508 metrů dělilo ve středu ráno dva vlaky společnosti Leo Express od čelního střetu. Dostaly se totiž na jedné koleji proti sobě. Mimořádnou událost, ke které došlo v Jablonném nad Orlicí, teď šetří Drážní inspekce, jak upozornil web Zdopravy.cz. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala projel jeden ze strojvedoucích projel návěstidlo „stůj“.
„K události došlo v 7:11 v Jablonném nad Orlicí. Vlak Os 7152 (Králíky – Ústí nad Orlicí) projel za návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty vlaku Os 7151 (Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov). Provoz je aktuálně zastaven,“ popsal událost redaktor webu Zdopravy.cz s tím, že dopravce nasadil v úseku Letohrad–Lichkov náhradní autobusy.
Při nehodě nebyl nikdo zraněn a nevznikla ani hmotná škoda. Provoz na trati z Ústí nad Orlicí do Králík byl několik hodin přerušený, mezi Letohradem a Lichkovem jezdily náhradní autobusy. Doprava byla obnovena před 11:00. Věc vyšetřuje Drážní inspekce.
Leo Express provozuje osobní dopravu na trati od poloviny loňského prosince na objednávku Pardubického kraje. „I když tato událost neměla žádné následky a vlaky se k sobě reálně nepřiblížily, nařídíme mimořádné přezkoušení všech strojvedoucích Leo Express,“ uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit.
Dodal, že strojvedoucí vlaku jedoucího z Králík do Ústí nevyčkal v Jablonném nad Orlicí na křižování s vlakem v opačné směru a odjel proti návěsti stůj. V tu chvíli přenastavil výhybku a dostal se na špatnou kolej, ale zareagoval a vlak zastavil. Strojvedoucí protijedoucího vlaku rovněž zabrzdil na pokyn návěstidla. Vlak, který projel návěstidlo stůj, zastavil po 40 metrech. „Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit,“ uvedl Sedlařík. Doplnil, že strojvedoucí, který pochybil, nastoupil na směnu po 48 hodinách odpočinku a za dodržení všech dalších zákonných požadavků.
V každém vlaku bylo osm cestujících, kteří museli vystoupit. Spoje v úseku Ústí nad Orlicí - Letohrad - Ústí nad Orlicí jezdily podle Sedlaříka včas a bez omezení. Za úsekem s náhradní autobusovou dopravou Lichkov - Moravský Karlov nabíraly vlaky zpoždění asi deset až 20 minut.
MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST NA TRATI U JABLONNÉHO NAD ORLICÍ. BUDU ŽÁDAT VYSVĚTLENÍ. Strojvůdce dnes kolem sedmé hodiny ranní...
Posted by Martin Netolický on Tuesday, July 21, 2020
300 nebo 500 metrů? Mluvčí poslal opravu do médií
Zatímco první zprávy sezveru Zdopravy.cz i vyjádření hejtmama Netolického obsahovaly informaci, že vlaky zastavily zhruba 300 metrů od sebe, mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík rozeslal upozornění, že šlo o metrů 500. Jeho vyjádření poskytujeme v plném znění.
Pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD) na svém facebookovém profilu uvedl, že kraj bude žádat vysvětlení od dopravce a chce se seznámit i se zprávou Drážní inspekce. „Projet červenou je v uplynulých dnech poměrně častou chybou. A jde zjevně o selhání lidského faktoru,“ uvedl hejtman.
Vyjádření mluvčího Leo Expressu si můžete pustit také ve videu níže.
Vlaky od srážky dělilo jen několik set metrů
Na české železnici se letos v červenci stalo už několik incidentů, některé měly tragické následky. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém 7. července zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. O tři dny později se u pražských Běchovic srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, nikdo nebyl nikdo zraněn. Jednu oběť si naopak vyžádal náraz osobního vlaku do poštovního u Českého Brodu 14. července. Při nárazu zemřel strojvůdce osobního vlaku, který pravděpodobně projel návěstidlo na červenou.