispečer, který by to zjistil, neměl možnost na to žádným způsobem reagovat,“ doplňuje drážní expert Jindřich Berounský. „Myslím, že moc rychle jsme nejeli,“ soudí jeden z cestujících. „Ty vlaky se neviděly, protože to bylo v zatáčce,“ popisuje. Zkrátka dalším faktorem nehody byla trať. Hlavní tah na Německo totiž připomíná spíš jednokolejnou lokálku. O její přestavbě a zdvojkolejnění se mluví léta.
„To, že máme trať na Německo v hrozném stavu, je jednoznačně ostuda,“ potvrzuje dopravní odborník Petr Šlegr. „To je opravdu trať, kde se svým způsobem zastavil čas. Zcela jednoznačně to čekalo na nějakou takovou událost,“ souhlasí Berounský. Už jen tím, že na zastaralé trati jezdí stále více vlaků. Kýžená přestavba teprve zvolna začíná a hotovo má být až v roce 2029. I po ní má být ale úsek z Domažlic na hranice jednokolejný.