508 metrů dělilo ve středu ráno dva vlaky společnosti Leo Express od čelního střetu. Dostaly se totiž na jedné koleji proti sobě. Mimořádnou událost, ke které došlo v Jablonném nad Orlicí, teď šetří Drážní inspekce, jak upozornil web Zdopravy.cz. Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala projel jeden ze strojvedoucích projel návěstidlo „stůj“.
„K události došlo v 7:11 v Jablonném nad Orlicí. Vlak Os 7152 (Králíky – Ústí nad Orlicí) projel za návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty vlaku Os 7151 (Ústí nad Orlicí – Moravský Karlov). Provoz je aktuálně zastaven,“ popsal událost redaktor webu Zdopravy.cz s tím, že dopravce nasadil v úseku Letohrad–Lichkov náhradní autobusy.
Při nehodě nebyl nikdo zraněn a nevznikla ani hmotná škoda. Provoz na trati z Ústí nad Orlicí do Králík byl několik hodin přerušený, mezi Letohradem a Lichkovem jezdily náhradní autobusy. Doprava byla obnovena před 11:00. Věc vyšetřuje Drážní inspekce.
Leo Express provozuje osobní dopravu na trati od poloviny loňského prosince na objednávku Pardubického kraje. „I když tato událost neměla žádné následky a vlaky se k sobě reálně nepřiblížily, nařídíme mimořádné přezkoušení všech strojvedoucích Leo Express,“ uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.
Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit.
Dodal, že strojvedoucí vlaku jedoucího z Králík do Ústí nevyčkal v Jablonném nad Orlicí na křižování s vlakem v opačné směru a odjel proti návěsti stůj. V tu chvíli přenastavil výhybku a dostal se na špatnou kolej, ale zareagoval a vlak zastavil. Strojvedoucí protijedoucího vlaku rovněž zabrzdil na pokyn návěstidla. Vlak, který projel návěstidlo stůj, zastavil po 40 metrech. „Vlaky se k sobě tedy reálně nepřiblížily a nehrozilo žádné nebezpečí pro cestující, nebylo třeba ani prudčeji brzdit,“ uvedl Sedlařík. Doplnil, že strojvedoucí, který pochybil, nastoupil na směnu po 48 hodinách odpočinku a za dodržení všech dalších zákonných požadavků.
V každém vlaku bylo osm cestujících, kteří museli vystoupit. Spoje v úseku Ústí nad Orlicí - Letohrad - Ústí nad Orlicí jezdily podle Sedlaříka včas a bez omezení. Za úsekem s náhradní autobusovou dopravou Lichkov - Moravský Karlov nabíraly vlaky zpoždění asi deset až 20 minut.
300 nebo 500 metrů? Mluvčí poslal opravu do médií
Zatímco první zprávy sezveru Zdopravy.cz i vyjádření hejtmama Netolického obsahovaly informaci, že vlaky zastavily zhruba 300 metrů od sebe, mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík rozeslal upozornění, že šlo o metrů 500. Jeho vyjádření poskytujeme v plném znění.
Pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD) na svém facebookovém profilu uvedl, že kraj bude žádat vysvětlení od dopravce a chce se seznámit i se zprávou Drážní inspekce. „Projet červenou je v uplynulých dnech poměrně častou chybou. A jde zjevně o selhání lidského faktoru,“ uvedl hejtman.
Vyjádření mluvčího Leo Expressu si můžete pustit také ve videu níže.
Vlaky od srážky dělilo jen několik set metrů

Na české železnici se letos v červenci stalo už několik incidentů, některé měly tragické následky. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém 7. července zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. O tři dny později se u pražských Běchovic srazil rychlík s osobním vlakem bez cestujících. Několik vagonů vykolejilo, nikdo nebyl nikdo zraněn. Jednu oběť si naopak vyžádal náraz osobního vlaku do poštovního u Českého Brodu 14. července. Při nárazu zemřel strojvůdce osobního vlaku, který pravděpodobně projel návěstidlo na červenou.