
Pozor při výběru dodavatele energií: Většina neprošla kontrolou úřadu. Co sledovat?
Až třetina ojetých aut na českém trhu může mít stočený tachometr. Prodeji takových vozidel chtějí zabránit opoziční poslanci, a to návrhem, podle kterého by auta musela hned po uzavření koupě procházet kontrolou. Jenže podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je to zbytečné, už teď prý mohou řidiči získat dostatek informací, než si auto koupí. Pozměňovací návrh opozice tak ve Sněmovně zřejmě neprojde.
Přetáčení tachometrů je sport, který v Česku provozovaly skoro všechny bazary. Proč se Češi styděli za své „stodvacítky“ a jak moc byli naivní? Jak se vydělávalo na pojišťovacích podvodech? A na co motoristé stáli ty největší fronty? I to byla témata nového dílu podcastu Devadesátky v Česku z produkce CNN Prima NEWS.
Přetočené kilometry, zatajované nehody a další podvody u ojetých aut jsou v Česku znovu na vzestupu. Nedostatek vozidel i vysoké ceny motivují nepoctivé prodejce k nekalostem víc než kdy jindy. Často podvodníky nezastaví ani zaběhlí prověřovatelé vozů. Jejich potvrzení o technickém stavu auta totiž umí leckdo zfalšovat.
Obchodníci s ojetými auty nemají obecně moc dobrou pověst a statistiky hodnotící procento nezákonně omlazených aut dávají skeptikům bohužel za pravdu. Když uvážíme, že v průběhu deseti let prodáváme staré a kupujeme novější auto v průměru dvakrát až třikrát, riziko koupě vozidla s nelegální úpravou kilometrů se blíží téměř jistotě.
V Česku se podle Asociace autobazarů i Ústředního automotoklubu (ÚAMK) ve velkém stáčejí tachometry automobilů. Důvodem je podle nich například fakt, že české úřady nemohou kontrolovat historii dovážených ojetin v mezinárodních databázích i mírnější postihy než v zahraničí. Nic se nezměnilo ani po dvou letech, kdy za přestupek hrozí až půlmilionová pokuta. Kraje ji neudělily ani v jednom případě. Politici proto mluví o změně zákona.
Při koupi nového vozu každého kupce zajímá i počet najetých kilometrů, tedy stav tachometru. Ten však nemusí ukazovat pravdivé údaje. Za nezákonné snižování počtu kilometrů hrozí od roku 2018 v Česku pokuta až půl milionu korun a pokud se na stočení tachometru přijde, automobil neprojde technickou kontrolou (STK). Máme šanci poznat, že je tachometr tzv. stočený? A jak se takovému podvodu vyvarovat?
Evropský parlament jde do boje s takzvaným stáčením tachometrů. Europoslanci ve čtvrtek vyzval Evropskou komisi, aby v průběhu dvanácti měsíců předložila legislativní návrh s opatřeními proti manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů.