Test: Volkswagen Polo R-Line je vzorem současných autoprcků. Ale ta cena…

Uvnitř je prostorný a dospělý. Zvenku zase dynamický a sportovní. Takový je Volkswagen Polo aktuální generace, který si do našeho testu našel cestu s motorizací 1.0 TSi a v ostře stylizované verzi R-Line. Něčím hodně potěšil, něčím zase lehce zklamal.

Je to Polo? Nebo Golf? Čert aby se v tom vyznal! Nejmenší vyráběný Volkswagen (vyjma modelu up!, tedy německé verze typu Škoda Citigo) se většímu modelu začíná podobat navenek i velikostně. Jeden už ani neví, kdo z těch dvou je vlastně konkurentem pro Fabii.

Zásadní facelift

Polo navíc loni prošlo faceliftem, a to celkem zásadním. Jiná je přední i zadní část, nárazníky a také světlomety. Vzadu jsou standardně vybaveny LED technologií, která může být k dispozici i vpředu. Tam může mít Polo navíc také světelný pruh procházející celou přídí, a to v případě, že je vybaveno světlomety IQ.Light LED Matrix.

Co umí? Například při zapnutých dálkových světlech vykrývat protijedoucí vozidla. Za tuhle technologii si ale připlatíte 25 800 Kč. Světla a především pruh jsou nicméně jeden z mnoha faktorů, díky kterým jasně poznáte, že potkáváte vůz značky Volkswagen. Tohle už umí jak Golf, tak Arteon.

Sportovní výbava R-Line značí, co máme v rukou. Temně modrá metalíza Reef dává vyniknout zamračenému čumáku a ostrému vzhledu. Naše Polo sedělo na sedmnáctipalcových kolech Bergamo, a kam se člověk podíval, tam viděl záhyb, spoiler, či vzadu pokus o čtyři koncovky výfuku.

Je vlastně škoda, že popularita malých aut vlivem jejich rostoucí ceny tak rychle mizí. V čím dál více přeplněných městech totiž nemají konkurenci. Nedávno jsme si zkusili Toyotu Yaris Cross, teď Polo a jen jsme si to potvrdili.

Něco se ale oproti dřívějšku změnilo a platí to i pro Polo. Uvnitř zůstává klasickým Volkswagenem, ale zlepšovala se výbava. Dříve si člověk sedl do prcka a počítal s tím, že kupuje základ. Plasty na druhou, sem tam nějaká elektronika a v lepším případě klimatizace. Něco podobného jde i teď, ale zároveň si můžeme koupit mrňouse se špičkovou výbavou. Sáhneme sice hlouběji do kapsy, ale dostaneme kvalitu.

Co to znamená? Že manželka nebo přítelkyně nemusí mít obří SUV jako její sousedky, ale může řídit auto, které je do města dělané a zároveň jí v něm nic nebude chybět.

Že má Polo v základu LED světlomety, jsme už zmínili, přidejme k nim ale také Digital Cockpit, informační a zábavní systémy s připojením k internetu, multifunkční volant či centrální boční airbag. Ten se v případě potřeby rozvine do středu vozidla, aby nedošlo ke kontaktu těl, který by mohl mít za následek další zranění.

V autě je dostatek místa, o to není třeba mít strach. I na zadní sedadla se vejde dospělák, i když se na nich spíše počítá s nejmladší generací. Ta ocení dvě USB koncovky. Zavazadlový prostor má objem 351 litrů a vejde se pod něj rezervní kolo. Víko kufru je lehoučké – naštěstí. Automaticky se totiž dolů nestahuje.

Málo dynamické, hodně komfortní

Volkswagen nabízí Polo s litrovým motorem hned na čtyři různé způsoby. Jeden motor na zemní plyn, tři na benzin. Naše tříválcová verze 1.0 TSi s výkonem 110 koňských sil z nich byla nejsilnější a spolupracovala se sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG, která už se naučila dobrým mravům.

Motor Pola obecně vyniká tichým chodem. Vůbec to není jako litřík ze starých fabií, nebo nedej bože HTP, zkrátka žádný nepříjemný tupý hluk. Tenhle motor jde hladce, a to i když zabírá.

To je samozřejmě plus. S ním ale přichází i minus. Je škoda, že německá automobilka do Pola nedává místo 110 koní motor se 110 kilowatty, protože by se hodil. Dynamikou totiž tenhle agregát zrovna nevyniká, přestože navenek to je dravec. To už ale ke sportovním výbavám bez sportovní techniky neodmyslitelně patří.

Reakce mezi sešlápnutím plynu je zkrátka slabá. Můžete si na to stěžovat, ale také vás nikdo nenutí si takové auto kupovat. Polo s litrem má jiná pozitiva. Tím hlavním je komfort. Už jsme zmiňovali nízkou hladinu hluku, ale Polo má také výtečně nastavený podvozek, a proto je (nejen) do města jak dělané. S výtluky, dírami a podobnými nepřáteli každého tlumiče i řidiče se popasuje bez sebemenších problémů a s úsměvem na chladiči.

K tomu přidejte ještě spotřebu pod šest litrů, milovníky elektrické nepřeplácanosti zase nadchne klasická ruční brzda. Teď už jen cena. Základní Polo lze pořídit už za 360 900 Kč, ale pokud by se vám líbilo námi popisované, připravte si 683 700 Kč.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval na vůz je dvouletý nebo počítá s nájezdem 30 tisíc kilometrů. Servisní prohlídky se pak plánují do ujetí 100 tisíc. Průměrná hodinová sazba činí 818 korun, litr oleje stojí 579 Kč. Obojí bez DPH. Zároveň je možné prodloužit si záruku na pět let či 150 tisíc ujetých kilometrů.

2. PRODEJE

Faceliftované Polo bylo představeno v dubnu 2021 a na trh vstoupilo s ostrými lokty. Do poloviny prosince registrovala značka Volkswagen objednávky na 3 043 vozů. Pro nové zákazníky je ale právě tohle trochu problém. Práce na autě trvá přes 35 týdnů, dalších 10 cesta z výrobního závodu v Jižní Africe. Sečteno podtrženo – na nový vůz si počkáte 11 měsíců.

Co se týká výbav, nejvíce zákazníků, téměř 57 procent, sáhne po verzi Life. Testované R-Line tvoří pouhá čtyři procenta prodejů. Zlomek sáhne také po naší motorizaci, motor 1.0 TSI s 81 kW si vybírá jen něco přes pět procent uživatelů. Zdaleka nejprodávanější je stejný obsah jen se 70 kW. Daleko nejraději také Češi kupují manuální převodovku. Poměr je 79 ku 21 procentům. A protože nás německá automobilka skutečně poctivě zásobovala informacemi, můžeme se podívat i na to, která barva se líbí nejvíce. S 22 procenty je to černá, těsně následovaná bílou. A co konkurence?

3. INFOTAINMENT

Polo má pro Volkswagen tradiční 9,2 palcový dotykový displej. Těžko mu něco vytýkat, je přehledný, ovládací prostředí má jednoduché.