Z Vysočiny do Ameriky i Asie: České motory pro bezpilotní letouny ohromují svět svými parametry

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 20. říj 2025, 13:03

  • Motory z Velké Bíteše pohánějí drony i malá letadla po celém světě. Firma PBS letos rekordně investuje do modernizace výroby a na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představila žhavou novinku – proudový motor TJ 200. Podle generálního ředitele Milana Macholána je to nejsilnější motor ve své kategorii a příležitost pro české inženýry i zaměstnance růst v prestižním leteckém průmyslu.

    „PBS jako taková patří k nejstarším firmám strojírenským na světě. My jsme byli založeni v roce 1814, takže máme více než 200letou historii,“ připomíná Milan Macholán, generální ředitel PBS Velká Bíteš. „Naše firma má několik oborů, tím největším je letecký průmysl. Děláme také přesné odlitky, kryogenní turbínky, povrchové úpravy a řadu speciálních technologií.“

    Žhavá novinka: proudový motor TJ 200

    Na letošním veletrhu firma představila motor určený pro bezpilotní prostředky a obranné aplikace. „Je to náš zatím nejsilnější motor. Z pohledu tahu je určen pro střely, má úplně nový design, s co nejmenšími rozměry a maximální efektivitou. Motor TJ 200 dosahuje tahu až 2300 N a je podle mě nejlepší motor ve své kategorii na světě,“ říká Macholán.

    Motor je odolný i vůči mořské vodě, což je výhoda například pro použití u „létajících terčů“ při armádním výcviku: „Pokud motor spadne do mořské vody, náš technologický postup umožňuje jeho opětovné použití,“ dodává generální ředitel.

    Rekordní investice a růst výroby

    PBS letos investuje rekordní částku, přibližně jednu miliardu korun, zejména do modernizace výrobních hal a nových strojů: „Zlepšujeme pracovní prostředí a investujeme do soustružnických center, frézovacích a brousicích strojů, elektrojiskrového obrábění a dalších technologií, abychom zvýšili kapacitu výroby,“ uvádí Macholán.

    Firma také výrazně rozšiřuje tým – z loňských 600 zaměstnanců na současných 800 a plánuje růst k tisícovce: „Hledáme operátory strojů, technologické kontrolory, konstruktéry, vývojáře i manažery. Podporujeme kariérní růst – junior se může stát šéfkonstruktérem nebo ředitelem divize,“ vysvětluje Macholán.

    Konstruktér Lukáš Turek potvrzuje: „Jsem od ledna tohoto roku a po třech měsících zaučení jsem hned zapojen do vývoje motoru TJ 200. Postupně učím i ostatní, jak manažerovat.“

    Výzvy a mezinárodní expanze

    PBS aktuálně vyvíjí nové energetické jednotky pro významné světové klienty: „V září jsme podepsali smlouvu s jednou z největších firem na světě v oblasti letecké techniky. Naším cílem je vyvinout jednotku, která bude menší, lehčí a přitom třikrát výkonnější než současné varianty,“ říká Macholán.

    Firma tak nejen posiluje renomé českého leteckého průmyslu, ale zároveň vytváří stovky pracovních míst a poskytuje mladým inženýrům a technikům prestižní zkušenosti: „Co lidi nejvíce přitahuje, jsou právě letecké projekty. Zkušenosti získané zde jsou na celý život,“ dodává Macholán.