V pořadí třetí generace Dacie Sandero se poprvé představila v září roku 2020. Jelikož už jsme s ní jeli a známe české ceny, rozhodli jsme se porovnat rumunský bestseller s nejprodávanějšími tuzemskými hatchbacky. Jak si povede ve srovnání se Škodou Fabia a Renaultem Clio?
Začněme rozměry exteriéru, ve kterých nová Dacia Sandero vyčnívá. S délkou 4088 milimetrů je jednoznačně nejdelší, jelikož Renault Clio měří 4050 milimetrů a Škoda Fabia pouhých 3997 mm. I v ostatních udávaných parametrech Dacia dominuje. Disponuje například šířkou 1848 milimetrů, což je o 5 centimetrů více než u Renaultu a dokonce o 12 centimetrů více nežli u Škody.
Také rozvor náprav ukrajuje největší část, konkrétně tedy 2604 milimetrů. Diskutabilní je, zda se pyšnit tím, že je Dacia nejvyšší (1499 mm). Ano, na jednu stranu zbude uvnitř více místa nad hlavou, ale na stranu druhou je výrazně horší aerodynamický koeficient, který se pak negativně projeví na spotřebě paliva a jízdním komfortu.
Překvapivé zjištění nacházíme v interiéru. Sandero i přes mohutnou karoserii nenabízí tolik místa na nohy v první a druhé řadě sedadel jako konkurenční Clio (144 vs. 147 cm). Vůbec nejméně prostoru pro kolena poskytuje Fabia, avšak jen o nikterak vypovídající jeden centimetr.
Mladoboleslavský model však boduje šířkou vpředu, která je totožná s tou u Dacie, tedy 141 centimetrů. Francouz v tomto měřeném parametru zaostává o tři centimetry. Přesouváme se dozadu, kde s šířkou 127 cm zase skóruje rumunský hatchback. Česko-francouzská dvojice zde ztrácí dobré tři centimetry.
A dostáváme se k již avizovanému místu nad hlavou, v němž by dle předpovědí měla vyhrát Dacia. Ale není tomu tak, nejlépe si tady vede tuzemská Škoda s výškou ve druhé řadě sedadel 95 centimetrů. U Sandera tato hodnota činí 92 cm a u Clia 91 cm. Každého rovněž zajímá objem zavazadlového prostoru a i zde potěšíme české zákazníky, protože Škoda poskytuje 330 litrů, což je o dva litry více než Dacia a o 30 více něž Renault.
V plynu jen Rumun a Francouz
Třetí generace Dacie Sandero je na trhu opravdu velmi krátce, ale i přesto nabízí širokou paletu motorizací. Zájemce má na výběr hned ze tří pohonných jednotek, přičemž dvě z nich jsou čistě benzinové. Ta poslední kombinuje Natural 95 se stlačeným zemním plynem (LPG). Základem jest zážehový litr bez turba o výkonu 49 kW obdobně jako u koncernového společníka Renaultu Clio. Škoda Fabia vyjíždí také s atmosférickým litrem, ačkoli naladěným na ještě nižší výkon 44 kW. Všechny tři pohonné jednotky sdílí kombinovanou spotřebu okolo 5,5 l na 100 km a doslova šnečí dynamiku. Trio základních agregátů se vždy pojí s pětistupňovou manuální převodovkou.
Kdo chce, může si u každého z modelů připlatit za „oturbený“ litrový tříválec. Ten v případě Dacie a Renaultu produkuje výkon 67 kW a točivý moment 160 Nm. Pod kapotou Škody je tentokrát o něco silnější, disponuje 70 kilowatty a maximálním kroutícím momentem 160 Nm. Zajímavostí v portfoliu Clia je potom hybrid, u něhož spolupracuje benzinový agregát s elektromotorem. Systémový výkon zde činí 140 kW. Dvojici z aliance Renaultu je možné osadit i nádrží na LPG.
Ani klienti prahnoucí po automatické převodovce nebudou zklamaní. Nabízí ji totiž všechna porovnávaná auta, nově i včetně Sandera, které ji doposud neposkytovalo. Zpravidla se pojí s těmi výkonnějšími pohonnými jednotkami.
Nejlevnější i nejlepší?
Pomalu ale jistě se dostáváme k tomu nejdůležitějšímu. A tím jsou ceny a struktura jednotlivých výbav. Vůbec nejlevněji teď pořídíte Dacii Sandero. V základní verzi Access s již zmiňovaným atmosférickým agregátem 1.0 SCe vyjde na 239 900 korun. Nepočítejte však s žádným velkým luxusem. Toto provedení neobsahuje ani klimatizaci či jiné běžně dostupné prvky. Zato dostanete hliníková 15palcová kola, LED denní svícení, aktivní systém nouzového brzdění nebo třeba omezovač rychlosti.
Škoda Fabia startuje na částce o čtyřicet tisíc vyšší než v případě Dacie, konkrétně tedy na 279 900 korun (Active). Na druhou stranu se můžete těšit na solidní porci výbavy včetně manuální klimatizace. Dále nechybí například rádio s 6,5palcovou obrazovkou, USB vstupy, 12V zásuvka, asistent rozjezdu do kopce či šest airbagů. Nejdražší z trojice Renault Clio se pak prodává od 289 tisíc korun. Vstupní varianta Life neobsahuje stejně jako u Sandera klimatizaci. Celkově je ale nadupanější. Zahrnuje totiž Full LED přední světlomety, LED zadní světla, tempomat s omezovačem rychlosti, 4,2" barevný přístrojový štít i třeba Active Emergency Braking System s detekcí chodců a cyklistů.
Nutno ještě dodat, že Škodu Fabii lze pořídit také v rodinnějším balení Combi, anebo v terénně či sportovně vyhlížející verzi. K mání je rovněž robustnější Dacia Sandero označovaná jako Stepway. Renault Clio žádné další provedení nenabízí, tedy kromě toho již zmiňovaného hybridního.
Porovnání malých hatchbacků Dacie Sandero, Škody Fabie a Renaultu Clio naleznete v přehledné formě také zde. Jednotlivé modely a hledané parametry si můžete dle libosti dokonce zaměňovat.