reklama

Za volantem nového BMW M440i: Zapomeňte na nevkusné ledvinky, tohle auto jezdí báječně

Velmi očekávaná, ale zároveň diskutovaná novinka letošního roku, BMW řady 4 Coupé, dorazila na český trh. Na design přídě se sice snáší kritika ze všech stran, avšak před jízdními schopnostmi vozu může každý smeknout klobouk. První svezení za volantem aktuálně nejvýkonnějšího provedení M440i v nás vzbudilo explozi nadšení.

reklama

Automobily z dílny BMW dříve doslova sálaly agresivitou, sexappealem a tvrďáckým charakterem. Dva roky nazpět se však něco změnilo a z výrobních linek v Mnichově začala sjíždět roztomilá zvířátka z dětských obrázkových knížek. Důkazem je i nejnovější čtvrtá řada, jež místo rozzuřené býčí hlavy dostala masku veverky s obřími zuby uprostřed. Celková vizáž karoserie působí trochu zmatečně a je vidět, že designeři od začátku tahali za špatný konec provazu.

V interiéru už BMW vsadilo na jistotu a nepouštělo se do žádných revolučních změn. Jak jsme již zvyklí, dominují zde luxusní materiály, nejmodernější technologie a překrásně zpracované dekory. Ve zkoušeném exempláři nás uchvátila sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Perfektně svírala tělo v ostrých zákrutách a byla dokonce komfortní. Už tradičně potom musíme vyzdvihnout kožený multifunkční volant se širokým věncem. Právem patří mezi ty nejlepší na trhu.

Na hraně zákona

A teď už k tomu nejdůležitějšímu. Pod kapotou německého sportovce bije dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3 litrů, jenž produkuje 374 koňských sil a 500 newtonmetrů točivého momentu. Papírové hodnoty však zdaleka neodpovídají realitě. A to v dobrém slova smyslu. BMW M440i svou dynamikou doslova trhá asfalt ze silnice. Sešlápnutí akcelerátoru na podlahu připomíná výstřel ze samopalu, odstředivá síla totiž zarazí tělo i hlavu hluboko do sedadla.

Vůz má chuť zrychlovat i z vysokých dálničních rychlostí a elektronicky omezených 250 km/h v mžiku slupne jako malinu. Za raketovou dynamikou stojí především upravený systém TwinPower Turbo, který do motoru tlačí ještě více vzduchu, než kdy předtím. Vylepšené je také mild-hybridní ústrojí, jež generuje a ukládá mnohem více původně kinetické energie. Ta se pak používá nejen k napájení elektrických systémů auta, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího agregátu a zvýšení jeho výkonu.

Nevšední zážitek za volantem umocňuje skoro až závodní zvuk motoru, vycházející skrz dvě koncovky výfukové soustavy, a osmistupňová automatická převodovka Steptronic Sport, která sází jeden kvalt za druhým během několika milisekund. Běžné převodovky auto zpomalují, tahle spíše hnala vůz kupředu.

Takový, jaký chcete

Konstruktéři také zásadně zapracovali na sportovním podvozku, který je teď vyladěn k dokonalosti. Jednotlivé zatáčky zvládalo BMW M440i s absolutní lehkostí a jistotou. Odlepit jej od vozovky vyžadovalo nelidské zacházení, jelikož auto v serpentinách drželo jako přibité kladivem.

Pokud však došlo k deaktivaci stabilizačního systému, stalo se auto neskutečně hravým. Inteligentní pohon všech čtyř kol xDrive totiž umí přenést všechen výkon pouze na zadní nápravu. To se pak dějí věci! Driftovat s novou „čtyřkou“ ale zvládne i úplný amatér, stačí nevypínat stabilizačního asistenta úplně, ale jen ho zvolit do omezené funkčnosti. Potom už stačí dát jen více plynu, odlepit zadek od vozovky a automobil už sám pohlídá, aby nedošlo k trapnému přetočení.

BMW M440i kombinuje vše, co řidič od sportovního vozu očekává. Parádně naladěný podvozek, výkonný motor, tuhé řízení, ostré brzdy a dokonalou převodovku. K tomu ještě závodní sedadla s výrazným bočním vedením a perfektní volant. To všechno je záruka nezapomenutelného zážitku z jízdy, což je přesně cílem oddílu BMW M.

Když na penězích nezáleží

Nové BMW 4 Coupé se prodává od 1 146 600 korun (420i). Kompletní ceník, fotografie, přehled základních prvků výbavy, technické údaje nebo naměřené veličiny naleznete zde. Největším konkurentem testované verze je aktuálně Mercedes C 400 4MATIC kupé, který je o více než dvě stě tisíc levnější, ale má o něco horší dynamiku i spotřebu a jde o konstrukčně starší automobil.

