Značka Audi modernizovala svůj vlajkový model se spalovacími motory – velké SUV kupé s označením Q8 a jeho sportovní verzi SQ8. Jednou z největších novinek po faceliftu je možnost měnit design přední i zadní části svého auta přímo z přístrojové desky. To zatím žádný jiný velkosériový model na světě neumí. Vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži při testech novinky v okolí Kapského Města.
Také jste milovali seriál Návštěvníci? Výprava z budoucnosti mohla v případě potřeby měnit design své Lady Niva. A hleďme! Co bylo v polovině osmdesátých let sci-fi, to se díky technologii LED světlometů pomalu stává realitou.
K TÉMATU: TEST Audi TT. Nadmíru důstojný odchod nestárnoucí klasiky vyvolává nostalgii
Posádka nového Audi Q8 a SQ8 totiž může přes displej infotainmentu měnit vizáž přední a zadní části vozu. Zatím tedy nejde o barvu karoserie nebo o registrační značku (to asi jen tak neprojde), ale o takzvaný světelný podpis. Přední LED Matrix světla a zadní OLED světlomety nabízejí uživateli čtyři různé podoby denního svícení, které do značné míry mění podobu přední i zadní části tohoto velkého SUV kupé. Audi Q8 je prvním velkosériově vyráběným autem na světě, které něco podobného umí.
Odhání i „lepiče“
Podmínkou je pořídit si příplatkovou nejvyšší úroveň světlometů. U těch předních jde o Matrix LED světlomety s laserovými dálkovými světly, u těch zadních o takzvané OLED světlomety, velkoplošné digitalizované zadní svítilny. Ty tvoří mimo jiné na zádi auta velký světelný pás a zvládají i další zajímavé funkce. Pokud se k zádi Audi Q8 / SQ8 vybavené těmito světly přiblíží jiný účastník silničního provozu na méně než dva metry, výhružně se rozsvítí všechny jejich segmenty.
Vedle toho mají tyto světlomety i funkce známé od jiných vozů Audi nebo konkurence. Po odemknutí vozu nebo naopak jeho zamknutí sehrají na přivítanou či rozloučenou malé digitální představení. Také zvládají funkci digitálních směrových světel, kdy se LED segmenty postupně rozblikávají ve směru odbočení.
Modernizované Audi Q8 a SQ8 jsme v okolí Kapského Města testovali výhradně přes den, kdy funkce nových high-tech světlometů tak nevynikla. Ale už možnost personalizace vzhledu denního svícení mění tvář auta až nečekaně výrazně. Když kolem nás projeli dva kolegové se stejnými auty, ale různou podobou denních světel, připadaly nám jejich „kvé osmičky“ až nečekaně odlišné.
Trend do budoucna
„Určitě jde o trend, jak do budoucna individualizovat vozy ze shodné modelové řady, a u Audi budeme tuto možnost určitě rozšiřovat,“ myslí si produktový manažer Audi Philippe Bornert. „Ale nebojte! Určitě nebudeme dělat z auta vánoční stromeček. Vždy musí být poznat, že jde o model značky Audi. Rovněž jsme svázaní přísnou legislativou týkající se osvětlení vozu a zároveň i pro nás je nejdůležitější především bezpečnost,“ dodává Bornert k tématu chytrých světlometů.
Roli lídra z hlediska možností individualizace světelného podpisu brzy převezme od modernizovaného Audi Q8 jeho menší elektrický bratr Q6 e-tron, jenž se zatím představil v podobě studie velmi blízké sériovému vozu. Jeho světlomety umožní až osm různých variant podoby denního svícení.
Kompletní první dojmy z testů modernizovaného Audi Q8 a SQ8 naleznete ZDE.