Za volantem nového BMW M440i: Zapomeňte na nevkusné ledvinky, tohle auto jezdí báječně

Velmi očekávaná, ale zároveň diskutovaná novinka letošního roku, BMW řady 4 Coupé, dorazila na český trh. Na design přídě se sice snáší kritika ze všech stran, avšak před jízdními schopnostmi vozu může každý smeknout klobouk. První svezení za volantem aktuálně nejvýkonnějšího provedení M440i v nás vzbudilo explozi nadšení.

Automobily z dílny BMW dříve doslova sálaly agresivitou, sexappealem a tvrďáckým charakterem. Dva roky nazpět se však něco změnilo a z výrobních linek v Mnichově začala sjíždět roztomilá zvířátka z dětských obrázkových knížek. Důkazem je i nejnovější čtvrtá řada, jež místo rozzuřené býčí hlavy dostala masku veverky s obřími zuby uprostřed. Celková vizáž karoserie působí trochu zmatečně a je vidět, že designeři od začátku tahali za špatný konec provazu.

V interiéru už BMW vsadilo na jistotu a nepouštělo se do žádných revolučních změn. Jak jsme již zvyklí, dominují zde luxusní materiály, nejmodernější technologie a překrásně zpracované dekory. Ve zkoušeném exempláři nás uchvátila sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Perfektně svírala tělo v ostrých zákrutách a byla dokonce komfortní. Už tradičně potom musíme vyzdvihnout kožený multifunkční volant se širokým věncem. Právem patří mezi ty nejlepší na trhu.

Na hraně zákona

A teď už k tomu nejdůležitějšímu. Pod kapotou německého sportovce bije dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3 litrů, jenž produkuje 374 koňských sil a 500 newtonmetrů točivého momentu. Papírové hodnoty však zdaleka neodpovídají realitě. A to v dobrém slova smyslu. BMW M440i svou dynamikou doslova trhá asfalt ze silnice. Sešlápnutí akcelerátoru na podlahu připomíná výstřel ze samopalu, odstředivá síla totiž zarazí tělo i hlavu hluboko do sedadla.

Vůz má chuť zrychlovat i z vysokých dálničních rychlostí a elektronicky omezených 250 km/h v mžiku slupne jako malinu. Za raketovou dynamikou stojí především upravený systém TwinPower Turbo, který do motoru tlačí ještě více vzduchu, než kdy předtím. Vylepšené je také mild-hybridní ústrojí, jež generuje a ukládá mnohem více původně kinetické energie. Ta se pak používá nejen k napájení elektrických systémů auta, ale také ke zmenšení zatížení spalovacího agregátu a zvýšení jeho výkonu.

Nevšední zážitek za volantem umocňuje skoro až závodní zvuk motoru, vycházející skrz dvě koncovky výfukové soustavy, a osmistupňová automatická převodovka Steptronic Sport, která sází jeden kvalt za druhým během několika milisekund. Běžné převodovky auto zpomalují, tahle spíše hnala vůz kupředu.

Takový, jaký chcete

Konstruktéři také zásadně zapracovali na sportovním podvozku, který je teď vyladěn k dokonalosti. Jednotlivé zatáčky zvládalo BMW M440i s absolutní lehkostí a jistotou. Odlepit jej od vozovky vyžadovalo nelidské zacházení, jelikož auto v serpentinách drželo jako přibité kladivem.

Pokud však došlo k deaktivaci stabilizačního systému, stalo se auto neskutečně hravým. Inteligentní pohon všech čtyř kol xDrive totiž umí přenést všechen výkon pouze na zadní nápravu. To se pak dějí věci! Driftovat s novou „čtyřkou“ ale zvládne i úplný amatér, stačí nevypínat stabilizačního asistenta úplně, ale jen ho zvolit do omezené funkčnosti. Potom už stačí dát jen více plynu, odlepit zadek od vozovky a automobil už sám pohlídá, aby nedošlo k trapnému přetočení.

BMW M440i kombinuje vše, co řidič od sportovního vozu očekává. Parádně naladěný podvozek, výkonný motor, tuhé řízení, ostré brzdy a dokonalou převodovku. K tomu ještě závodní sedadla s výrazným bočním vedením a perfektní volant. To všechno je záruka nezapomenutelného zážitku z jízdy, což je přesně cílem oddílu BMW M.

Když na penězích nezáleží

Nové BMW 4 Coupé se prodává od 1 146 600 korun (420i). Kompletní ceník, fotografie, přehled základních prvků výbavy, technické údaje nebo naměřené veličiny naleznete zde. Největším konkurentem testované verze je aktuálně Mercedes C 400 4MATIC kupé, který je o více než dvě stě tisíc levnější, ale má o něco horší dynamiku i spotřebu a jde o konstrukčně starší automobil.

Tagy: