Automobilka Mercedes-Benz, pod niž spadá Smart, se loni dohodla na spolupráci s čínskou Geely. Spolu by měly vytvořit elektrické SUV, které zvládne ujet až 500 kilometrů na jedno nabití. A pomůže také oživit skomírající značku.
Malé osobní automobily Smart budou žít dál. Alespoň to tak vypadá podle posledních informací, které do světa v rozhovorech a na síti LinkedIn vyslal Daniel Lescow, viceprezident pro prodeje a marketing Smartu. Už na letošním podzimním autosalonu v Mnichově by měla automobilka představit elektrické SUV, které se pak do výroby a prodeje dostane v roce 2022.
Zatím není jasné, jak se vůz bude jmenovat. Skrývá se jen pod interním označením HX11. Lescow ale v rozhovoru pro britský motoristický magazín Autocar poodhalil, že bude využívat platformu SEA, kterou vyvinula čínská automobilka pro malé vozy. Právě s ní se během loňska dohodl Mercedes-Benz, pod nějž Smart spadá, na větší spolupráci při vývoji a výrobě nových aut.
Má ujet 500 km, reálně je to ale méně
Elektrické SUV s logem Smartu na přídi by mělo dostat poměrně potentní pohon. Elektromotor bude podle prvních zpráv dosahovat výkonu až 268 koní. Baterie bude mít kapacitu 70 kWh, a nabídne tak dojezd na jedno nabití až 500 kilometrů.
Jde ale o hodnotu měřenou podle staršího cyklu NEDC, ve kterém oproti aktuálnímu WLTP vychází elektromobily lépe. Auto se tak pravděpodobně stane konkurentem pro dostupné elektromobily s cenou do milionu korun, které nabízejí dojezd okolo 200 až 350 kilometrů.
Zajímavostí je, že i když za designem vozu bude stále stát Smart, popřípadě jeho mateřská automobilka Mercedes-Benz, výrobu si na starost vezme Geely. To znamená, že se auto bude vyrábět v Číně. Stále bude určeno pro evropský trh, počítá se ale samozřejmě i s Čínou a ve hře jsou možná také Spojené státy.
Elektrické SUV musí Smartu pomoci vrátit se zpět na nohy. Značka, která vznikla v polovině 90. let, má svou slávu za sebou. Aktuálně v Česku nabízí už jen elektrické vozy Smart EQ fortwo a EQ forfour. Podle statistik Svazu dovozců automobilů za rok 2020 prodala 71 vozů, mezi ostatními značkami tak na tuzemském trhu skončila až na 71. místě.