Značka Nike čelí vlně kritiky poté, co navázala spolupráci s transgender influencerkou Dylan Mulvaney. Informují o tom britská média. Společnost využívá americkou herečku a tiktokerku k propagaci své řady sportovního oblečení pro ženy. To však odsuzují například sportovci, mezi nimi i britská plavecká legenda Sharron Daviesová.
V čele kritiky stojí právě olympionička Daviesová, uvedly GB News. Spolupráci s trans influencerkou vnímá jako „kopanec do zubů“ každé ženě. Kampaň podle ní odráží to, s jakým pohrdáním se dnes se ženami zachází. Stříbrná olympijská medailistka uvedla, že sponzorovaná videa, v nichž Dylan cvičí v přiléhavém sportovním kompletu Nike, „působí jako parodie na to, co jsou ženy“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ženy mají právo na potratové pilulky. Proti verdiktu soudce budeme bojovat, slibuje Biden
„Je to tak frustrující. Uděláme dva kroky kupředu s World Athletics a Swim England, které chrání ženský sport, a pak Nike udělá tohle," řekla Daviesová v pořadu GB News.
Dehumanizující? Elitní boxerská organizace chce speciální kategorii pro transgender osoby
O správném zapojení transgender osob do vrcholového sportu se vedou sáhodlouhé diskuze. Velké vášně téma vzbuzuje především v bojových sportech, kde může mít střet transgender a cisgender fighterů a fighterek nebezpečné následky. Jedna ze čtyř hlavních boxerských organizací WBC nyní lobuje za průlomový krok.
„Buďte laskaví, povzbuzujte se navzájem,“ reagovala společnost Nike.
Influencerka sdílela příspěvky pro Nike několik dní po navázání spolupráce s pivem Bud Light, informoval web Daily Mail. To také vyvolalo bouřlivou odezvu negativního rázu. Někteří lidé uvedli, že už toto pivo nebudou pít ani kupovat jiné výrobky patřící jeho mateřské společnosti Anheuser Busch. Zpěvák Kid Rock dokonce sdílel rozhněvané video, na němž střílí do bedny piva Bud Light automatickou puškou.
Značky jako Maybelline, Ole Henriksen, Kate Spade a Native Deodorant jí také zaplatily za propagaci na sociálních sítích. Americký kosmetický řetězec Ultra Beauty představil Dylan ve svém podcastu v říjnu loňského roku, což vyvolalo kritiku.
„Takže jsem zřejmě způsobila bojkot jednoho velkého obchodního řetězce jen proto, že jsem trans. Což nemám náladu řešit,“ prohlásila influencerka. „Možná to nakonec udělám, ale začala jsem tady tvořit videa, abych šířila radost, ne abych se neustále obhajovala,“ doplnila.
Další pobouření vyvolala poté, co přijala PR balíček od výrobce hygienických potřeb Tampax.
Ve svých prvních videích se Dylan identifikovala jako homosexuál, než v prosinci 2020 sdílela na sociálních sítích, že se cítí být nebinární. Identifikovala se tak i nadále, a to až do února letošního roku. Obdržela totiž nový kalifornský řidičský průkaz s pohlavím uvedeným jako „X“.
Jen o měsíc později však zveřejnila video s „coming outem“. „Jsem trans žena, moje nová zájmena jsou ‚ona a oni‘,“ sdělila.
Vysvětlila, že si předtím často říkala, že se každým dnem cítí méně a méně jako muž. Prý se bála a styděla za to, že se vrátila k binárnímu pohlaví. „Ale když mi byly čtyři roky, řekla jsem své matce: ‚Jsem dívka a Bůh udělal chybu,‘“ doplnila.