Nespoléhejme jen na elektromobilitu. Budeme závislí na úzkém okruhu zemí, varuje šéf BMW

Oliver Zipse, výkonný ředitel BMW

Elektromobily v Norsku (zdroj: CNN Prima NEWS)

Není možné přestat vyrábět vozidla se spalovacími motory a kompletně se přeorientovat na elektromobily. Automobilový průmysl by se tak stal příliš závislý na velmi malém počtu konkrétních zemí, protože disponují potřebnými zdroji. S takovým varováním přišel výkonný ředitel německé automobilky BMW Oliver Zipse.

„Pokud se podíváte na to, jak je dnes tlačena elektromobilita, zjistíte, že musíme být opatrní. Ve stejném okamžiku totiž zvyšujeme závislost na velmi malém počtu zemí, které jsou schopny dodávat potřebné zdroje,“ řekl Zipse během jednání zástupců autoprůmyslu v New Yorku.

Evropa cíleně likviduje svůj automobilový průmysl. Je to obrovská chyba, tvrdí Hampl

Podle bývalého viceguvernéra České národní banky Mojmíra Hampla je chybné, že se evropské politické špičky rozhodly o faktickém opuštění výroby spalovacích motorů. Automobilový průmysl je prý jednou z posledních oblastí, kde měla Evropa obrovskou konkurenční výhodu proti zbytku světa, a to právě díky kvalitním spalovacím motorům. „Takové rozhodnutí je chyba pro Evropu i Českou republiku,“ řekl v nedělním vydání pořadu Partie Terezie Tománkové vysílaném na CNN Prima NEWS.

Zipse upozornil, že naprostou většinu zdrojů pro výrobu elektromobilů –⁠ a zejména baterií –⁠ ovládá Čína. „Pokud někdo potřebuje auto, ale elektromobil pro něho není dostupný, byli byste raději, kdyby nadále používal svůj starý vůz? Pokud přestaneme vyrábět vozidla se spalovacím motorem, někdo jiný je bude vyrábět dál,“ pokračoval Oliver Zipse.

Komodity na původní úroveň nezlevní

Šéf bavorské automobilky je dlouholetým odpůrcem zákazů výroby aut se spalovacím motorem. Obzvláště v situaci, kdy se neustále zpřísňují emisní limity, aby se snížil negativní dopad na životní prostředí, který automobilový průmysl zanechává.

Podle Zipseho má smysl zákazníkům nabízet vozy se stále efektivnějším spalovacím motorem, což dává smysl jak z ekonomického, tak ekologického hlediska. Závislost na úzkém okruhu dodavatelů ale není jediná námitka, kterou výkonný ředitel BMW vůči výlučnému spoléhání se na elektromobilitu má. Problém vidí také v nedostatečné dobíjecí infrastruktuře a vysoké ceně elektromobilů, vstupů pro jejich výrobu i zdražující elektřině.

„Momentálně se nacházíme na jejich vrcholu. Nemusí tam zůstat, ale také se nevrátí na původní úrovně,“ předpověděl Zipse vývoj cen energií a vstupních komodit. Podle něho je třeba se také více zaměřit na recyklovatelnost, což je rovněž ekonomicky i ekologicky smysluplné.

Tesla vede napříč kategoriemi

Poptávka po elektromobilech nebo plug-in hybridních vozech v Evropě neustále roste. V únoru došlo k meziročnímu nárůstu o 77 procent, uvedl portál společnosti Jato, která se zaměřuje na analýzu automobilového trhu. Podíl elektromobilů a plug-in hybridů na nových registracích v Evropě dosáhl 20 procent.

Zatímco vozy s konvenčními motory zaznamenávají pokles prodejů, auta s elektrickým pohonem zažívají neutuchající boom. Nejprodávanějším vozem na evropském trhu byl v únoru Volkswagen Golf s více než 15 tisíci kusy, avšak meziročně je toto číslo skoro o dvě pětiny nižší.

Mezi elektricky poháněnými auty dominuje Tesla. Pokud bychom sečetli prodeje Modelu 3 a Modelu Y, pak by se Tesla stala nejprodávanějším vozem v Evropě napříč všemi pohony. Tesla Model 3 a Tesla Model Y totiž dohromady zaznamenaly o 749 více prodaných kusů než zmíněný Volkswagen Golf.

Tagy: