Blíží se nová sezona formule 1 a jednotlivé stáje postupně představují své monoposty pro nadcházející ročník. Vůz už odhalil i tým Mercedes, který v posledních letech nemá především zásluhou Lewise Hamiltona na startovním roštu konkurenci. Udělal několik kosmetických změn, zůstává u černého nátěru, kterým poprvé v loňské sezoně vyjádřil podporu hnutí Black Lives Matter.
Před uplynulou sezonou přelakoval Mercedes své vozy z klasické stříbrné barvy na černou. K tomuto kroku se německá stáj rozhodla poté, co v USA zemřel Afroameričan George Floyd. Hnutí Black Lives Matter tehdy nabíralo na síle a tým, který v posledních letech kraluje formuli 1, se rozhodl iniciativu podpořit. Ostatně hvězdný pilot Mercedesu Lewis Hamilton je prvním a jediným jezdcem tmavé pleti, jenž v elitním seriálu působil. Sám také všemi různými formami bojuje proti rasové diskriminaci.
Černého nátěru se bude stáj držet i v ročníku, ve kterém bude útočit už na osmý Pohár konstruktérů v řadě. Na formuli s označením W12 je oproti minulému roku rozdíl v šedostříbrné barvě v zadní části monopostu, přibylo pak červené v prostoru nad hlavou jezdců.
Introducing, W12! 🤩
— PETRONAS Motorsports (@PET_Motorsports) March 2, 2021
Take a first look at how we’ll be unleashing #TheEnergyWithin with @MercedesAMGF1 this season 💚
As a team, #WeLivePerformance 👊 pic.twitter.com/JaAZVuSIV8
Atypická dominantní barva stroje loni doslova rozpálila Hamiltonova týmového parťáka Valtteriho Bottase. „Změnili jsme barvu pro dobrou věc, ale černá nejvíc přitahuje teplo, zejména když jde o přímé slunce,“ konstatoval finský závodník Bottas. „Je tak v autě větší horko než obvykle,“ dodal zároveň ve spojitosti s tím, že musel stejně jako Hamilton oblékat i černou kombinézu.
I tak dokázal Bottas posbírat hned po svém kolegovi ze stáje nejvíce bodů do celkového pořadí. Hamilton byl však řádně odskočený a s velkým přehledem si vyjel sedmý titul mistra světa, čímž vyrovnal Michaela Schumachera. Teď může německou legendu překonat.
Na začátku roku 36letý Hamilton prodloužil a znovu bude platit za největšího favorita na post světového šampiona, i když bylo už dopředu jasné, že Mercedes nebude moct v dalších měsících na rozdíl od loňska využívat svůj vynález – systém DAS (dual axis steering, pozn. red.). Díky němu mohli piloti během jízdy měnit sbíhavost kol, a to přitáhnutím volantu směrem k sobě.
FIA, Mezinárodní automobilová federace, dále chtěla pro nadcházející sezonu upravit všechny monoposty tak, aby je lehce zpomalila a ulevila pneumatikám. Kvůli tomu se například mění tvar podlahy. Formule pak budou v tomto roce zase o něco těžší. Změnila se pravidla pro minimální hmotnost pohonné jednotky, která nově musí mít 150 kilogramů. Celková maximální váha speciálů činí 752 kg, což je oproti roku 2020 nárůst o šest kilo. Ještě před 15 lety vážily formule jen 600 kilogramů.
V novém kabátu se Mercedes a všechny další týmy ukážou v akci 12. března při testech v Bahrajnu.
Daleko razantnější a viditelnější změny designu vozů přijdou v roce 2022. Měly se udát už letos, ale pandemie koronaviru vše odložila. Cílem těchto novot bude vytvořit v prostředí F1 větší konkurenci, která při dominanci movitého Mercedesu schází.