Škoda Auto zahájí už v příštím roce dodávky nových vozů na vietnamský trh, později se přidá i lokální montáž modelů Kushaq a Slavia produkovaných dosud jen v Indii. Automobilka prozatím očekává počáteční objem dodávek 30 000 vozů ročně.
Fatální úbytek prodejů na čínském trhu se tradiční český výrobce osobních aut snaží nahradit v jiných asijských zemích. Po nedávném zahájení výroby zcela nových modelů v Indii se bude i s těmito vozy (SUV Kushaq a sedan Slavia) snažit uspět také na rostoucím vietnamském trhu.
Méně přísné emisní i bezpečnostní normy znamenají nižší pořizovací cenu a méně omezení při jízdě. Škoda Slavia se vyrábí a prodává zatím jen v Indii, brzy se ale přidá také Vietnam. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Pozitiva a sociální jistoty
„Pro společnost Škoda Auto je vstup na vietnamský trh dalším logickým krokem v naší strategii internacionalizace. Naše modelové portfolio nabízí zákazníkům ty správné produkty, díky nimž budeme moci na tomto vysoce dynamickém trhu využít své silné stránky. Geografická blízkost Indie navíc přináší skvělé synergické efekty,“ řekl k novému strategickému kroku novopečený šéf automobilky Klaus Zellmer.
„Ve Vietnamu vidíme velký růstový potenciál. Předsednictví České republiky v Radě Evropské unie společně s dohodou o volném obchodu EVFTA navíc vytvářejí velmi příznivé ekonomicko-politické podmínky,“ doplnil český člen představenstva Škody Martin Jahn, který se slavnostního podpisu příslušných dohod za českou automobilku zúčastnil.
Lokální produkce
Od roku 2023 se budou z Evropy postupně dovážet modelové řady Kodiaq, Karoq, Superb a Octavia. Vietnamská společnost TC Motor zabezpečí místní výrobu a prodej vozů jako lokální partner Škody a investuje také do akvizice a rozvoje průmyslových areálů. V budoucnu budou modely Škoda sjíždět z výrobní linky v závodě v provincii Quang Ninh.
Výstavba vlastní montážní linky společnosti TC Motor již probíhá a dokončena má být v první polovině roku 2024. Montáž modelových řad Kushaq a Slavia, vyráběných v Indii ve formě CKD (Completely Knocked Down = auto rozložené na prvočinitele) bude zahájena v roce 2024. Důvodem pro tento způsob výroby/montáže bývá často osvobození a od určitých cel a daní.
Vozy budou ve Vietnamu prodávány prostřednictvím místní sítě lokálních partnerů. První partnerské provozovny jsou plánované v Hanoji a Ho Či Minově městě – na obě tato města připadá převážná většina nově prodaných vozů ve Vietnamu. Následně společnost Škoda Auto očekává rychlé rozšíření prodejní sítě na více než 50 partnerů. Automobilka předpokládá zpočátku roční prodejní potenciál 30 000 vozů a od roku 2030 více než 40 000 vozů ročně.