Přijíždí nové BMW řady 7. Zatím jako elektromobil, zato s filmovým plátnem vzadu

BMW představilo sedmou generaci své vlajkové lodi řady 7 a spolu s ní spatřilo světlo světa její elektrické dvojče. Přináší komfort, který jsme v „sedmičce“ ještě nikdy neviděli a technologická řešení, která nastavují nová měřítka. To vše zabaleno do úplně jiného obalu, než bývalo zvykem.

Digitalizace, udržitelnost, ekologie. To jsou klíčová slova pro budoucnost tradiční bavorské automobilky. BMW včera představilo modely, které budou stát na piedestalu značky a to, co nabízejí, rozhodně stojí za to i v porovnání s konkurencí.

Z hlediska designu je největší změnou exteriér. Přední maska ​​sice obsahuje gigantické ledviny, ale pozornost přitahují zejména úzké (ty vrchní) a výrazné (ty spodní) světlomety. A to nejen na černočerné spalovací verzi, ale také na krémovém elektromobilu. Nový „monolitický“ design svým reliéfem zejména při pohledu z boku jemně připomíná modely Rolls-Royce, o čemž svědčí nejen tvar zadní části přecházející do kufru, ale také linie ve výšce pasu. Mimochodem, otevíráním dveří se nemusíte namáhat. Udělá to za vás elektronika.

Při pohledu na velkorysé tvarování zadních dveří nabýváme pocitu, že do tohoto auta se bude náramně dobře nastupovat. To je fajn, neboť vystupovat se vám pravděpodobně nebude chtít. Po vzoru modelu iX dorazila digitalizace i na palubu sedmičky; systém iDrive a přístrojový štít jsou integrovány do jednoho panelu, podporují 5G přenos a také streamování videí prostřednictvím YouTube.

Z palubní desky zůstala prakticky jen její nosná linie zhmotněná velkým displejem, která má nově i název – BMW Interactive Bar. V některých situacích bude dostupná autonomní jízda třetí úrovně. Že bude toto BMW řady 7 poněkud jiné povahy než jeho předchozí generace, to je jasné také od prvního pohledu na jeho sedadla.

Nenajdeme zde typicky německé pevné sedáky s výrazným, sportovním bočním vedením, ale spíše francouzsky komfortní křesla ne nepodobná těm v modelu iX. Zásadní novinkou, kterou BMW ve svých materiálech vyzdvihuje, je přítomnost kina pro zadní pasažéry.

Ti budou mít k dispozici rovnou několik displejů. Hlavní trhákem bude BMW Theatre Screen – 8K obrazovka s 31palcovou úhlopříčkou a formátem obrazu 32:9. Abychom byli přesní, má rozlišení 7680 na 2160 pixelů, což se už tak trochu bije s realitou. Samozřejmostí je 5G připojení i zde. Další komfortní vychytávkou je Sky Lounge, prosklená panoramatická střecha s přidanými LED pásky.

Vizuální mejdan nakonec zastřeší dvojice 5,5palcových displejů v zadních dveřích, neboť tam jsme je přece ještě neměli. BMW zatím přesně nespecifikovalo jejich funkcionalitu, je ale možné, že na sebe přeberou právě ovládací funkce komfortních prvků.

U nás zatím jen na elekřinu

Prozatím se musíme rozloučit se dvěma věcmi, které byly s řadou 7 dlouhá léta spjaty – s krátkou verzí a spalovacími motory. Nové BMW řady 7 nyní totiž vůbec poprvé nabízí na výběr spalovací motory, plug-in hybridní systémy (s dojezdem do vzdálenosti více než 80 kilometrů), jakož i plně elektrický pohon – ale ne v roce 2022 a v Evropě.

Uvedení na evropský trh bude zpočátku zahrnovat pouze model BMW i7. V USA, Číně a na dalších vybraných trzích budou při uvedení na trh, kromě plně elektrické verze, v nabídce dva modely, každý vybaven benzinovým motorem a 48 V mild hybridní technologií s elektromotorem ve funkci startér-generátoru umístěným přímo v převodovce a pohánějícím klikovou hřídel.

Důležitou vlastností elektrických modelů je možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až do 195 kW, takže po 10 minutách se dokáže dojezd zvýšit až o 170 kilometrů. Nabíjení zlepšuje možnost předehřát baterii, aby byla ideálně připravena na takový nabíjecí výkon.

Další verze napřesrok

Očekává se, že plug-in hybridní verze nového BMW řady 7 s elektromotorem zabudovaným přímo do převodovky a benzinovým řadovým šestiválcovým motorem budou na mnoha trzích následovat od začátku roku 2023. Jejich systémový výkon se zvýšil, snížila se spotřeba paliva, zdvojnásobil se nabíjecí výkon a energetická hustota vysokonapěťové baterie stoupla oproti předchozím modelům o více než 50 procent.

