„Skandál, jsem v šoku.“ Babiš tvrdě kritizuje zastavení stavby silnic. Nesmysl, reagoval Kupka
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Státní fond dopravní infrastruktury čeká v příštím roce výrazné snížení rozpočtu.
Babiš kritizuje zastavení klíčových dopravních projektů.
Týkat by se to mělo výstavby dálnic nebo rekonstrukce železničních tratí.


Předseda hnutí ANO Andrej Babiš po pondělním jednání se šéfem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem novinářům řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Skandál, jsem v šoku, řekl šéf ANO s tím, že pondělní jednání se týkalo zejména rozpočtu. Ministr dopravy Martin Kupka to označil za nesmysl s tím, že Babišova prohlášení hraničí s šířením poplašné zprávy.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) má podle vládou schváleného rozpočtu příští rok hospodařit se 144,6 miliardami korun, což je o 15,7 miliardy méně proti schválenému rozpočtu fondu na letošní rok. Podle Sdružení pro výstavbu silnic rozpočet ohrozí dokončení dálniční sítě a znemožní zahájení výstavby dalších projektů.
ČTĚTE TAKÉ: Za ANO se rýsují ministři Havlíček, Schillerová, Plaga či Vojtěch. Jaké mají priority?
Babiš vyjmenoval, že se například zastavuje výstavba dálnice mezi Jaroměří a Trutnovem, která byla v plánu na prosinec, nebo že se nepokračuje ve výkupu pozemků pro Pražský okruh či komunikaci mezi Prahou a Táborem. Zastaveny jsou podle Babiše také modernizace tratí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo Prahou a Kladnem.
„Je to totální rozklad. Celá tahle dopravní infrastruktura je zastavena,“ řekl Babiš. Jednal také se šéfem hasičů Vladimírem Vlčkem. „Chybí mu na dobrovolné hasiče 670 milionů korun, chybí mu 1 000 míst pro hasiče,“ podotkl.
Vyvrácení nesmyslů Andreje Babiše k dopravním stavbám, které hraničí se šířením poplašné zprávy! ❌ pic.twitter.com/gzqt1YgOox
— Martin Kupka (@makupka) October 6, 2025
Na jeho prohlášení záhy reagoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Chci všechny ujistit, že tohle přesně hraničí s šířením poplašné zprávy, protože žádná z běžících staveb v České republice se nezastavuje,“ uvedl v příspěvku na sociální síti X.
„Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2025 dosáhne rekordní částky přesahující 170 miliard korun, v předchozím roce dosahoval 150 miliard,“ doplnil Kupka s tím, že další „desítky miliard“ budou v rozpočtu na příští léta potřeba.
Rád bych pokračoval, řekl šéf ŘSD
Vlček při odchodu řekl, že tématem jednání byl rozpočet hasičů. Na další dotazy novinářů ohledně toho, zda by mohl být v nové vládě ministrem vnitra, neodpověděl a odjel.
Mátl po jednání uvedl, že mluvil s Babišem o rozpočtu na dopravní stavby pro příští rok. Dodal, že by ve funkci rád pokračoval, na ŘSD je podle něj hodně práce. Záleží ale na rozhodnutí nového ministra dopravy, podotkl. O tom, kdo by jím mohl být, nebo která strana by mohla tento resort obsadit, Mátl nevěděl.
Čtěte také

Babiš se v pondělí vyjádřil také k možné podobě nové vlády, kterou bude hnutí ANO nejspíše po sobotním triumfu ve volbách skládat. SPD podle něj usiluje o pozici předsedy Sněmovny a domluva musí být komplexní, řekl po pondělním jednání mimo jiné s místopředsedou SPD Radimem Fialou v centrále ANO na pražském Chodově Babiš.
Předseda hnutí ANO si prý dovede představit, že by post zaujal předseda SPD Tomio Okamura. Na opakované dotazy nechtěl Babiš jakkoli komentovat personální otázky kabinetu, který by mohli sestavit vítěz sněmovních voleb ANO, SPD a Motoristé. „Jednání ohledně složení vlády nekomentuji. Určitě mě čeká zítra (v úterý) nějaké jednání v tomhle kontextu,“ poznamenal Babiš.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Může Stačilo! zbankrotovat? Lidé přispívají 0,01 Kč a smějí se. Na piano pro bolševické haranty