Jak promění Green Deal i nová americká cla trh s automobily? Co znamená „maximálně osobní přístup“ a proč mají mechanici v Cardion Cars košile místo montérek? Vše v rozhovoru pro Interview PLUS popsal Karel Stolejda, spolumajitel společnosti Cardion Cars, která během patnácti let vyrostla z regionálního dealera ve značku s vizí i ambicí měnit celé odvětví.
Ač by se mohlo zdát, že lidé z automobilového byznysu si jezdí tím nejlepším, co trh nabízí, skutečnost bývá výrazně prozaičtější. Výběr vozu se u nich řídí především ekonomickými faktory a firemními potřebami – ne osobními preferencemi. „To vás asi překvapí. U nás, co děláme v automobilech, to není vždycky tak jednoduché, že si řeknete, tím bych chtěl jezdit. Často je to spíš obchodní politika. Co zůstalo na skladě, co se neprodalo a čím je potřeba jezdit, aby se takzvaně umořily finance,“ vysvětluje Karel Stolejda, spolumajitel Cardion Cars.
Zatímco zákazník si vybírá auto srdcem, u prodejců často rozhoduje rozum a tabulky. Automobil tak někdy není odměnou, ale součástí strategie.
Jak se změnil trh s auty
Zatímco technologie aut pokročila mílovými kroky, způsob jejich prodeje zůstával dlouho bez změny. Právě na to se rozhodli v Cardion Cars reagovat – a uspěli. „Auta se vyvíjela obrovsky. Když vezmeme Forda a dnešní elektrická auta, je to neskutečný progres. Ale způsob prodeje pořád stejný. My jsme vždycky razili to: pojďme změnit způsob chování ke klientovi,“ říká Karel Stolejda.
Přístup k zákazníkovi se stal klíčovou hodnotou firmy. Jejich filozofie? Nestačí mít kvalitní produkt. Úspěch přichází teprve tehdy, když klient odchází spokojený.
Z Auto Průhonice až po Cardion Cars
Původně regionálně pojmenované pobočky (Auto Průhonice, Auto Dejvice, Auto Stodůlky) začaly firmu spíš tříštit než spojovat. Řešení? Odvaha ke změně a silná značka. „Říkali jsme si, že už je načase být odvážní a sjednotit to pod jeden název. Tak jsme to udělali,“ vzpomíná Karel Stolejda a pokračuje: „Na logo jsme si najali studio Aleše Najbrta. Když s ním sedíte, pochopíte, že mu musíte věřit. A jsem za to hrozně rád.“
Cardion Cars je dnes jednotnou značkou, kterou provází i silná vizuální identita. I díky tomu se rebranding podařil bez ztráty důvěry zákazníků.
Začínali v roce 2008 a stavěli během covidu
Když většina firem přibrzďovala, oni šlapali na plyn. Začít v době hospodářské krize? Postavit nové dealerství během pandemie? Pro Cardion Cars se to stalo realitou. „My jsme začínali v roce 2008 – to není zrovna dobré načasování. A pak jsme během covidu otevřeli vlastní dealerství,“ říká Stolejda a dodává: „Vždycky, když se pro něco rozhodneme, je to s velkou výzvou. Ale zase nás to zoceluje.“
Dnes už by možná postupovali obezřetněji. Ale nebýt odvahy, nebyla by značka tam, kde je dnes.
Rodinná firma první generace
Cardion Cars je podnik vedený čtveřicí společníků – ale zároveň s důrazem na rodinné hodnoty. Spíš než o dědění jde o principy. „My jsme takzvaná rodinná firma první generace. Spojuje nás láska k autům,“ říká Stolejda.
„Máme syny, kteří se o firmu zajímají, ale ještě je čas. Teď jsme přivedli Dušana Chlada jako generálního ředitele a trochu se upozaďujeme.“
Tím spíš ale firma dbá na to, aby i zaměstnanci chápali její hodnoty. Hlavní z nich zní: „Maximálně osobní. Když něco děláš a není to maximálně osobní – nedělej to.“
Bílé podlahy a košile v servisu
Změnit servisní zvyklosti v Česku není jednoduché. Cardion Cars to ale zkusili – a přišli s konceptem, kde montérky nahradily košile a mechanici jednají přímo s klienty. „Volvo přišlo s nápadem, že mechanik bude zároveň přijímací technik. Letěli jsme se s Martinem Veselým podívat do Japonska a Číny – a ono to tam opravdu fungovalo,“ vysvětluje Stolejda.
V servisu dnes nejde jen o šroubování. Mechanik musí umět komunikovat, pracovat s počítačem a držet si přehled. „Košile“ se staly symbolem nového přístupu. „Já jsem k tomu přidal ještě bílou podlahu v servisech. Mechanici mě za to moc nemilovali – ale dneska jsou o generaci dál než jinde,“ říká v Interview PLUS Karel Stolejda.
Green Deal a cla: Budoucnost aut se mění
Evropská unie, elektromobilita, hrozba amerických cel – automobilový trh je dnes pod tlakem z více stran. Jak se na to připravuje jeden z největších českých dealerů? I na tuto otázku spolumajitel Cardion Cars odpověděl: „Na to se připravit nedá, to je křišťálová koule,“ říká upřímně Stolejda a pokračuje: „Dřív jsem byl odpůrcem elektromobility, teď jsem někde na půl cesty. Jezdím hybridem a myslím si, že to je ta cesta, jak si mentálně zvyknout.“
I když infrastruktura stále pokulhává, proměna už začala. Když končila doba páry, taky nebyly benzinky. A stejně se to zvládlo, zaznělo na konci rozhovoru. Celý rozhovor najdete ve videu.