Mezi známými historickými modely, jako jsou Škoda 1000 MB, Škoda 110 R či Škoda Felicia, se neprávem zapomíná na pohledný sedan 1200/1201 z padesátých let minulého století. Český designer David Sova se jeho linky rozhodl oživit a stvořit z nich luxusní limuzínu.
Škodu 1200 (995) a později její modernizovanou verzi 1201 vyráběla mladoboleslavská automobilka mezi lety 1952 a 1961. Nejprve vznikaly sedany, které nahradily ve výrobě starší Tudor (1101/1102), ale pak se rodina rozrostla o kombi, dodávku, sanitku a pick-up. Po příchodu Spartaku a modernější Octavie však sedany začaly postrádat smysl, a tak se výroba přeorientovala spíše na produkci pracovních verzí. Sedany se navíc kvůli naléhavé potřebě režimu získávat tvrdou měnu z drtivé většiny exportovaly na západ a doma zůstávaly víceméně jen vozy pro státní složky nebo taxislužbu. Než řadu 1200/1201 v roce 1961 vystřídal užitkový model 1202 vzniklo v závodech Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí přibližně 67 000 exemplářů.
Původní Škoda 1200 (1952) se s úspěchem prodávala v kapitalistických zemích, na domácí trh jich moc nezbylo, navíc z běžných smrtelníků si vůz mohl málokdo dovolit. Zdroj: Škoda Auto
Původní Škoda 1200 (1952) se s úspěchem prodávala v kapitalistických zemích, na domácí trh jich moc nezbylo, navíc z běžných smrtelníků si vůz mohl málokdo dovolit. Zdroj: Škoda Auto
Nový život
Na sedan však nezapomněl mladý český designér David Sova a vytvořil jeho moderní interpretaci. Originálem se inspiroval jen lehce, dokonce se rozhodl „zrušit“ typické kulaté reflektory dvanáctistovky, které originál doprovázely po celou dobu kariéry, a nahradil je modernějšími vertikálními. Přesto jeho vizualizaci Škody 1200 pro 21. století nechybí typické oblé linie a svalnatý ponton. Nejpovedenější je asi zadní svažující se část, která dává moderní interpretaci prémiový šmrnc. Zvlášť objevuje-li se v ní svítící nápis Škoda. David také hledal optimální tvar zadního sloupku, což je vidět z více skic.
Zadní partie dodávají konceptu 1200 aristokratický šmrnc. Zdroj: David Sova
Škoda se tak změnila na elegantní limuzínu s obrovskými koly, která by se neztratila ani v projektu Ikony v novém hávu, ve kterém dává česká automobilka příležitost mladým designérům, aby si „pohráli“ s jejími historickými modely. Samozřejmě jde jen o sen, který nemá nejmenší šance stát se realitou. Pokud by měla i Škoda přivést na svět retromodel podobně, jako se k tomu chystá Renault se svými ikonami R4 a R5, jistě by to nebyla právě Škoda 1200. V portfoliu má mnohem atraktivnější kousky jako kabriolet Škoda Felicia či populární kupé Škoda 110 R.