Bude mezi nimi i první model BMW M se šestiválcovým řadovým benzinovým motorem, plug-in hybridním systémem pohonu a označením M760e xDrive o výkonu 420 kW (571 koní). Hned po uvedení na trh v Evropě přibude verze s naftovým motorem a mild hybridní technologií. Další varianty plně elektrického BMW i7, včetně budoucího špičkového modelu BMW i7 M70 xDrive o výkonu až 440 kW (600 koní), přijdou na trh později. Ale když už přijdou, tak budou šíleně rychlé – z nuly na stovku se má dostat už za 4 vteřiny.

Tagy:

Hlavní zprávy

Češi by dovolenou měli strávit doma, radí ekonom. Na podzim očekává dramatické zdražení
Cestování

Češi by dovolenou měli strávit doma, radí ekonom. Na podzim očekává dramatické zdražení

Češi jsou sice po dvou letech pandemie koronaviru natěšení na dovolenou v zahraničí, ale ideálně by ji měli strávit doma. Ve vysílání Nového dne na CNN Prima NEWS to řekl ekonom Lukáš Kovanda. Zdůvodňuje to dlouhodobým růstem cen a varováním, že na podzim bude ještě výraznější. Podle něj by tak někteří Češi udělali nejlépe, kdyby letní dovolenou strávili v tuzemsku, a ušetřili tak peníze.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
22:27

Takhle se na Ukrajině kradou Rusákům tanky, chlubí se čeští dobrovolníci na videu

22:08

Fiala: S opravou některých měst můžeme začít už teď, aby se Ukrajinci mohli vrátit domů

21:39

Ukrajincům se povedlo zničit další ruský muniční sklad

21:26

Porošenko zakoupil jedenáct obrněných vozidel

Nahlédněte do zákulisí toho, jak se vyvíjejí nejmodernější kartáčky

Zatímco sonická technologie spatřila světlo světa už v roce 1963, nejmodernější magnetická iO technologie byla do rukou uživatelů doslova předána v roce 2020. Že jsou jí teprve dva roky ale neznamená, že je to nějaká „rychlokvaška“ – experti na ústní zdraví ji vyvíjeli celkem 6 let a testovalo ji více než 1800 lidí. Vydejte se s námi do světa elektrických zubních kartáčků Oral-B iO do výzkumného a vývojového centra v německém Kronbergu.

Fiala: S opravou některých měst můžeme začít už teď, aby se Ukrajinci mohli vrátit domů

Kdy bude moci poválečná obnova Ukrajiny začít naplno, není jasné, ale mezinárodní společenství musí být připravené. Začít s rekonstrukcí poničených měst může už nyní, řekl premiér Petr Fiala (ODS) na úvod mezinárodní konference, jejímž cílem je připravit obrysy složitého a nákladného procesu. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová navrhuje platformu pro zprostředkování financí od různých zemí a mezinárodních institucí.

Z Terezy H. je hvězda Instagramu. Jak si krátila čas ve vězení a co vzkazuje rýpalům?

V pákistánském vězení strávila Tereza H. necelé čtyři roky. Letos na jaře se však mohla 26letá dívka vrátit zpět do Česka. Nějaký čas o sobě nedávala vědět, před pár dny se to ale definitivně změnilo. Tereza si založila účet na Instagramu, kam přidává jeden příspěvek za druhým. A zatímco před pár dny měla stovky sledujících, dnes už se jejich číslo vyšplhalo téměř ke 20 tisícům. Fanouškům na sociální síti mimo jiné prozradila také to, že už si našla práci.

Živě
ON-LINE: Putin vyhlásil vítězství v Luhanské oblasti. Vojáci si teď musí odpočinout, dodal

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj přiznal, že ukrajinské síly se stáhly z Lysyčansku. Zavázal se však město dobýt zpět. Na jihu země Ukrajinci zneškodnili 47 ruských vojáků a zničili vojenskou techniku včetně děl, houfnic nebo dronu. Ruský prezident Vladimir Putin pak oficiálně vyhlásil vítězství ruských sil ve východoukrajinské Luhanské oblasti.

Domácí zpravodajství

Zeman: Rusnok se urazil, že jsem guvernérem ČNB jmenoval Michla, a odešel z mého týmu

Od nového vedení České národní banky Miloš Zeman očekává, že nebude zvyšovat úrokové sazby, nýbrž že se zasadí o jejich stabilitu. „Jednak proto, že to (nový guvernér ČNB) Aleš Michl slíbil, jednak proto, že jsem mluvil i se třemi novými členy bankovní rady a domnívám se, že u nich není nálada k razantnímu zvyšování úrokových sazeb,“ řekl prezident republiky Miloš Zeman v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS.