Na ryzí elektromobily postupně přezbrojují všechny automobilky. Není už otázkou zda vůbec, ale jen kdy. Ford svůj Rubikon pojmenoval Mustang Mach-E s odkazem na jeden z nejlegendárnějších modelů firmy a machistický symbol. Můžeme o tom pochybovat, může se nám to nelíbit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat. K velkým změnám ostatně velká gesta patří.
Ford nedávno avizoval, že od roku 2030 chce v Evropě prodávat už pouze auta do zásuvky, rozhodně tedy nebylo na co čekat. Nový poddruh mustangu v sobě kloubí elektricky příhodnou karoserii SUV-kupé, která je stále na vzestupu, s rebelskou image jednoho z nejúspěšnějších sportovních modelů historie. I v Evropě s ním chce tvrdě konkurovat Tesle X, Audi e-tron, Mercedesu-Benz EQC či Jaguaru I-Pace. Image Mustangu navozuje nový elektromobil nejen symbolem cválajícího hřebce, dlouhou přední kapotou, ale také svalnatými blatníky, splývavou siluetou a zadními světly s typickou grafikou tří proužků. Zde však podobnost načisto končí.
Svaly ano, V8 ne. To je elektrický Mustang. Zdroj: FORD
Detroitští Edisoni
Mustang Mach-E, který vyvíjel takzvaný „Ford Edison Team“, stojí na zcela nové elektrické platformě s bateriemi zabudovanými v podlaze. Jsou chlazeny kapalinou a plně funkční mají být i při teplotě minus 40 stupňů Celsia. K dispozici budou dvě verze. Se standardní kapacitou 75,7 kWh (využitelných 68 kWh) a verze s prodlouženým dojezdem, jejíž akumulátory jsou schopny „natankovat“ až 98,8 kWh elektrické energie (88 kWh využitelných). Menší bateriový box sestává z 288, zatímco větší z 376 li-ion článků. Zákazníci si také budou moci vybrat mezi zadním náhonem a pohonem obou náprav.
Standardní Mach-E se zadním elektromotorem chlazeným olejem nabídne výkon 198 kW a točivý moment 430 Nm. S větším bateriovým blokem stoupne výkon na 216 kW. To znamená sprint na stovku za 6,1 – respektive 6,2 sekundy. Mustang E-Mach s pohonem 4×4 zůstane ve verzi s menší kapacitou u 198 kW, ale s většími bateriemi posílí až na 258 kW a točivý moment vzroste až na 580 Nm. Dynamiku reprezentuje zrychlení na 100 km/h za 5,1 – respektive 5,6 sekundy. Ale pozor, to není všechno. Chystá se i ostrá verze Mach-E GT s výkonem 358 kW a točivým momentem 860 Nm. To znamená, že disciplínu akcelerace zvládne za neuvěřitelných 3,7 sekundy.
Kokpit není nijak extra honosný ani alternativně ztvárněný. Dominuje obří tablet, který se ovládá jako smartphone. Zdroj: FORD, Ondřej Kroutil
Kokpit není nijak extra honosný ani alternativně ztvárněný. Dominuje obří tablet, který se ovládá jako smartphone. Zdroj: FORD
Elektrické novoty
Dojezd se má pohybovat podle verze od 540 kilometrů pro Mach-E 4×4 až po 610 kilometrů pro verze s pohonem zadních kol. Na nabíjecích stanicích sítě Ionity (150 kW) bude stačit 45 minut na dobití baterií z 10 na 80 procent. Už 10 minut nabíjení však prodlouží dojezd o 107 kilometrů. Z domácího Wallboxu dokáže Mustang Mach-E načerpat za hodinu dostatek energie na 60 kilometrů jízdy. Zákazníci budou mít k dispozici standardně dva kabely.
