Skrytý nepřítel domácích mazlíčků. Čeští vědci objevili bakterii, která kočkám ubližuje

Čeští vědci objevili nový organismus, který u koček způsobuje dýchací potíže. Bakterii pojmenovali F. felis a ačkoliv třeba zatím neškodí, může ji mít i vaše kočka. K objevu došlo poté, co veterinární lékařku Martinu Načeradskou z Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů na ČZU zarazilo, že jedna z kočičích pacientek nezvládla anestezii během zubního ošetření.

Pokud vaše kočka pravidelně kašle a myslíte si, že ji pouze dráždí chlupy, můžete být na omylu. Vědci z České zemědělské univerzity v Praze (ČZU) před pár dny zveřejnili výzkum, v němž odhalují, že až pět procent kočičí populace trápí chronické onemocnění dolních dýchacích cest, přičemž možným původcem potíží může být lidem donedávna neznámá bakterie, píše ve svém Letním speciálu týdeník 5plus2.

Načeradské přišlo podezřelé, že jedna z kočičích pacientek nezvládla anestezii během zubního ošetření, a­ proto začala pomocí světelné a elektronové mikroskopie zkoumat kočičí plíce. Zjistilo se, že kočka trpěla bronchitidou a ­bronchiolitidou dolních dýchacích cest způsobenými bakterií druhu Filobacterium. „Vědecký tým začal zkoumat, zda je tento druh bakterií součástí běžného mikrobiomu plic koček a jestli by nemohl přispívat k rozvoji chronických dýchacích potíží,“ vysvětluje mluvčí ČZU Karla Mráčková.

Pomohli i vědci z Japonska

Studii začali vědci zkoumáním tří koček s ­chronickým onemocněním průdušek. „Naše podezření se rázem potvrdilo. Výsledky testů odhalily jako hlavního původce bakterie Filobacterium, a to dokonce nový a doposud nepopsaný druh, který byl nazván Filobacterium felis,“ popisuje výzkum veterinářka Načeradská, která navázala spolupráci s kolegy z Japonska, Austrálie a Itálie, kde se testovaly další desítky koček.

„Podařilo se popsat zcela nový organismus, který je sice součástí normálního mikrobiomu dolních dýchacích cest u ­koček, ale za určitých okolností se může přemnožit a způsobit kočkám vážná respirační nemocnění,“ dodává mluvčí univerzity s tím, že Češi vyvinuli i test, který usnadňuje určení množství těchto bakterií v těle.

Které další nemoci a zdravotní problémy ohrožují vaše kočičí domácí mazlíčky, si můžete přečíst v Letním speciálu týdeníku 5plus2, který je od pátku 9. července na webu www.5plus2.cz.

Černý scénář nemůžeme vyloučit, varoval Dušek. Předpověděl vrchol omikronové vlny
Koronavirus

Rizikový scénář nejde vyloučit, podle aktuálního vývoje ale kolaps nemocnic nehrozí, míní šéf Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislav Dušek. Počet hospitalizovaných s covidem totiž v Česku několikátý den v řadě klesá. Potvrzuje se tak zatím teorie, že omikronem se nakazí více lidí, budou mít ale lehčí průběh. Většina států Evropy se přesto na vrchol vlny omikronu poctivě připravuje, včetně krizových scénářů.

Největší akvizice v historii her. Microsoft kupuje herního giganta Activision Blizzard

Americká softwarová společnost Microsoft koupí za 68,7 miliardy dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) vývojáře a vydavatele Activision Blizzard. Ten mimo jiné vlastní úspěšné herní značky jako Call of Duty, World of Warcraft, Diablo nebo Candy Crush. Po dokončení transakce bude Microsoft třetí největší herní firmou na světě podle výše tržeb za společnostmi Tencent a Sony.

Udělali strašné svinstvo. Manželství Harryho a Meghan nevěřím, říká historik

Na manželství prince Harryho a Meghan Markleové by historik a odborník na královskou rodinu Martin Kovář nevsadil. „Ve Velké Británii končí rozvodem více než 50 procent manželství, v USA je číslo ještě vyšší,“ řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Připomněl také obvinění z rasismu, které Sussexové loni vznesli vůči nejmenovanému členu královské rodiny. To označil za „strašné svinstvo“, protože nedali druhé straně možnost se hájit.

Absolutně šílené, reagují osobnosti na smrt zpěvačky. Covidem se prý nakazila úmyslně

Úmrtí zpěvačky Hany Horké zasáhlo nejen její fanoušky, ale také dlouholeté kolegy z folk-rockové kapely Asonance. Ti se ní loučí na sociálních sítích a sdílí fotografie z koncertů. K tragédii se vyjádřily také mnohé osobnosti. Horká zemřela v neděli ve věku 57 let poté, co prodělala koronavirovou nákazu. Podle nepotvrzených informací se měla onemocněním nakazit úmyslně.

Vnímejte realitu a vystupte z bubliny paní Schillerové, opřel se Skopeček do Nachera

Vnímejte realitu a vystupte z bubliny bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO), vmetl poslanci hnutí ANO Patriku Nacherovi místopředseda Sněmovny Jan Skopeček (ODS). Oba hosté se ve vysílání CNN Prima NEWS pohádali kvůli inflaci nebo stavu státního rozpočtu. Podle Nachera je země v dobré kondici a inflace je dovezená. Skopeček oponuje a vyčítá minulému kabinetu velké zadlužení.