V případě zavedení emisní normy Euro 7 hrozí v Česku propuštění tisíců zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Ve vysílání CNN Prima NEWS se na tom shodli komentátoři Martin Schmarcz a Petr Kolář. Podle Koláře je norma fanatické šílenství a odpor vůči ní bude sílit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto varuje, že v případě zavedení emisní normy Euro 7 bude muset uzavřít jednu výrobní halu a o práci přímo u automobilky přijdou 3 000 lidí. Včetně dodavatelů by pak šlo zhruba o 10 000 propuštěných lidí. Informoval o tom člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.
Komentátor Martin Schmarcz ve vysílání CNN Prima NEWS upozornil, že pokud se ozývá Martin Jahn, ozývá se velmi proevropský člověk. „Má velkou snahu přizpůsobit se zeleným předpisům. Ale je to tak nesmyslné a hloupé, že automobilky už nemohou,“ řekl Schamrcz.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kvůli emisím jsme v Evropě za kašpary, zlobí se Kolaja. Komise nás podrazila, opáčil Vondra
Komentátor Mladé fronty DNES Petr Kolář pak normu Euro 7 označil za fanatické šílenství. „Mluví se o tom dlouho a já stále nevěřím, že to vejde v platnost. Dalo se čekat, že se budou ozývat velké automobilky. Udivuje mě, že se ozývají tak pozdě,“ sdělil Kolář a dodal, že z normy se udělalo „zlaté tele“, ale všichni přitom vědí, že je to nesmysl.
Kolář: Nadšení pomine a odpor bude sílit
Kolář zároveň podotkl, že v případě zavedení normy Euro 7 by se propouštění týkalo daleko více lidí než jen deseti tisíc. „Je na to napojena celá řada dalších byznysů. Bavíme se o Škodovce, ale je tu spousta menších firem, o kterých se nemluví,“ řekl Kolář. Podle něj ale počáteční nadšení z normy pomíjí. „Posun normy o rok signalizuje, že po počátečním svazáckém zeleném tleskání lidé začínají říkat: ,Ale co budeme dělat?‘ Nadšení pomine a odpor bude sílit,“ míní komentátor.
S případným propouštěním většího počtu lidí souhlasí také Schmarcz. „To není jen boleslavská Škodovka, ale i dodavatelé dílů. Celkové tržby jsou přes bilion korun, to je nějakých 20 procent HDP. Není to legrace,“ sdělil Schmarcz.
Proti nové normě vyvíjí aktivity ministr dopravy Martin Kupka, což ocenil poslanec Jiří Havránek (ODS). „Euro 7 jednoznačně představuje hrozbu. Nebyla dodržena gentlemanská dohoda, že spalovací motory budou moci být i nadále vyvíjeny a prodávány s využitím nových druhů paliv,“ popsal Havránek. Vzhledem k tomu, jak je automobilový průmysl důležitý pro celou Evropu, jde podle něj o „střílení se do vlastní nohy“.
Zavedení emisní normy naopak podporuje například místopředseda Pirátů Marcel Kolaja. „V Evropské unii zemře předčasně kvůli emisím z automobilů ročně 300 tisíc lidí. Platí to pro nově prodávaná vozidla. Není pravda, že od roku 2035 budeme jezdit jen v elektromobilech. Jde o povinnost prodávat pouze bezemisní vozidla,“ sdělil Kolaja ve vysílání CNN Prima NEWS.