Běloruský diktátor Alexander Lukašenko se nechal slyšet, že svoji současnou limuzínu Mercedes-Maybach vymění za ruský Aurus Senat. Na vozy od ruské státní automobilky podle něj přejdou i běloruské úřady. Otázka je, zda bude Aurus schopen potřebné vozy vůbec vyrobit.
Podle ruského webu Drom.ru je dnes už zcela zřejmé, že výroba luxusní limuzíny Aurus není právě povedeným projektem – minimálně z komerčního hlediska. Jeho vznik inicioval před pár lety sám Vladimir Putin s cílem nahradit v kremelské flotile auta západních značek ruskými reprezentativními limuzínami. Také jeho věrný nohsled Alexander Lukašenko vyjádřil ruskému luxusu na kolech svoji náklonost, a to navzdory tomu, že se sám dosud nechává vozit špičkovou německou obrněnou limuzínou Mercedes-Maybach S600 Pullman Guard.
Limuzíny Aurus bylo za dva roky vyrobeno jen pár kusů. Všechny skončily ve státních službách. Zdroj: Se svolením společnosti Aurus
Musíme si pomáhat
„Vozy Aurus brzy nebudou horší než Mercedes-Benz,“ nechal se pro běloruský zpravodajský server sb.by slyšet prezident Alexander Lukašenko. Známý autokrat a jeden z mála Putinových spojenců také řekl, že Bělorusko a Rusko jsou schopny rozvíjet svůj vlastní automobilový průmysl.
„Prezident Putin a já máme jasnou dohodu. Pokud zahraniční výrobci odejdou, tak odejdou. My budeme rozvíjet naše zkušenosti, naši výrobu, zvládneme to sami. Už teď v Rusku spustili výrobu Moskvičů, AvtoVAZ (Lada) začal znovu vyrábět a GAZ bude produkovat novou Volhu. Tyto vozy se osvědčily v Sovětském svazu a ty budoucí budou přinejmenším na stejné úrovni jako západní modely,“ řekl dále Lukašenko.
A pokračoval: „Mluvím o autech, která obyvatelstvo potřebuje. Vedoucí činitelé budou mít Aurus, který není o nic horší než vozy Mercedes.“
Aurus Komendant (2022) je luxusním SUV na úrovni Bentley Bentayga. Zdroj: Se svolením společnosti Aurus
Manažerské vozy Aurus se vyrábí v Yelabuze a v Moskvě, přičemž sortiment značky momentálně zahrnuje limuzínu Senat, SUV Komendant a luxusní dodávku Arsenal. S realitou samotné výroby je to ale poněkud složitější.
Nicotná čísla
V květnu loňského roku u příležitosti slavnostního zahájení sériové výroby v komplexu v továrně Sollers prezident Putin vyjádřil přesvědčení, že ruské limuzíny „budou žádané“. Reálná čísla tomu ale zatím příliš neodpovídají. Přinejmenším ne v tom smyslu, že továrnu mělo ročně opouštět pět tisíc nových aurusů. Komerční prodej měl být přitom zárukou návratnosti.
Podle ruského webu je sice pravda, že Aurus už má otevřen exkluzivní obchod v Moskvě, jinak ale prý celá kauza Aurus vypadá spíš na jedno velké divadlo. Jak tvrdí Drom.ru, žádná sériová produkce neběží. Naznačují to data z ruského registru vozidel. Podle něj bylo loni přihlášeno jen 21 aurusů, přičemž byly registrovány ještě na základě původního schválení ručně montovaných exemplářů, které vznikaly přímo ve věhlasném moskevském ústavu NAMI. Je tedy prý velmi pravděpodobné, že jde o tato auta a nikoliv o sériové vozy z montážní linky.
Z devatenácti vozů Aurus Senat zaregistrovaných v prvních devíti měsících roku 2022 byly čtyři vyrobeny/upraveny v USA (obrněné verze), zbývajících patnáct Senatů vyrobil Aurus v mateřském závodě v Alabuze. Rozložení měsíčních registrací vypadalo následovně: V lednu byl prodán jeden vůz vyrobený ještě ústavem NAMI. V únoru následoval jeden od NAMI a šest dalších z Alabugy. V březnu, dubnu, květnu a červnu prodali prodejci Aurusu celkem jedno auto z Alabugy a v červenci pak dvě ze stejného místa. V srpnu další jedno, ale v září až čtyři – dva od NAMI, dva z Alabugy.