Přijíždí nové BMW řady 7. Zatím jako elektromobil, zato s filmovým plátnem vzadu

BMW představilo sedmou generaci své vlajkové lodi řady 7 a spolu s ní spatřilo světlo světa její elektrické dvojče. Přináší komfort, který jsme v „sedmičce“ ještě nikdy neviděli a technologická řešení, která nastavují nová měřítka. To vše zabaleno do úplně jiného obalu, než bývalo zvykem.

Digitalizace, udržitelnost, ekologie. To jsou klíčová slova pro budoucnost tradiční bavorské automobilky. BMW včera představilo modely, které budou stát na piedestalu značky a to, co nabízejí, rozhodně stojí za to i v porovnání s konkurencí.

Z hlediska designu je největší změnou exteriér. Přední maska ​​sice obsahuje gigantické ledviny, ale pozornost přitahují zejména úzké (ty vrchní) a výrazné (ty spodní) světlomety. A to nejen na černočerné spalovací verzi, ale také na krémovém elektromobilu. Nový „monolitický“ design svým reliéfem zejména při pohledu z boku jemně připomíná modely Rolls-Royce, o čemž svědčí nejen tvar zadní části přecházející do kufru, ale také linie ve výšce pasu. Mimochodem, otevíráním dveří se nemusíte namáhat. Udělá to za vás elektronika.

Při pohledu na velkorysé tvarování zadních dveří nabýváme pocitu, že do tohoto auta se bude náramně dobře nastupovat. To je fajn, neboť vystupovat se vám pravděpodobně nebude chtít. Po vzoru modelu iX dorazila digitalizace i na palubu sedmičky; systém iDrive a přístrojový štít jsou integrovány do jednoho panelu, podporují 5G přenos a také streamování videí prostřednictvím YouTube.

Z palubní desky zůstala prakticky jen její nosná linie zhmotněná velkým displejem, která má nově i název – BMW Interactive Bar. V některých situacích bude dostupná autonomní jízda třetí úrovně. Že bude toto BMW řady 7 poněkud jiné povahy než jeho předchozí generace, to je jasné také od prvního pohledu na jeho sedadla.

Nenajdeme zde typicky německé pevné sedáky s výrazným, sportovním bočním vedením, ale spíše francouzsky komfortní křesla ne nepodobná těm v modelu iX. Zásadní novinkou, kterou BMW ve svých materiálech vyzdvihuje, je přítomnost kina pro zadní pasažéry.

Ti budou mít k dispozici rovnou několik displejů. Hlavní trhákem bude BMW Theatre Screen – 8K obrazovka s 31palcovou úhlopříčkou a formátem obrazu 32:9. Abychom byli přesní, má rozlišení 7680 na 2160 pixelů, což se už tak trochu bije s realitou. Samozřejmostí je 5G připojení i zde. Další komfortní vychytávkou je Sky Lounge, prosklená panoramatická střecha s přidanými LED pásky.

Vizuální mejdan nakonec zastřeší dvojice 5,5palcových displejů v zadních dveřích, neboť tam jsme je přece ještě neměli. BMW zatím přesně nespecifikovalo jejich funkcionalitu, je ale možné, že na sebe přeberou právě ovládací funkce komfortních prvků.

U nás zatím jen na elekřinu

Prozatím se musíme rozloučit se dvěma věcmi, které byly s řadou 7 dlouhá léta spjaty – s krátkou verzí a spalovacími motory. Nové BMW řady 7 nyní totiž vůbec poprvé nabízí na výběr spalovací motory, plug-in hybridní systémy (s dojezdem do vzdálenosti více než 80 kilometrů), jakož i plně elektrický pohon – ale ne v roce 2022 a v Evropě.

Uvedení na evropský trh bude zpočátku zahrnovat pouze model BMW i7. V USA, Číně a na dalších vybraných trzích budou při uvedení na trh, kromě plně elektrické verze, v nabídce dva modely, každý vybaven benzinovým motorem a 48 V mild hybridní technologií s elektromotorem ve funkci startér-generátoru umístěným přímo v převodovce a pohánějícím klikovou hřídel.

Důležitou vlastností elektrických modelů je možnost rychlého nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až do 195 kW, takže po 10 minutách se dokáže dojezd zvýšit až o 170 kilometrů. Nabíjení zlepšuje možnost předehřát baterii, aby byla ideálně připravena na takový nabíjecí výkon.

Další verze napřesrok

Očekává se, že plug-in hybridní verze nového BMW řady 7 s elektromotorem zabudovaným přímo do převodovky a benzinovým řadovým šestiválcovým motorem budou na mnoha trzích následovat od začátku roku 2023. Jejich systémový výkon se zvýšil, snížila se spotřeba paliva, zdvojnásobil se nabíjecí výkon a energetická hustota vysokonapěťové baterie stoupla oproti předchozím modelům o více než 50 procent.

Bude mezi nimi i první model BMW M se šestiválcovým řadovým benzinovým motorem, plug-in hybridním systémem pohonu a označením M760e xDrive o výkonu 420 kW (571 koní). Hned po uvedení na trh v Evropě přibude verze s naftovým motorem a mild hybridní technologií. Další varianty plně elektrického BMW i7, včetně budoucího špičkového modelu BMW i7 M70 xDrive o výkonu až 440 kW (600 koní), přijdou na trh později. Ale když už přijdou, tak budou šíleně rychlé – z nuly na stovku se má dostat už za 4 vteřiny.

Tagy: