Automobilka Mobius, kterou v africké Keni založil Brit Joel Jacskon, začíná prodávat druhou generaci svého off-roadu. Cena začíná na částce 260 tisíc korun. Cílem je nabídnout dostupné auto i pro chudé země.
Africký kontinent není právě známý díky automobilové výrobě. Velké japonské a evropské značky tu mají své montovny, ale samostatných výrobců na tomto kontinentu mnoho není. Jednou z výjimek je keňská automobilka Mobius. Ta začala nabízet model Mobius II v druhé generaci.
Vůz kromě tužšího rámu, vylepšeného podvozku či zvýšené světlé výšky na 33 cm, dostal také karoserii, která z něj dělá na první pohled normální auto (první model byl složen z lacině vyhlížejících panelů). Vůz je dlouhý 4,2 metru, váží 1 650 kg a uveze dalších 625 kg posádky či nákladu. Kupředu ho žene jednoduchý benzinový čtyřválec s objemem 1,8 litru a výkonem 133 koní. Řadí se pětistupňovou manuální převodovkou.
Nejzajímavější je ale jeho cena. V základní verzi Cargo, která je určena pro dva cestující a náklad, startuje na 1,3 milionu keňských šilinků, což je podle aktuálního kurzu asi 260 tisíc korun. Pětimístné provedení, u kterého už jsou dvě barvy na výběr, má rezervu a hlavně pojme pět cestujících, vychází na 290 tisíc korun. Top verze vybavená zábavním systémem s dotykovou obrazovkou, klimatizací, hliníkovými koly a dalšími detaily z hliníku vyjde na 314 tisíc korun.
Levné doplňky
Zájemci už mají k dispozici konfigurátor, kde si mohou i méně bohaté verze dovybavit. Například klimatizace vyjde na 10 tisíc korun, stejně tak lavice se třemi sedadly pro variantu Cargo. Pět tisíc se pak platí za rezervu. Vozy už lze zaplatit, automobilka ale stále ještě uvádí, že jde o předobjednávku. Doba dodání tedy není jasná.
Za projektem stojí Brit Joel Jackson, který si podle svých slov v roce 2009 uvědomil, že lidé v Africe potřebují jednoduché spolehlivé auto za co nejnižší cenu. Většina jich stále chodí pěšky. Řešením má být právě jeho Mobius vyráběný v Nairobi.
První generace vznikla jako testovací série 50 kusů. Jackson se na konferenci TED pochlubil, že jeho nový vůz stojí polovinu toho, co pět let starý ojetý off-road. Keňa navíc nová auta ze zahraničí zatěžuje vysokým clem a tím je dělá pro tamní obyvatele prakticky nedostupnou záležitostí.
Otázkou je, zda i základní cena 260 tisíc korun bude dostatečná k tomu, aby rozhýbala chudší africkou populaci. Průměrný plat v Keni je 141 tisíc šilinků, což je asi 28 200 korun měsíčně, nejnižší mzda je ale 37 100 šilinků (7 420 korun). Keňa i tak v rámci Afriky patří k těm lépe fungujícím ekonomikám.