David Horváth chce vypovídat (zdroj: CNN Prima NEWS)
Vyšetřovatelé Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB) ve středu v hangáru na letišti v Anchorage prohlédli přivezené trosky vrtulníku, který 27. března havaroval s Petrem Kellnerem a dalšími pěti muži poblíž ledovce Knik na Aljašce. Analyzují část elektroniky palivového systému a snaží se zprovoznit nouzový vysílač polohy vrtulníku, který nesignalizoval havárii stroje. Informoval o tom web Alaskasnewssource.
„Podařilo se nám sebrat část elektroniky z palivového systému,“ uvedl regionální šéf NTSB na Aljašce Clint Johnson.
Elektronika palivového systému zaznamenává řadu dat, včetně tlaků, rychlostí a teplot, která by mohla být užitečná. Zařízení je nyní podle Johnsona kvůli další analýze na cestě k výrobci ve Francii.
Tým NTSB našel také nouzový polohový radiomaják, který lokalizuje polohu stroje a v případě havárie má podat výstrahu a poslat záchranářům signál se souřadnicemi GPS. Z dosud neznámých důvodů však záchranné koordinační centrum na základně v Anchorage takovou výstrahu v případě této nehody neobdrželo.
Záchranné koordinační centrum neobdrželo signál
„Záchranné koordinační centrum neobdrželo signál. Takže se budeme velmi podrobně zabývat, proč tomu tak bylo,“ uved Johnson. „Nevím, zda to (radiomaják) bylo poškozené. Zatím to vyhodnocujeme.“
Může trvat i rok, než NTSB zveřejní všechna svá zjištění. Předběžná zpráva by ovšem mohla být k dispozici během příštího týdne, dodal Johnson.
První fotografie vraku helikoptéry, ve které cestoval Petr Kellner. Zdroj: CNN, Alaska Mountain Rescue Group
Jediným přeživším tragické nehody vrtulníku je český snowboardista a fotograf David Horváth. Ten se už měl zotavil natolik, že je schopen komunikovat. Vyšetřovatelům přes svého zástupce vzkázal, že chce vypovídat. Zatím toho však údajně není zcela schopen. Právě Horváthovo svědectví může pomoci objasnit, co vedlo ke zřícení helikoptéry a smrti pěti lidí včetně nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.