Čeští vědci vyvinuli nákladní auto bez řidiče
V provozu už lze běžně potkat osobní auta, která dokážou sama zaparkovat nebo se držet v jízdním pruhu. Autonomní řízení se už ale začíná dostávat také do nákladních vozidel. A první náklaďák, který zvládne jet bez řidiče, vzniká i v Česku.
Tři roky vývoje a vznikl náklaďák, který sám jede a sám řídí. Auto samo zatáčí, řídí ho totiž operátor, který stojí s ovladačem venku. Impulsem pro vývoj samořídícího vozu byl výbuch muničních skladů ve Vrběticích. Hasiči, kteří tam tehdy zasahovali, totiž neměli techniku, kterou by mohli vjet přímo na místo výbuchu. „Hasiči by přijeli na relativně bezpečné místo a do toho největšího masakru by poslali ten auťák a možná by na dálku i hasili. Pokud by došlo k nějakým škodám, došlo by k nim na technice, ale lidé by byli v bezpečí,“ popsal člen představenstva Tatra Trucks odpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Česku přibývá 17letých řidičů. Mnozí chtějí auto i vlastnit, mezi úřady ale panuje chaos
Kabina vozu patří k nejbezpečnějším na světě. Auto tak mohou využívat nejen hasiči, ale také záchranáři, důlní společnosti nebo vojáci. A právě vojáci by mohli využít pancéřovanou verzi s hybridním motorem, který je tichý. „Mohli by na místo zásahu dojet autem a potom do nejnebezpečnější oblasti zajíždět v podstatě jako s velkým RC modelem,“ vysvětlil Smolka.
Dalším krokem by pak mělo být, že by auto jezdilo úplně bez operátora. Na vzniku auta se podíleli také studenti Vysoké školy báňské. „Vyvinuli jsme interface, který zajišťuje kompletní ovládání vozidla. To znamená akceleraci, deceleraci, zatáčení volantem a řazení,“ popsal Tomáš Klein, specialista Mobility Lab z Vysoké školy báňské.
O samořídící náklaďák už projevili zájem hasiči i armáda. Cena takového vozu zatím není určena. Záleží totiž na konkrétním vybavení.