
Ani Vlček, ani Havlíček: Svaz průmyslu chce koordinátora pro obranu, Fiala se tomu nebrání
Švédská automobilka pořádně překvapila, když před dvěma lety představila elektromobil EX30. Nešlo tak úplně o vzhled, jako o jeho cenu. Malé SUV se totiž nabízelo pod 900 tisíc korun a dokázalo tak konkurovat i běžným značkám. Nyní přichází s ještě robustnější verzí a hlavně s ještě nižší cenou.
Automobilový svět v posledních letech prochází výraznou proměnou především v důsledku rostoucího tlaku na hledání co nejekologičtějších řešení. Vedle spalovacích motorů se tak postupně začaly objevovat alternativy využívající k pohonu elektromotor, a to různou formou. Na trhu tak najdeme například mild-hybridy, full-hybridy či plug-in hybridy. Jaké jsou jejich hlavní výhody?
Evropská komise (EK) navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok, oznámila EK. Část českých europoslanců, zejména z frakce EPP, návrh ohledně pokut uvítala. Podle jiných, zejména z ECR, je ale nedostatečný.
Evropské automobilky investují v USA desítky let, zavedení cel je pro ně rána pod pás. Tak hodnotí evropská asociace autoprůmyslu ACEA rozhodnutí Donalda Trumpa uvalit 25% cla na automobily vyrobené mimo USA. Nepřímo zasáhnou i českou Škodovku a dodavatele, varují výrobci. Jak zásadní ale takový zásah bude, závisí na přesném seznamu výrobků, kterých se cla budou týkat. Ten zatím není známý. Ministerstvo průmyslu a obchodu uklidňuje, že by jejich dopad na Česko měl být spíše menší.
Značka SWM není v Evropě neznámým pojmem, vznikla totiž v Itálii už v roce 1971 a věnovala se výrobě motocyklů. Z důvodu finančních problémů nicméně musela po více než dvacetiletém působení na trhu svou činnost ukončit. O znovuzrození se následně postarala v roce 2014 čínská společnost Shineray Group, která investovala do znovuotevření výroby jednostopých vozidel a zároveň pod stejnou zkratkou SWM začala nabízet i automobily, s tím, že jejich design dala do rukou Italů, zatímco produkci má na starosti Čína. K nám se její vozy dostaly až letos, všechny jsme měli možnost si prohlédnout během nedávné tiskové konference.
SsangYong už není SsangYong, ale KGM. Tradiční jihokorejská automobilka po více než 70 letech od svého vzniku mění svůj název. Spolu s tím představila i zbrusu nové SUV Actyon, které je hlavní tváří rebrandingu a demonstruje to nejlepší ze světa této značky. Nejen vzhledem, ale i výbavou a kvalitou má tak zapadat do prémiového segmentu, ovšem se stále přijatelnou cenovkou.
Šest zásadních novinek v jednom okamžiku na jednom místě. Vedení Toyoty a Lexusu nám v Bruselu představilo auta, kterými doplní stávající modelové portfolio obou značek. Některé z nich jsou zcela nové a jiné prošly zase modernizací. Nechybí však mezi nimi ani malý elektromobil, který má být jakousi předzvěstí městské mobility.
Evropská komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Uvedla to začátkem března předsedkyně komise Ursula von der Leyenová. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda sdělila, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, z navržených tří let na pět.
Trend posledních let je jasný. Poptávka po manuálních převodovkách klesá a automobilky reagují tím, že je přestávají ve svých populárních modelech nabízet. Zjistili jsme, u jakých nejvíce prodávaných aut už na manuál nenarazíte. Dokonce existují značky, u kterých si i za mechanicky jednodušší a levnější převodovku musíte připlatit.
Europoslanci Danuše Nerudová (STAN) a Filip Turek (Motoristé sobě) se v pořadu 360° na CNN Prima NEWS neshodli o vyjednávání o změně Green Dealu. Nerudová uvedla, že s automobilkami jedná a že již „ujela 20 kol“, zatímco Turek podle ní „ještě nezařadil“. Europoslanec ale namítl, že sám již změny navrhoval, ale Nerudová a její kolegové je blokovali.
Prodeje nových vozidel meziročně stouply o více než čtyři procenta, a pomalu se tak oklepávají z covidové krize. Za minulý rok se prodalo podle Svazu dovozců automobilů (SDA) přes 230 tisíc vozů, přičemž každé třetí mělo na přídi znak mladoboleslavské automobilky Škoda. Češi loni zároveň odvrátili svou pozornost od luxusních vozů a zajímali se hlavně o SUV, která tvořila prakticky polovinu celého trhu.
Zatímco většina evropských značek plánuje skoncovat se spalovacími motory, neustále zdražuje a ubírá na výbavě, nové čínské automobilky volí zcela jinou strategii. Českým zákazníkům nabídnou bohatě vybavená auta za rozumnou cenu a s možností výběru mezi spalovacími či elektrifikovanými pohony. Co všechno Omoda a Jaecoo plánují na českém trhu?