Číňany do Evropy následuje také vietnamský výrobce VinFast. Bude půjčovat baterie

Invaze asijských výrobců aut na starý kontinent nabývá na síle. Po čínských automobilkách Dongfeng a MG, jejichž vozy se prodávají i u nás, se do Evropy v nejbližší době chystá také první vietnamská automobilka VinFast. Vznikla teprve před pěti lety, ale už brzy plánuje prodávat milion automobilů ročně.

Potíže zavedených automobilek vytváří spolu s nepříznivými globálními okolnostmi prostor pro vstup nových dravých výrobců na eurounijní trhy. Rychle se etablující čínské značky Dongfeng nebo MG brzy doplní další velký hráč z Říše středu jménem BYD, úplnou novinkou se ale brzy stanou nová auta z Vietnamu. Mimo vietnamských večerek a známé tržnice Sapa budou tedy i čeští zákazníci možná brzy navštěvovat také vietnamské autosalony značky VinFast.

Enormně rychlý rozvoj

VinFast je dceřinou společností konglomerátu Vingroup JSC, který byl založen vietnamským miliardářem Phamem Nhat Vuongem v roce 2017. Název VinFast je zkratka vietnamských slov Việt Nam (Vietnam), Phong cách (styl), An toàn (bezpečnost), Sáng tạo (kreativita) a Tiên phong (průkopník). Vuong si stanovil ambiciózní cíl vyrábět až 1 milion vozů ročně na celém světě během následujících pěti až šesti let. Abychom to uvedli na pravou míru, VinFast chce za 10 až 11 let své existence zvládnout něco, čeho se třeba tak tradiční značce, jakou je Volvo, nepodařilo dosáhnout za 95 let své existence.

Firma dnes vyrábí 200 vozů za jednu osmihodinovou směnu. Nejbližším cílem je zvýšení kapacity na dvojnásobek od příštího měsíce a nakonec na tři směny, aby se maximalizovala roční kapacita domácího závodu 250 tisíc jednotek.

Závod v americké Severní Karolíně má podle agentury Bloomberg vyrábět 150 tisíc aut ročně a  společnost intenzivně hledá místo pro třetí továrnu v Evropě. Do tří let by se automobilka ráda dostala do černých čísel.

Zástupce generálního ředitele VinFast Michael Johnson, který je také vedoucím výroby, naznačil v rozhovoru pro Bloomberg čtyři kritéria pro umístění evropského závodu:

  • Musí být blízko trhům, na kterých bude VinFast prodávat, což v současnosti zahrnuje Německo, Francii a Nizozemsko, ale brzy přibudou další.
  • Musí poskytnout možnost využívat čisté zdroje energie pro výrobu.
  • Musí být na místě, které umožní logisticky snadnou přepravu vozidel na cílové trhy v Evropě.
  • Musí být na místě s kvalifikovanou pracovní silou.

Převratné řešení

VinFast začal vyrábět auta v roce 2019. Šlo o vozy VinFast LUX A2.0 (sedan vyšší střední třídy), VinFast LUX SA2.0 (SUV), VinFast President, VinFast Fadil (městský vůz) s benzinovým pohonem, ale druh agregátů se má rychle změnit. „VinFast se ještě letos přemění na značku vyrábějící pouze elektromobily. Posledních 100 benzinových modelů bude dokončeno do října,“ řekl minulý týden v  rozhovoru pro Bloomberg Johnson.

Enormně rychlý růst automobilky je podle Johnsona možný díky velkému množství vertikální integrace ve vietnamském závodě. Výrobce těží z know-how od BMW a spolupracuje také s věhlasným designerským studiem Pininfarina.

Automobilka už svou dosavadní vietnamskou motorárnu přetváří na výrobu odlitků pro elektromotory, které také sama staví. V této souvislosti se mladý výrobce chystá přijít s poměrně revoluční novinkou a sice předplatným na baterie, které má učinit její elektromobily dostupnějšími i pro zákazníky, kteří si elektromobil dosud nemohli dovolit.

Kouzlo spočívá v tom, že když si zákazníci zakoupí elektromobil VinFast, náklady na baterii nebudou zahrnuty v ceně vozu, proto bude citelně levnější. Baterii bude splácet zvlášť formou měsíčního poplatku (120 nebo 150 eur, tedy 3 000 nebo 3 700 korun v závislosti na baterii, resp. modelu), přičemž v jeho ceně budou zahrnuty i opravy, údržba a náklady na výměnu baterie po celou dobu životnosti vozidla.

Podstřelit konkurenci

Záměr vietnamské automobilky je zřejmý a stejný jako u čínských automobilek: nabídnout luxus tradičních výrobců za dumpingové ceny, což bude ještě ozvláštněno výše popsaným předplatným na baterii.

Elektromobily VF8 (velikost BMW X3 nebo Škody Kodiaq) a VF9 (velikost BMW X5) by se v Evropě měly objevit ještě letos za ceny přibližně od 1,1 milionu korun, resp. 1,5 milionu korun –⁠ bez baterií, které by si zákazníci předpláceli. S bateriemi by obě SUV měla stát 1,5 milionu korun, resp. 2 miliony korun.

Společnost tvrdí, že má na své elektromobily celosvětově už asi 65 tisíc rezervací, do Evropy by měly modely VF8 a VF9 dorazit ještě do konce letošního roku. K dispozici prozatím budou u 25 dealerů v Německu, 20 ve Francii a 5 v Nizozemsku. Kdy a zda dorazí značka oficiálně také na český trh, zatím není známo.

Tagy: