V Česku přibývá 17letých řidičů. Mnozí chtějí auto i vlastnit, mezi úřady ale panuje chaos

Mladý řidič (ilustrační foto)

V Česku přibývá sedmnáctiletých řidičů

V Česku už mají nově řidičák stovky sedmnáctiletých šoférů. Za volant zatím smějí jen v doprovodu mentora. O novinku je velký zájem. Jenže se ukazuje, že zákonodárci nemysleli úplně na všechno. Někteří sedmnáctiletí řidiči totiž chtějí auto nejen řídit, ale i vlastnit. A úředníci se nemohou shodnout na tom, zda jim to povolit. Reportér CNN Prima NEWS oslovil tři registry vozidel a dostal tři zcela odlišné odpovědi. Do věci se nakonec na podnět redakce vložilo ministerstvo dopravy, které slíbilo postup úřadů sjednotit.

Se zamítnutím své žádosti se setkal sedmnáctiletý Jan Kocour z Jablonce nad Nisou. Řidičák má pár dní a k tomu už i auto, které ale k jeho lítosti není úplně jeho. „Známí zrovna prodávali auto, které se mi líbilo, nabídli nám hodně výhodnou cenu, tak rodiče kývli na to, že ho koupíme a bude to moje první auto. Šli jsme na jablonecký magistrát a chtěli jsme, aby mě zapsali jako vlastníka. Jenže oni odmítli. Mrzí mě to, protože jsem si chtěl auto i sám na sebe pojistit a mít už i nějakou pojistnou historii, krčí rameny student průmyslovky.

ČTĚTE VÍCE: Kterou rukou otvíráte dveře auta? Za použití té špatné mohou řidiči dostat pokutu

Jan Kocour chtěl vidět v malém techničáku své jméno ve dvou kolonkách – jako vlastníka a jako provozovatele. Úředníci nepovolili ani jedno. Mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová zamítavé rozhodnutí zdůvodňuje tím, že nenašli vodítko v zákoně o provozu vozidel na silničních komunikacích, a tak sáhli pro odpověď do občanského zákoníku. Z toho vydedukovali, že neplnoletého lze do registru jako vlastníka nebo provozovatele auta zapsat jen se souhlasem soudu. „Výjimku učiníme pouze v případě motocyklu s malým obsahem,“ uvedla Fričová.

Jan Kocour měl smůlu, že si vybral právě jablonecký registr vozidel. Stačilo popojet na radnici do Liberce nebo do České Lípy a dopadl by jinak, dokonce hned dvakrát. „Sedmnáctiletého jako vlastníka zapsat můžeme, jako provozovatele ne, to musí být zletilá osoba,“ sdělil Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy na libereckém magistrátu. Ještě spokojenější by Kocour odešel z registru v České Lípě. „U nás bychom sedmnáctiletého řidiče zapsali jako vlastníka i jako provozovatele. Musel by pouze doložit, že je držitelem platného řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu vozidel a také souhlas zákonného zástupce, informovala Kristýna Brožová, mluvčí českolipské radnice.

Další varianta

Reportér CNN Prima NEWS s chaotickým postupem úřadů seznámil ministerstvo dopravy. Ani tam ale neměli okamžitou odpověď. Ministerští úředníci si spolu s právníky nad problémem lámali hlavu dva dny, než nakonec přišli se čtvrtou variantou odpovědi, která kombinuje zmíněná stanoviska úředníků na registrech vozidel. Sedmnáctiletý může být zapsán jako vlastník auta se souhlasem rodičů, k zápisu do kolonky provozovatel bude potřebovat svolení soudu. „Platí, že nezletilí jsou způsobilí k právním jednáním přiměřeným jejich vyspělosti a věku,“ uvedl František Jemelka, mluvčí resortu dopravy. Nakolik je sedmnáctiletý řidič vyspělý, to by podle názoru ministerstva neměli zjišťovat úředníci na radnicích, proto je důležité potvrzení rodičů, kteří své dítě znají nejlépe.

V případě provozovatele auta je prý situace složitější, protože má větší zodpovědnost, chodí mu například pokuty ze stacionárních radarů nebo za špatné parkování. „Proto jsme sáhli po občanském zákoníku, který řeší podmínky, za jakých může nezletilá osoba vést firmu. Je k tomu vedle souhlasu zákonného zástupce zapotřebí i souhlas soudu. Provozování osobního auta považujeme za podobnou záležitost jako být v čele firmy,“ vysvětlil Jemelka.

Chaos na úřadech mluvčí ministerstva omlouvá tím, že na novinku si všichni teprve zvykají a potíže, které odhalí až praxe, se řeší za pochodu. „Ministerstvo teď dá všem úřadům metodický pokyn, jak v této věci postupovat, aby praxe byla všude jednotná, dodal mluvčí.

Podle některých odborníků by přitom ministerstvo mohlo být ve svém přístupu benevolentnější. „Když stát řekne, že už jsou natolik dospělí, aby mohli řídit auto, tak nevidím důvod, proč by ho nemohli vlastnit a provozovat sami. Musí si zvykat na odpovědnost,“ řekl Jan Hlavatý, majitel autoškoly z Jablonce nad Nisou. Za pravdu mu dává i dopravní expert Roman Budský. „Pro mladé lidi je to příležitost, jak si hned od začátku uvědomit, že s provozem auta je spojena spousta povinností – od jednání na úřadech přes placení pojistného nebo řešení servisu. Když zvládli státem organizovanou zkoušku, měl by jim stát víc věřit,“ doplnil Budský.

A co na to Jan Kocour? Ten po odmítnutí v Jablonci mezitím nechal auto napsat na svého otce a měnit už to nehodlá. „Moc mě to mrzí a nerozumím tomu, že je v tom takový zmatek. Teď už to ale řešit nebudeme, musel bych zase platit za přepis a ještě trávit čas na úřadech. To se mně ani tátovi nechce,“ reagoval na finální verdikt ministerstva, které mu dalo ve sporu s jabloneckým magistrátem za pravdu.

Tagy: