Vondráček: Povolenkami dostaneme pěstí od EU. Podle Talíře už Česko s eurem souhlasilo
Poslanec Libor Vondráček (Svobodní/zvolen za SPD) se razantně vyslovil proti přijetí rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami ETS 2. V pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS celou věc připodobnil k úderům pěstí do obličeje od EU. Zákonodárce František Talíř (KDU-ČSL) zase mluvil o tom, že se Česko zavázalo k přijetí eura již vstupem do Evropské unie. „Už včera bylo pozdě,“ poznamenal k otázce společné měny.
Dusno kolem povolenek: Ekonom napadl studii ministerstva, Hladík mluvil o vítězství v EU
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo studii PwC, podle níž se nový systém emisních povolenek EU ETS II dotkne rozpočtu domácností jen minimálně. Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda však tuto zprávu ostře napadl s tím, že do analýzy záměrně nebyly zařazeny skeptičtější propočty. Podle resortu už podobné výtky nejsou na místě, jelikož Evropská komise schválila úpravu systému. Ministr Petr Hladík (KDU-ČSL) dokonce hovořil o absolutním vítězství na evropském poli.
Drakonické emisní povolenky? Efektivní nástroj, tvrdí studie. Je však nutné splnit dvě podmínky
Nový systém EU ETS 2 je ekonomicky efektivním nástrojem na snížení emisí v boji s klimatickou změnou, musí se však ošetřit možné cenové výkyvy. Vyplývá to ze studie think tanku IDEA při Akademii věd ČR. Podle autorů by bylo nejlepším řešením zavedení takzvaného cenového pásma, které by stanovilo minimální a maximální ceny povolenek. Někteří ekonomové a politici se však obávají, že dojde k prudkému navýšení výdajů domácností.
PŘEHLEDNĚ: Green Deal? Strašák voleb, který na mnoho lidí funguje jako červený hadr
Jedním z velmi diskutovaných témat letošních voleb je Green Deal a jeho dopady na Českou republiku, potažmo celou Evropskou unii. Obzvlášť v poslední době tyto debaty vyvolávají v naší společnosti velké vášně. Co všechno takzvaná zelená dohoda obsahuje? Jaký vliv budou mít kontroverzní body Fit for 55 či systém emisních povolenek ETS II? A proč je drtivá většina českých politiků ke Green Dealu skeptická?
Pavel: Fialova vláda neumí vysvětlovat. Jmenování Babiše premiérem? Počkám na soud
Schopnost vlády Petra Fialy (ODS) komunikovat složitá témata veřejnosti je asi jedním z jejích nejslabších míst, ohodnotil současný kabinet prezident Petr Pavel ve speciálním vysílání Partie Terezie Tománkové. Podle něj vláda například nedostatečně vysvětlovala politiku kolem emisních povolenek a Green Dealu. „Je to samozřejmě citlivé téma, proto asi bylo odsouváno. Možná i vymlčováno. Nemyslím si, že by se to do voleb podařilo vyřešit,“ konstatovala hlava státu v pořadu CNN Prima NEWS. Pavel se vyjádřil i k Andreji Babišovi (ANO), který odmítl pětiprocentní závazek vůči NATO, a nastínil, jaké názorové střety by mohly přijít po volbách s novou vládou.
Voláte si s šéfem BMW? rýpl si Vondra do Farského. Komunismus, vpálil členovi STAN Turek
Nutnost, aby flotily automobilů měly v budoucnu nižší CO2 emise, je cesta vedoucí k „levnějším malým dostupným ekologickým“ vozům. V europoslaneckém speciálu CNN Prima NEWS ve Štrasburku to řekl Jan Farský (STAN). Jeho kolega z Evropského parlamentu Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) takový postoj označil za komunismus. Názory Farského na automobilový průmysl se nepozdávaly ani Alexandru Vondrovi (ODS). „Henryho Forda nevymyslí politik, který celý život žije z eráru,“ rýpl si místopředseda ODS.
Hádka o Green Deal: Evropské automobilky zaspaly, řekla Gregorová. Turek se chytal za hlavu
Evropský speciál CNN Prima NEWS ve Štrasburku se neobešel bez ostrých názorových sporů. Jeden z nich vedli europoslanci Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) a Markéta Gregorová (Piráti), kteří se neshodli na dopadech zelené politiky na automobilový průmysl. Turek se během řeči Gregorové několikrát nevěřícně chytal za hlavu. Spor začal ve chvíli, kdy politici začali řešit otázku unijního zákazu prodeje aut se spalovacím motorem.
Seznamte se s budoucností. Inženýři navrhli mrakodrap, který má sloužit jako obří baterie
Už od nepaměti stavěli lidé věžovité či vysoké stavby. Hlavním důvodem bylo předvést sílu říše, vládce či náboženství. To se však v dnešní době změnilo – mrakodrapy a další vysoké budovy slouží zejména k úspoře prostoru na zemi. I to by se však brzy mohlo změnit. Inženýrská a architektonická společnost SOM oznámila spolupráci s firmou Energy Vault. Jejich cíl? Vytvořit „bateriové mrakodrapy“, které budou mimo jiné sloužit ke skladování energie.