Ruský automobilový průmysl oživuje dalšího ducha sovětské minulosti. Tentokrát jde o osmiválcový motor ZMZ, který poháněl nákladní auta a autobusy. Živen je benzinem nebo propan-butanem. Rusové znovuzahájení jeho výroby odůvodňují poptávkou po vhodném motoru zapříčiněnou protiruskými sankcemi.
Výrobce Zavolžsky Motorovy Zavod (ZMZ), který je součástí Sollers Auto, podle serveru drom.ru oficiálně potvrdil zvěsti, které kolovaly už řadu měsíců – chystá se obnovit sériovou výrobu benzinových a dvoupalivových V8 pro nákladní automobily a autobusy. Jejich produkce byla ukončena 29. prosince 2021, nicméně za podmínek sankčních omezení se ukázalo, že tento klasický motor je na trhu opět potřeba.
Návrat dinousaura
„Na trhu je obnovená poptávka po naší řadě motorů V8, a to jak pro nové autobusy, tak pro trh s náhradními díly. Vidíme jasnou potřebu trhu pro tento motor v příštích několika letech,“ řekl Ilnur Sakhabiev, ředitel ZMZ.
Motor ZMZ model 523, vyvinutý začátkem 60. let minulého století továrnou ZMZ, se stal jedním z masově vyráběných i po zhroucení Sovětského svazu. Používal se hlavně v autobusech a komerčních typech vozidel, pro přepravu drobných nákladů a v některých typech průmyslových strojů. Kromě nákladních vozů GAZ jej lze často nalézt také v autobusech PAZ, které se v Rusku a zemích bývalého SSSR stále široce používají pro přepravu cestujících na krátké vzdálenosti.
Hlavním rozdílem nové modifikace ZMZ 523 oproti původní verzi je nárůst objemu válců. ZMZ 523 má minimální požadavky na provoz, je snadno vyrobitelný a lehce se udržuje.
Autobus PAZ 523 se v Rusku vyrábí už od roku 1967. Má obvykle benzinový motor V8. Zdroj: se svolením společnosti PAZ
Stará koncepce
Přes všechny pozitivní aspekty modelu ZMZ 523 je tento agregát už notně zastaralý. Už sám fakt, že jde o benzinový motor určený pro nákladní dopravu, je v dnešní době do očí bijící. Výsledkem zastaralé koncepce je vysoká spotřeba paliva, jež dosahuje až ke 30 litrům benzinu na 100 km, ale také relativně nízký výkon a malý točivý moment.
K životu se i přesto vrátí obě modifikace V8 – benzinová ZMZ-523 a dvoupalivová ZMZ-524 (benzin + propan-butan). Živou vodou politý V8 začne sjíždět z montážní linky v první polovině roku 2023. Těmito jednotkami budou opět vybaveny autobusy PAZ a středně těžká nákladní vozidla GAZ, která se používají také v ruské armádě. Návrat starého motoru následuje různé antisankční modely vozidel a jejich pohony, které se vrací k dávno přežitým a neekologickým řešením s kořeny v sovětské éře.