Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: CNN Prima NEWS
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Lada Niva a Dacia Sandero jako elektromobil Zdroj: Elantrie
Německá společnost Elantrie začala nabízet přestavbu pro klasický ruský off-road Lada Niva. Za 2 800 eur (přibližně 71 500 korun) vyjme spalovací motor a nahradí ho elektrickým. Auto má na jedno nabití ujet až 300 kilometrů. Konverze je dostupná pro všechny Nivy.
Ruský off-road Lada Niva se vyrábí už od konce sedmdesátých let. Za tu dobu se stal synonymem levného vozu do terénu se zastaralými technologiemi, ale vysokou odolností. Patří k němu i stařičký benzinový čtyřválec s nevalným výkonem a vysokou spotřebou. Německá firma Elantrie se nicméně rozhodla dát Nivě nový život. Elektrický.
Nabízí, že přestaví jakoukoliv Nivu na elektromobil, aniž by ji připravila o její pohon všech kol a dobré schopnosti v terénu. Vyjme čtyřválec a nahradí jej elektrickou jednotkou o výkonu 65 kW. To se může zdát málo, ale původní motor v Nivě má jen 61 kW. Dá se předpokládat, že auto bude také díky téměř okamžitému nástupu točivého momentu mrštnější.
Baterky místo nádrže
Na místo palivové nádrže se pak usadí lithium-ionové baterie LiFePO4 s kapacitou 30 kWh. To rovněž na poměry dnešních elektromobilů není mnoho. Firma tvrdí, že s nimi Niva ujede na jedno nabití 130 až 300 kilometrů. Záleží prý na využití vozu. Němci také slibují solidní životnost baterií. Po 9 000 nabíjecích cyklech nebo 450 tisících ujetých kilometrech by si články měly udržet 80 procent své kapacity.
Lada Niva poslouží i jako generátor elektrické energie. Zdroj: Elantrie
Výhodou vestavěného systému jsou také další funkce. Vůz může posloužit i jako náhrada za generátor a je ho možné zapojit do sítě, aby poskytoval svou elektrickou energii. Na palubě je také standardní zásuvka, do které lze připojit třeba elektrické nářadí nebo výbavu na kempování v přírodě.
Velkým překvapením je nízká cena přestavby. Konverze vyjde na 2 800 eur, tedy asi 71 500 korun. To pokud do firmy zájemce doveze vlastní auto. Když ho nemá, může si pořídit hotový elektromobil a 19 900 eur (508 tisíc korun). K mání je i konverze pro Dacii Sandero.