Tagy:
BMW Německo Mnichov rychlá auta sportovní vozy BMW M440i xDrive Coupé BMW řady 4 coupé
Hamáček má osobní problém se mnou a já s ním. Babišovi bych béčko nedělal, říká Šlachta
360°

Hamáček má osobní problém se mnou a já s ním. Babišovi bych béčko nedělal, říká Šlachta

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) si nedovede představit, že by se mnou seděl ve vládě. Já si nedovedu představit, že bych s ním někde seděl jako s osobou, řekl šéf hnutí Přísaha Robert Šlachta. Předseda sociálních demokratů s ním prý má osobní problém, to samé podle Šlachty platí i naopak. Odmítl, že by někomu dělal „béčko“, jmenovitě vládě Andreje Babiše a hnutí ANO, zopakoval ve speciálním vysílání pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Odstavený lídr ČSSD: Za Maláčovou se stydím, měla by být jako chápající tetka Schillerová

„Kampaň ČSSD je negativní, jsme unavení a neumíme komunikovat. Lidi spíš zastrašujeme,“ hodnotí střízlivě a kriticky aktuální volební kampaň strany Břetislav Štefan, starosta v Brně-Líšni. Toho odstavilo vedení partaje z čela kandidátky a dosadilo tam Romana Onderku, prvního místopředsedu. Štefan zhodnotil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS i předvolební počínání ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové.

Cesta do Chorvatska byla utrpení. Klienti RegioJetu si stěžují na zápach a nepořádek

Zápach moči ve vagonech, nefungující klimatizace, netekoucí voda a mnohahodinové zpoždění vlaku. To jsou zkušenosti některých cestujících, kteří se na dovolenou vydali vlakem společnosti RegioJet do Chorvatska. Ta se hájí, že zpoždění nabírá kvůli výlukám na tratích v kombinaci s kontrolou dokladů a proticovidovými opatřeními. Přiznává, že vlaky pak nejsou dostatečně připravené na další cestu.

Češi nechtějí číst slovensky a Slováci česky, festival MAČ to zkouší změnit

Z nosa mi kvapká hrdzavá krv. Ako ma šéf karhal. Ligotal sa čistotou. Rozumí Češi těmto větám z nejnovějšího románu slovenského spisovatele Laca Keraty? Starší generace snad ano, mladší spíš ne. „Češi dnes tvrdí, že neumí číst slovensky. Bohužel, ani mladší Slováci už nečtou česky,“ říká Petr Minařík, ředitel česko-slovenského Měsíce autorského čtení, který o víkendu vyvrcholí v Bratislavě, Brně a Ostravě.

Test na protilátky nic neřekne. Potřebujete odběr z kostní dřeně, tvrdí Flegr

Test na protilátky vám o imunitě proti covidu moc neřekne. Pokud chcete zjistit, zda jste proti nákaze imunní, musíte na odběry z kostní dřeně, uvedl na Twitteru evoluční biolog Jaroslav Flegr. Právě v kostní dřeni sídlí důležité paměťové B buňky, které zprostředkovávají dlouhodobou imunitu proti covidu. Podle předsedy České vakcinologické společnosti Romana Chlíbka je ale nesmyslné takové vyšetření kvůli covidu podstupovat.

reklama

Domácí zpravodajství

Češi hlásí tisíce nežádoucích účinků po očkování. PŘEHLED nejčastějších potíží

Češi po očkování proti nemoci COVID-19 nahlásili už 7 095 podezření na nežádoucí účinky. Zdravotníci přitom rozdali už více než 10 milionů dávek. Za uplynulých sedm dní Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) eviduje zhruba 250 hlášení o vedlejších účincích. Druhý týden po sobě nepřibylo žádné podezření na úmrtí po očkování, celkový počet zůstává na 94.

K podpisům mě otec-diktátor vycvičil. Lidé za koblihy přehlíží zlo, říká Babiš ml.

Před více než dvěma lety poprvé veřejně promluvil syn českého premiéra Andrej Babiš mladší. Znovu pak o sobě dal vědět po řádění tornáda na jižní Moravě. Muž, který veřejnost zaskočil informací, že ho jeho otec nechal unést na Krym, aby nemohl svědčit v kauze Čapí hnízdo, si nyní nebere servítky. Po negativních zkušenostech nechápe, jak jeho otci mohou lidé důvěřovat. Redakce požádala o reakci na výroky premiéra Babiše (ANO), doposud neodpověděl. Dlouhodobě tvrdí, že jeho syn je psychicky nemocný.

reklama