Na českém trhu stále ještě existují auta, která se v honbě za co nejnižší cenou zbavují výbavy. Hned 10 vozů dokonce nemá ve standardním provedení ani klimatizaci. Nemusí přitom jít o ta nejlevnější auta na trhu. Nejdražší model v chudém provedení totiž stojí 336 tisíc korun.
Konkurence na trhu s novými automobily je velká. Proto se jednotlivé značky předhánějí, která nabídne svým řidičům co nejvíce komfortní výbavy. I do nejmenších městských aut se tak postupně dostaly prvky, na jaké ještě před časem byli zvyklí jen majitelé luxusních vozů. Jde třeba o vyhřívání sedadel, volantu, head-up displej či adaptivní tempomat.
Jedním z významných faktorů, které hrají roli při koupi nového vozu, je ovšem i cena. A tak některé automobilky vsadily na opačný přístup – lákají zájemce na nízké částky na úkor výbavy. I nové auto v roce 2021 tak může být úplné holátko. Na českém trhu existuje aktuálně 10 vozů, které nemají v základu ani dnes už tak samozřejmou věc, jakou je klimatizace.
Kia ano, Hyundai ne
Asi nepřekvapí, že s touto strategií přišlo momentálně nejlevnější auto na českém trhu. Hyundai i10 se prodává za 229 990 korun s výbavou Start a benzinovým litrovým tříválcem. Pokud se chcete v létě ochladit, je potřeba vybírat až druhou výbavu Comfort, která vyjde na 249 990 Kč. Obdobná situace je i u jeho o třídu většího sourozence Hyundai i20, které za 279 990 korun klimatizaci nenabízí, ale je možné si za ni 20 tisíc korun připlatit. Zajímavé je, že s Hyudai technicky spřízněné vozy Kia Picanto a Kia Rio klimatizaci nabízí, vyjdou ale pochopitelně o něco dráž.
Velmi tvrdá je ke svým zákazníkům Dacia. Není sice nic nečekaného, že u svého SUV Duster a nového hatchbacku Sandero klimatizaci v základu nenajdete. Však také vozy stojí 279 900, respektive 235 900 korun, což z nich dělá nejlevnější modely v jejich kategorii. Pokud si ale vyberete úplný základ, není ani možné si za ni připlatit. To lze až ve druhé výbavě Essential, kde vyjde na 15 tisíc korun navíc. Chlazení je součástí až nejvyšší verze Comfort.
Zvláštní situace panuje u takzvaných kolínských trojčat, tedy u vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108. Zatímco poslední jmenovaný se prodává s klimatizací ve standardu, Aygo a C1 ji nemají. Nabízejí se za nízkou cenu 248 900 a 239 900 korun, s klimatizací je ale potřeba počítat s vyššími částkami. U Toyoty je to s paketem Comfort až 272 900 korun, francouzský model je dostupnější, prodává se za 249 900 Kč.
Opel šetří i na SUV
Na slabou výbavu vsadily i malé hatchbacky. Klimatizaci nenajdete v základu Citroënu C3, který je dostupný za 280 tisíc korun. Ve verzi Feel za 300 tisíc ji už ale má. Základní Renault Clio je na tom podobně. K ceně 289 000 korun je potřeba si připravit dalších 20 tisíc na případný příplatek. Přitom dražší Opel Corsa za 299 990 je také bez klimatizace. Model s ní stojí až 329 990 korun.
Opel ostatně vyrábí i nejdražší auto na českém trhu bez klimatizace v základní výbavě. Je jím odcházející malé SUV Opel Crossland X. Ve verzi Selection za 335 900 korun klimatizace není. Možná to ale značka chtěla na konci prodeje napravit, a tak rovnou vyšší výbavě Enjoy, kde už klimatizace nechybí, snížila cenu. A to tak, že stojí stejně jako základ. Budoucí majitel tedy nemá jediný důvod si toto auto kupovat jako holátko.