
Až třetina ojetých aut na českém trhu může mít stočený tachometr
Až třetina ojetých aut na českém trhu může mít stočený tachometr. Prodeji takových vozidel chtějí zabránit opoziční poslanci, a to návrhem, podle kterého by auta musela hned po uzavření koupě procházet kontrolou. Jenže podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je to zbytečné, už teď prý mohou řidiči získat dostatek informací, než si auto koupí. Pozměňovací návrh opozice tak ve Sněmovně zřejmě neprojde.
Jen v loňském roce se v Česku prodalo 655 tisíc ojetých aut. Jejich průměrná cena byla 284 tisíc korun a stáří 10 a půl roku. Stáčení tachometrů je dlouholetým problémem. „Často jde o stočení, které jde pod nějakou psychologickou hranici, nejčastěji 200 nebo 300 tisíc kilometrů,“ uvedla Barbora Minksová, šéfka komunikace společnosti Cebia.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Černobílá značka mate řidiče. Dva muži, dvě ženy a rozpůlené auto, co to signalizuje?
Stočení tachometru o 100 tisíc kilometrů navyšuje cenu ojetého auta o 20 procent. Firmy, které prověřují původ vozů, se s tím setkávají pravidelně. „Některá auta jsou stáčená opakovaně,“ podotkla Minksová.
Opoziční poslanci chtějí neférovému jednání při prodeji ojetých aut zabránit. Navrhují proto změnu zákona, která by nařizovala povinnost evidenční prohlídky hned po nákupu auta. Teď se to musí udělat do jednoho roku, záleží na tom, před jak dlouhou dobou byla poslední kontrola auta.
„Tam je právě to slabé místo. Během toho roku může auto třeba třikrát změnit majitele a vy vůbec nevíte, co kupujete. Proto přicházíme se změnou, že už v momentě prodeje by se na to auto měl někdo podívat,“ uvedl poslanec Martin Kolovratník (ANO).
A kdo by povinnou prohlídku zaplatil? Podle poslance by záleželo na dohodě mezi prodejcem a kupujícím. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ale jeho návrh kritizuje, protože lidé mohou získat informace o stavu tachometru i celého auta ještě předtím, než ho koupí.
„Už tady máme efektivní nástroj, jak předejít podvodům a jak si zkontrolovat stav vozidla. Dodatečná evidenční kontrola by tomu nepochybně neprospěla,“ řekl Kupka.
Největším rizikem mezi ojetinami jsou vozy dovezené ze zahraničí. Kromě stočených tachometrů často bývají také po bouračkách.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Otevřeně popsala brutální znásilnění, bojovala s následky. Nela po smrti promlouvá ve své knize