Kabina poskytuje místo pro pět cestujících a co víc, i dva zavazadlové prostory. Kompaktní technika jednoduše ustoupila prostoru. Pod přední kapotou je 81 litrů pro zavazadla i s malým odtokovým kanálem, takže přední kufr můžete klidně vyčistit wapkou. Pod výklopným zadním víkem je dalších 402 užitkových litrů a po sklopení opěradel až 1420.
Mustang Mach-E přichází i se zcela novým infotainmentem Sync 4, přes který se dá nastavovat až 80 funkcí. Centrální konzola nese vertikální dotykový displej s úhlopříčkou 15,5 palce, který se ovládá podobně jako smartphony. Pokročilé hlasové ovládání pracuje s umělou inteligencí, která se dokáže učit a nabízet možnosti v kontextu návyků uživatele. Stálé připojení na internet přináší poprvé v produkci Fordu on-line aktualizace softwaru, takže Mustang Mach-E se bude časem zdokonalovat.
Samozřejmostí je digitální kokpit. Mimochodem, tvar palubní desky opět evokuje sportovní klasiku. Atmosféra na palubě i jízdní projev se mění spolu s módy Whisper, Active a Untamed. Týká se to řízení, odezvy na sešlápnutí plynu, generovaného zvuku, ambientního podsvícení či reakcí adaptivního podvozku. Klasický klíč nahrazuje aplikace v mobilním telefonu, který se spojí s vozidlem prostřednictvím Bluetooth. Majitel tak nemusí smartphone ani vyndavat z kapsy.
Měkčí čalounění než u elektrického Mustangu jsem u nového auta už více něž dvacet let neviděl. A vlastně proč ne? Zdroj: FORD, Ondřej Kroutil
Měkčí čalounění než u elektrického Mustangu jsem u nového auta už více něž dvacet let neviděl. A vlastně proč ne? Zdroj: FORD
Elektrický nadstandard a jisté kramfleky
Jízdní dojmy ze silných elektromobilů by se do určité míry daly psát přes kopírák. Také Mach-E ohromuje okamžitou výbušnou dynamikou kdykoliv trochu přišlápnete plyn a nesmírně kultivovaným projevem. Řečeno česky: 150 km/h vám přijde jako sotva osmdesátka v běžném autě. Díky slušnému dojezdu ubývá kapacita baterií neznepokojivě pomalu, takže člověk za volantem vlastně nemá moc důvodů nemít skvělou náladu. Tlumení nerovností je excelentní, jen v utažených zatáčkách s vlnitým povrchem je znát jistá topornost a především nemalá hmotnost stroje. Táhlé dálniční sjezdy projížděné s elektrickou „forsáží“ jsou však velmi působivé.
Prodej jen on-line. Skutečně?
Ford deklaruje, že Ford Mustang Mach-E bude prvním autem značky, které se bude prodávat výhradně on-line. Znamená to tedy, že je prodejci nebudou mít na svých prodejnách? „To rozhodně ne,“ uklidňuje Libor Beneš, country manažer Fordu pro Českou republiku. „Dealerskou síť tímto rozhodně nerušíme. Prodejci budou mít testovací vozy a nová auta budou svým zákazníkům předávat. Mění se ale pouze způsob objednání a zaplacení vozu, které skutečně proběhnou on-line. Zákazník nemusí přijít k prodejci, může si nechat auto dovézt až k sobě domů.“
Ceny Fordu Mustang Mach-E by měly být stejné po celé Evropě. „Jednotliví prodejci ale budou moci pracovat se svojí marží a doporučené ceny stlačit o něco dolů. Zatím ale neočekáváme, že by to dělali,“ tvrdí Beneš. Ačkoli je už teď k dispozici ceník Fordu Mustang Mach-E, první vozy se k českým zákazníkům dostanou až na přelomu let 2021 a 2022. „V okamžiku rozběhnutí prodeje ale bude čekací lhůta na auta krátká, mezi jedním a dvěma týdny,“ slibuje Beneš.
Srovnání parametrů Mustangu Mach-E se Škodou Enyaq iV si můžete prohlédnout zde, porovnání s klasickým Mustangem pod tímto odkazem.