Unikátní Škoda 110 Super Sport patří mezi nejzajímavější vozy v historii mladoboleslavské automobilky. Teď na něj firma vzpomíná v novodobém návrhu, který vznikl přímo v jejím designérském centru.
Škoda 110 Super Sport vznikla v roce 1971 a na tehdejší dobu působila jako zjevení. Nízké sportovní auto s moderním designem bylo opatřeno šesti výklopnými světlomety a 16 zadními brzdovými světly. Když se o rok později předvedlo na autosalonu v Bruselu, vyrazilo dech i návštěvníkům ze Západu.
Auto vážilo jen 900 kilogramů. I proto nevadilo, že ho kupředu hnal pouze miniaturní motor o objemu 1,1 litru a výkonu 70 koní. Ten byl později vyměněn za silnější jednotku o síle 100 koní, která přišla z rallye speciálu Škoda 110 L. Auto bylo díky tomu schopné zvýšit svou maximální rychlost ze 180 na 211 km/h.
Sláva až díky filmu
Ve Škodě byli z vozu nadšení a plánovali dokonce vývoj výkonné sériové varianty, kterou by poháněl motor s objemem 1,5 litru. Sportovní vůz se ale do nabídky socialistické automobilky nehodil, a tak byl jeho další vývoj nakonec zrušen. Naděje na český sporťák padly z politických důvodů.
Opravdové slávy se ale nakonec přece jen dočkal. Do rukou ho dostal režisér Juraj Herz, jenž s ním v roce 1981 natočil legendární sci-fi horor Upír z Feratu o autě, které saje svým jezdcům krev. Vůz se pro filmařské potřeby lehce přepracoval, například dostal obdélníkové světlomety místo výklopných a také nový lak. I proto, že existuje jen jediný exemplář, střeží ho dnes Škoda ve svém muzeu v Mladé Boleslavi.
Teď ale ožívá znovu. Designér Baptiste de Brugiere, který pracuje přímo pro mladoboleslavskou automobilku, představil kresby futuristicky střiženého sportovního vozu Ferat Vampire RSR, který na dávnou Škodu 110 Super Sport odkazuje. Oslavil tím 40. výročí od natáčení Herzova filmu. Jde jen o cvičení a model se nikdy v reálné podobě neobjeví. I tak je to dobrá připomínka vozu, který se kdysi mohl stát „československým ferrari“.