Když člověk dnes vyjde na ulici, pomalu už ani neví, jestli mu před domem stojí Škoda, Volkswagen nebo Seat. Rozlišit od sebe modely jednotlivých značek je často velmi složité. Naštěstí ale ještě existují vozy, které se vyjímají, které jsou prostě úplně jiné. Originální. Jedním z nich je i zbrusu nový Ram 1500 TRX. Nejrychlejší, nejagilnější a nejvýkonnější sériově vyráběný pick-up světa!
Tento vůz byl stvořen do těch nejnáročnějších podmínek, čemuž odpovídá také jeho technika. Začněme ale v motorovém prostoru. Zde se nachází kompresorem přeplňovaný osmiválec HEMI o objemu 6,2 litru. Jeho parametry jsou doslova dechberoucí. Maximální výkon činí 523 kW (702 koní), zatímco točivý moment definuje hodnota 880 N.m. Zajímavou součástí agregátu je největší vzduchový filtr v daném segmentu. Používá zdvojené filtrační vložky a je navržen pro extrémní prašná prostředí. Hnací sílu na stálý pohon všech čtyř kol přenáší osmistupňová automatická převodovka TorqueFlite.
Jak už jsme avizovali, jde o nejvýkonnější, ale zároveň nejrychlejší pick-up na světě. Z nuly na 100 km/h se katapultuje za neuvěřitelné 4,5 sekundy! Jen pro představu, kolem tohoto času se pohybuje většina sportovních automobilů, jako jsou BMW M2, Toyota GR Supra nebo třeba nový Volkswagen Golf R. Maximální rychlost je potom elektronicky omezena na 190 km/h a nelze s ní hýbat. Vůz totiž není na vyšší rychlost technicky přizpůsobený.
Hmotnost modelu Ram 1500 TRX se oficiálně pohybuje kolem tří tun a není čemu se divit, protože nosný rám bestiálního pick-upu se mimo jiné skládá i z vysokopevnostní ocele. Další technickou lahůdkou je systém zavěšení kol s aktivním tlumením, inspirovaný terénními závodními vozy pro pouštní soutěže. Za zmínku rovněž stojí nové adaptivní sportovní tlumiče Bilstein Black Hawk e2 (o průměru 2,6") na obou nápravách, navržené speciálně pro TRX. Absolutní raritou jsou pak 15palcové brzdové kotouče. Opět jen pro zajímavost, stejně velká jsou celá kola nové Škody Fabia!
Ram 1500 TRX se vyrábí v montážním závodu SHAP (Sterling Heights Assembly Plant) ve Sterling Heights v americkém státě Michigan. Obří pick-up je tak pochopitelně určen zejména pro tamní trh, ale zakoupit si jej budou moci i čeští zákazníci skrze dealerskou síť společnosti TUCAR. Ta se jako jedna z mála chlubí smlouvou s největším distributorem v Evropě pro vozy Dodge a RAM. Výrobce u tohoto modelu uvádí kombinovanou spotřebu 16,7 litrů na 100 km.
Greta Thunbergová šílí
A teď už k samotné jízdě, která probíhala v rámci představení modelu Ram 1500 TRX v showroomu společnosti TUCAR v Tuklatech. Bohužel svezení bylo kvůli časové tísni opravdu velmi krátké a jen po zpevněných silnicích, ale i tak stálo rozhodně zato!
Vycházíme z budovy a s otevřenou pusou zíráme na gigantický černý pick-up, který svým vzhledem doslova budí respekt. Nastupujeme dovnitř, přičemž se nestačíme divit, jak prostorný Ram 1500 TRX je. Na druhou stranu si tu připadáme trochu jako v tanku, protože všechno v kabině je tak hrozně robustní a velké! Usedáme na místo řidiče a před sebou vidíme ten obrovský „čumák“ s širokou kapsou pro nasávaní vzduchu. Všechno kolem pick-upu se najednou zdá být tak maličké.
Startujeme motor, ze dvou tankových děl na zádi vozu se najednou ozve pekelný řev, jako by snad ožil bájný Tyrannosaurus rex. Pomalu a s velkou opatrností se rozjíždíme kupředu. Přeci jen lehké ťuknutí do vedle stojícího auta by bylo destruktivní. Pro to druhé vozidlo samozřejmě! Vjíždíme na hlavní silnici a z plných sil zamačkáváme plynový pedál do podlahy. Příď pick-upu Ram 1500 TRX se v tu chvíli mohutně zvedne a záď se zaboří do silnice. Kabinu okamžitě pohltí velkolepé burácení 6,2litrového agregátu HEMI a hvízdaní kompresoru. Rychlostí blesku letíme vpřed. Jakoby snad tohle monstrum vážilo pár kilo!
Zkoušený Ram 1500 TRX v modelovém provedení 2021 a plné výbavě stál 3 847 800 Kč s DPH. Zdroj: Dodge
Stejný pocit máme i při prudkém brzdění, kdy ocelový kolos zastaví na pár metrech. Neuvěřitelné! Pokračujeme po rozbitých okresních silnicích. Zatímco v běžném autě bychom tady kličkovali ze strany na stranu a proklínali místní silničáře, v pick-upu Ram 1500 TRX se nerovnostem vyloženě smějeme a s klidným srdcem nimi projíždíme. Na palubě „americké lodi“ totiž žádné díry, vlakové přejezdy ani hluboké kanály nevnímáte. Vlastně o nich ani nevíte.
Ovšem komplikace nastávají v úzkých uličkách. Dva a půl metru šířky se zrcátky není úplně vhodných na české silnice. Mnohdy jsme museli úplně zastavit, abychom se s protijedoucím vozem vyhnuli. Druhou možností je použít právo silnějšího. Málokdo vám totiž bude chtít dělat problémy.
Plní zážitků a adrenalinu se vracíme zpět na showroom. Tohle auto je jedním slovem neskutečné, ale rozhodně není pro každého. Majitel musí být opravdový maniak do amerických pick-upů, aby si Ram 1500 TRX koupil. Na druhou stranu, když si jej pořídí, rozhodně toho nebude litovat!