Tatra vstupuje do éry elektromobility: Po loňské hybridní premiéře přišel i první plně elektrický kolos

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 8. pro 2025, 21:00

  • Česká legenda jménem Tatra Trucks opět rozvířila svět užitkových vozidel. Na pražském veletrhu e-Salon 2025 totiž automobilka poprvé představila svůj první plně bateriový nákladní elektromobil Tatra Force e-Drive BEV 8×8. Šlo o světovou premiéru, přičemž rok před tím na stejném místě Tatra představila hybridní vůz Tatra Force e-Drive PHEV 8x8 použitelný v civilní sféře i v ozbrojených složkách. Tatra už tedy testuje hned tři vozy řady e-Drive s alternativními systémy pohonu, roce 2023 totiž představila Tatru Force e-Drive FCEV 8x6, a na dalších pracuje.

    Tatra tak potvrzuje, že svět alternativních pohonů bere vážně a připravuje se možné budoucí trendy v oblasti konstrukce těžkých nákladních vozů pro běžný provoz i extrémní podmínky. A zároveň chce ukázat, že elektromobilita může fungovat i tam, kde to čekal málokdo – v těžkém terénu, ve stavebnictví či těžebním průmyslu, v lesnictví, zemědělství nebo třeba u záchranářů či ozbrojených složek. 

    První čistě bateriová Tatra: Elektrická 8×8 pro nejtěžší podmínky 

    Na e-Salonu 2025 si mohli návštěvníci poprvé prohlédnout Tatru Force e-Drive BEV 8×8, robustní sklápěčku s typickým tatrováckým podvozkem a pohonem všech kol. Automobilka ji vyvinula ve spolupráci se společnostmi Devinn a Eaton. 

    „Vůz má sloužit k ověření zástavby plně elektrického pohonu pro provoz v prostředí, kde se od vozidla vyžaduje extrémní odolnost, tedy například v těžebním průmyslu nebo ve stavebnictví,“ zdůraznil technický ředitel Tatra Trucks Jakub Pončík. 

    Prototyp přitom není jen nějaký experiment. Všechny tatrovácké vozy řady e-Drive s alternativními systémy pohonu jsou konstruovány ke konkrétním účelům se záměrem dodávat je koncem desetiletí zákazníkům.  

    Tatra Force e-Drive BEV 8×8 – technické info v kostce 

    • Pohon: Elektromotor Danfoss: 330 kW trvalý / až 550 kW maximální výkon 

    • Točivý moment: 2300 (maximálně až 2600 Nm) 

    • Baterie: 12 trakčních modulů, celková kapacita 480 kWh 

    • Dojezd: 300–400 km podle způsobu nasazení a provozních podmínek 

    • Převodové ústrojí: automatizovaná 4st. převodovka Eaton EV + přídavná převodovka Tatra 

    • Hmotnost: celková až 44 t (užitečné zatížení až 22 t) 

    • Přívěs: až 18 t 

    • Podvozek: Tatra Force 3. generace, znak náprav 8×8, přední dvě řízené nápravy s připojitelným pohonem, zadní dvě trvale hnané 

    • Bezpečnost: ROPS/FOPS kabina, kamerový systém místo zrcátek, GSR asistenty 

    Loňská hvězda e-Salonu: Hybridní Tatra PHEV 8×8

    Zatímco letošní premiéra se nesla ve znamení čisté elektřiny, v roce 2024 vzbudila pozornost hybridní Tatra Force e-Drive PHEV 8×8 – první plug-in hybrid svého druhu v historii kopřivnické značky.  

    „Kombinace vznětového osmiválce, elektromotoru a trakční baterie nabízí několik provozních módů a výrazné snížení emisí. Podvozek jsme nemuseli nijak zásadně upravovat, protože tradiční tatrovácká koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami nijak nelimituje zástavby alternativních systémů pohonu,“ uvedl Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který v roce 2024 spolu s Jakubem Pončíkem tento vůz představil. 

    I tento vůz také ověřuje zástavbu alternativního systému pohonu v kombinaci s moderní čtyřdveřovou kabinou řady Force s místem až pro šestičlennou osádku a moderní elektronikou včetně digitální palubní desky.

    Tatra Force e-Drive PHEV 8×8 – hlavní parametry 

    • Pohon: osmiválcový vznětový motor Tatra T3-928, výkon, 300 kW, točivý moment 2100 Nm, Elektromotor Danfoss, výkon 300 kW trvalý / 500 kW maximální výkon, točivý moment 2400 Nm 

    • Baterie: LTO, 89 kWh 

    • Jízdní režimy: čistě elektrický dojezd až 70 km • čistě spalovací motor • paralelní hybrid 

    • Převodovka: 7stupňová automatická Allison 4900 

    • Hmotnost: až 38 t (užitečné zatížení až 22 t) 

    • Kabina: 4dveřová řady Force, až pro 6 osob, ROPS/FOPS ochranné prvky kabiny, digitální palubní deska 

    Řada premiér a novinek  

    • Poslední dva roky byly pro Tatru doslova nabité novinkami. Vedle hybridu a čistého BEV představila také: 

    • elektrickou Tatru Force e-Drive FCEV 8×6 využívající vodíkové palivové články, 

    • speciální Tatru Force se systéme automatizovaného řízení s možností dálkového ovládání, 

    • třetí generaci řady Force v civilním i vojenském provedení 

    •  třetí generaci řady Phoenix

    • modernizované vzduchem chlazené motory s elektronickým řízením Tatra V8 RE a V12 RE 

    • modernizované nápravy s tzv. pravou planetou

    „Výzkum a vývoj Tatry pracuje nejen na zdokonalování stávajících spalovacích motorů a převodovek, ale i na alternativních elektrifikovaných pohonech nebo motoru spalujícího vodík. Elektrifikace vozidel je jedním z trendů v oblasti nákladních vozidel a Tatra se na to musí připravit, pro některá odvětví průmyslu a dopravy však budou i nadále stěžejní klasické systémy pohonu, doplnil Radomír Smolka, který je jedním z těch, kteří ovlivňují budoucnost vozů značky Tatra. 

    Tatra Trucks: Česká značka s globálními ambicemi 

    Kopřivnická Tatra Trucks po restrukturalizaci v roce 2013 posílila svou pozici doma i ve světě. Vedle standardních řad vyrábí i vysoce specializované vozy na míru a zaměstnává více než 1700 lidí (+ dalších 700 v Tatra Metalurgie). Výrobky míří do desítek zemí a akcionáři z Czechoslovak Group a Promet Group dál rozvíjejí její průmyslové zázemí.