Přehled nejporuchovějších SUV má překvapivého vítěze. Je mezi nimi elektromobil

Kategorie SUV je na českém trhu vůbec nejoblíbenější a představuje téměř polovinu všech prodejů. Jen za posledních pět měsíců se u nás registrovalo přes padesát tisíc vozů tohoto typu. Vyhledávaná jsou také mezi ojetinami. Podívali jsme se proto, jaká jsou z pohledu německého autoklubu ADAC ta nejspolehlivější a která jsou naopak na samém chvostu žebříčku.

Nezávislé statistiky vycházejí z dat silniční asistence a zahrnují jen automobily, u nichž došlo alespoň k sedmi tisícům registrací za dva roky. Zároveň se do nich nezapočítávají poruchy, které byly způsobeny výhradně řidičem, jako například prázdná nádrž. Celkově „žlutí andělé“ vyjížděli v loňském roce k 3,6 milionům případů, přičemž nejvíce se jich odehrálo v lednu – přibližně 377 tisíc poruch.

K TÉMATU: Dopravní nehoda na dovolené: Jak správně postupovat při řešení v zahraničí?

A k jakým SUV museli vyrážet nejčastěji? Podle německého autoklubu byl třetím nejporuchovějším vozem do dvou let stáří Toyota RAV4. Modelový rok 2022 získal v nelichotivém indexu poruchovosti, ukazujícím počet poruch na tisíc registrovaných aut, hodnotu 18,4. Hůře jsou na tom ještě starší ročníky, ovšem nejčastěji za závadou stála startovací baterie.

Na druhém místě se umístil Hyundai Ioniq 5, jenž se dostal na hodnotu indexu 22,4. Ve většině případů měl stejný problém jako japonské SUV a žlutí andělé museli řešit vybitou startovací baterii, případně závadu na elektronice vozidla. Na vrcholu žebříčku se nachází opět Toyota, tentokrát ale s modelem Yaris Cross. Malý crossover byl na tom ze všech dvouletých ojetin vůbec nejhůře, když získal index poruchovosti 40. I u něho byla nejčastěji na vině startovací baterie.

Japonský výrobce Toyota potvrdil, že opravdu docházelo k poruchám se startovací baterií. Nedokázala totiž přijímat dostatečný proud při dobíjení. U mnoha postižených vozidel již byly akumulátory nahrazeny výkonnějšími verzemi, a to i v rámci tříleté záruky. A nové vozy je mají automaticky už od výroby.

Nejvíce drží prémiovky

Trojice nejspolehlivějších SUV se skládá pouze z německých značek. Bronzovou medaili si odnáší Audi se svým rodinným vozem Q5, který získal hodnotu indexu poruchovosti 0,8. S přibývajícími roky sice přibývá počet poruch, ale v porovnání s ostatními automobily je na tom nadprůměrně dobře, a to i v případě desetiletých ojetin.

O jednu desetinu lepší číslo (0,7) si připisuje další Audi, konkrétně model Q4 e-tron. Plně elektrické rodinné auto je stejně jako jeho kolega k dostání i v elegantnější variantě Sportback se svažující se zádí ve stylu kupé a u nás se prodává od 1,2 milionu korun.

Podle statistik ADAC je však vůbec nejspolehlivějším SUV BMW X5. Dlouhodobě nejúspěšnější vůz bavorské automobilky se na první místo u dvouletých ojetin dostal s indexem poruchovosti 0,5. Ani starší ročníky si nevedly špatně, v drtivé většině je německý autoklub označil za velmi spolehlivé.

V přiložené tabulce si můžete prohlédnout hodnoty pro jednotlivé modelové roky u zmíněných SUV:

Model 2022 2021 2020 2019 2018
Toyota Yaris Cross 40 - - - -
Hyundai Ioniq 5 22,4 18,3 - - -
Toyota RAV4 18,4 25,1 45,2 38,7 35,6
Audi Q5 0,8 2 3,2 5,4 4,3
Audi Q4 e-tron 0,7 - - - -
BMW X5 0,5 1,4 2,7 4,8 6,7

Tagy:
SUV hobby Audi ADAC elektromobil Toyota automobilový průmysl BMW X5 Toyota RAV4 volný čas ojeté auto Hyundai Ioniq 5 produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství